Gå til innhold

ekstremt sutrete om dagen.. :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

please si at dette er en fase..

den snille, alltid blide snuppa mi på 10 mndr som alltid er en solstråle er plutselig ekstremt survete.. skal bare klenge og surve!

Hun kan selvfølgelig også ha sine episoder, men da er dt alltid er tydelig årsak (sint fordi hun ikke får det som hun vil, sulten, trøtt osv..)

Men nå er det konstant!

Mulig det er tenner.. men kan det også være litt separasjonsangst? Problemet er bare at det ikke holder å være i det samme rommet en gang, jeg må sitte på gulvet sammen med henne. Hvis jeg står på kjøkkenet for å lage mat står hun og drar meg i buksa, eller sitter ved siden av meg og surver.. :/

og hva er beste måten å takle slik surving? masse oppmerksomhet (dvs sitte på gulvet med henne hele dagen)? mase ros når hun ikke surver? ignorere survingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig vanlig på denne alderen dette ja, og lilleloppa mi på 11 mnd er akkurat likedan (spesielt hvis hun er litt trøtt eller sliten...)

Det er ofte en del separasjonsangst inne i bildet, og da er det beste å gi masse kos og bekreftelse, og ignorering av gråten kan gjøre vondt verre. Gråter hun når du går ut av rommet også? Det er typisk for sep.angst, og da gråter hun fordi hun er faktisk oppriktig redd for at du skal bli borte for alltid (de har ikke begreper om tid og sånt), les mer her f.eks;

http://www.babyverden.no/Baby/Oppdragelse/Hvorfor-vil-barnet-bare-vare-hos-meg/

Hos storesøster roet dette seg ved 1 års alderen, så er spent på når det samme vil skje med lillesøster....

Skrevet

Det kan være sep.angst. En øvelse som kan brukes er "borte tittei". Hun lærer at du blir "borte", men du kommer tilbake.

En annen grunn kan være at hun er i ferd med å ta et utviklingssprang. De blir gjerne litt sutrete i forkant, og det er viktig fordi frustrasjon gir motivasjon til utvikling. Kanskje er hun i ferd med å krabbe/gå?

Skrevet

hmmm... jeg får det ikke helt til å stemme at det er seperasjonsangst egentlig.. lang historie, men mange andre ting ved hennes oppførsel som tyder på at hun ikke er hardt angrepet av dette :)

så jeg heller mot tenner.. (er hovent i tannkjøttet oppe)

Men dette med utviklingssprang var en interessant teori, og det har jeg ikke tenkt på.. hun er veldig på å gå om dagen (etter en vogn, når vi holder hender osv) og står mye - så kanskje det dreier seg litt om å knekke gå-koden ja.. hmmm, skal se hun plutselig går da! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...