Gå til innhold

Hva skjer med hus og gjeld om man får fast plass på sykehjem?

Anbefalte innlegg

Min mor blir sannsynligvis lagt inn på sykehjem. Tror hun får fast plass. Hun er dement, men forstår fortsatt endel.

Hun eier et hus (Eneste eier)som hun til nå har bodd i sammen med samboeren sin.

Nå flytter hun jo inn på sykehjemmet. Hva skjer da med gjelden og huset? kan hun fortsette å betale på gjelden men pensjonen sin, eller går ikke det lenger nå?

Hun har jo ikke "bruk" for huset, men samboeren bor altså der. Om huset må selges så må jo han flytte ut.

Noen som kan litt om dette?

Hun får også tildelt en hjelpeerge

Fortsetter under...

Har hun råd til å både ha hus og sykehjemsplass? Det koster en god del å ha plass på sykehjem (tror at bestemor betaler en god prosent av inntekten sin i leie for plassen).

Det beste er ofte å selge huset, innfri gjelda og sette resten av pengene (om det blir penger til overs) på sparekonto slik at man har litt ekstra i bakhånd.

Annonse

De har vært samboere i over 30 år.men det er mye rusk der, alt står på henne fordi han har mye uoppgjort gjeld(og fordi huset er arvet fra hennes foreldre). Han lever på et eksistensminimum tror jeg.

Jeg ville solgt huset, har sett mange nok eldre og syke som sitter å betaler på et hus de ikke bruker fordi familie ikke vil selge. Det er hennes penger, selg det og dekk gjelden og resten har hun til livet på sykehjemmet. Om hun og samboer ikke har ordnet en samboerkontrakt, da kan han ta over hus med gjeld og også betalingene av det.

Da må han enten kjøpe del eller flytte. Din mor kan også leie ut huset for å dekke inn gjeld, kommunale avgifter, eiendomsskatt, slitasje etc. Men vil hun klare å fungere som husvert med alt det innebærer? Eller er det noe du kan ta på deg?

Jeg vil oppmuntre henne til å selge huset. Det er det enkleste for henne.

11:13

Vi, altså barna ønsker å selge, men jeg tror ikke hun selv vil. men hun er dement og forstår ikke så mye lenger selv om hun har sine øyeblikk. Også er det jo den delen at samboeren da vil bli kastet ut av huset, han har ikke økonomi til å overta og jeg skjønner ikke hvordan han skal kunne skaffe seg nytt tak over hodet. Han har jo nærmest ingen inntekt.

Nei, dessverre er han ikke det. han er en syk alkoholiker som ikke innser at han har problemer selv. Han er alt for stolt og lite ydmyk til å spørre om hjelp.

han er vel ikke det man kan kalle et gjeldsoffer. Han har gjeld fordi han har ubetalte bøter til staten pga fyllekjøring og sikker mer som jeg ikke vet om.

Hadde de vært gift hadde hun hatt forsørgerplikt, og dermed fratrekk i egenbetalingen på sykehjemmet for sin del av utgiftene med huset. Tror ikke dette gjelder samboere, men spør kommunen. Jeg er ikke bombesikker, nemlig.

Annonse

Det beste er å selge huset, betale ned gjelden og fordele overskuddet ut til arvingene som forskudd på arv. Da unngår dere at hun må betale 85% av innskuddsrentene til kommunen i tillegg til 75% av pensjonen.

Les litt om det her: http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/okonomi-sykehjem.html

Selg huset, mener at kommunen kan kreve opptil 70 % av hennes trygd som månedtlig husleie for sykeheimsplassen. Har hun hus vil det stå som formue, det igjen vil bety at hun ikke får rett til bostøtte med "penger i banken". Din mor har krav på at en viss andel av trygden er igjen til andre avgifter. Husker ikke satsen. Hun vil ikke ha råd til å betale til kommunen og betjene gjelda, uten at du har nevnt summer her. Kommuen bryr seg ikke om hvilke utgifter hun har fra før. De tilbyr en tjeneste som de vil ha betalt for. Må også huske at om hun takker nei til plass, kan det gå lenge før hun på nytt får tilbudet.

Vet min bestefar ga bort sin formue som forskudd på arv, slik at han fikk rett på bostøtte. Fikk dette rådet fra kommunen. Han var enig i dette selv og var ikke dement, så det er sagt...

Med tanke på demensen vil det også lønne seg og få ordnet med gjelden og huset mens hun enda er i stand til det. Jeg jobber med demente og ser ofte hvor vanskelig dette er da demensen forverrer seg og beboeren ikke lenger kan ta avgjørelser. Den dagen kommer fortere en man ønsker og tror. Hjelpevergen vil jo steppe inn her, men min erfaring og mitt råd er å få rydda opp i dette nå mens hun enda forstår endel som du sier.

Samboeren hennes har selv ansvar for å ordne med egen bolig til seg selv, om han ikke ønsker å kjøpe huset din mor eier. Men skjønner det kan være vanskelig å være den som "kaster" noen på gata. Klarer han ikke å ordne med bolig selv, så er det kommunenes ansvar, ikke ditt.

Normalt sett blir betaler sykehjemspasienter 80% åv årsinntekt+ renter av formuen, for en sykehjemsplass.

Hva hvis dere tar over driften av huset, og leier ut til denne samboeren. Hvis dere er så bekymret for han ,så er jo dette en måte å gjøre det på

"Dersom leiligheten da leies ut, vil jo dette være inntekt som det både må betales skatt av, og som det beregnes vederlag av. Et salg vil normalt medføre et stort bankinnskudd, og dermed renteinntekter, som det beregnes vederlag av. Derfor vil det likevel være svært fornuftig å overføre fast eiendom, enten ved salg eller gaver."

Lite lønnsomt å leie ut med andre ord. Om din mors samboer ikke er interessert i å be om hjelp, så blir det hans problem, dere søsknene er jo ikke ansvarlig for denne mannen.

Uff, nei vi er jo ikke det men denne mannen har jo bodd sammen med mamma i over 30 år, både på vondt og på godt. Det er uansett ingen god følelse, men kanskje hjelpevergen har noe han eller hun skulle ha sagt også?

vergen skal ivareta din morss interesser, ikke samboerens. I alle fall, vil jeg tro at moren din ville sikret seg selv økonomisk, og dere barna, før samboeren? Sikkert noen som er uenige her...men...

som det står i linken, anbefales det at alt ordnes før inleggelse på sykeheimen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...