Gå til innhold

Ett spm til dere som FIKK ris

Anbefalte innlegg

Da jeg var liten fikk jeg og min søster ris på blanke messingen.Jeg reagerte med å bli fryktelig flau.Jeg kunne gå en uke etterpå uten å tørre å snakke med faren min fordi jeg var så flau.Samme reaksjon fikk jeg da søstra mi fikk en omgang,jeg ble varm og kvalm og flau....

Reagerte dere slik ?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143514799-ett-spm-til-dere-som-fikk-ris/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men jeg fikk ikke ris på blanke messingen heller. Det var mer 'klask, klask' utenpå klærne, ikke noe over kneet til mor eller noe slikt. Det var vondt, og jeg var sur etterpå. Tror egentlig ikke det hadde noen oppdragereffekt.

Ja, den samme reaksjonen som deg. Jeg trodde heller ikke på det da de sa at jeg fikk ris fordi de var glad i meg - følte meg utrolig liten og verdiløs.

Forbrytelse og straff stod heller ikke i forhold etter mitt syn (f.eks at jeg hadde sett barneTV hos naboen - vi hadde ikke lov å se på TV)

Ja jeg husker det. Forferdelig... husker noen ganger måtte vi ut å plukke vårt eget bjørkeris. Og av og til når pappa var på jobb og vi gjorde noe galt, sa mamma vi kunne velge å få ris med en gang eller vente til pappa kom hjem. Husker noen ganger da vi valgte å vente for vi ville jo utsette det så lenge som mulig, var hele dagen ødelagt, gikk jo og gruet oss hele dagen til å få ris., gikk jo bare å gruet oss. Jeg riser ikke barna mine for å si det sånn.....

Annonse

jeg husker også ydmykelsen...forferdelig. Slo sikkert ikke hardt. Men ydmykelsen var verst.

Tenk dere, så grusomt egentlig. Du som barn gjør noe galt. Så tar foreldrene av deg bukse for Å SLÅ deg! Får helt vondt inn til margen når leser om unger som måtte ut å hente sitt eget ris for så å gå inn igjen å bli slått med dette....

Enda verre å tenke på at i USA og England er dette fortsatt praksis. Mange straffer ungene sine med å slå de....

får helt vondt av å lese erfaringene deres..

har heldigvis vært skånet for dette. mannen min ikke. han kommer fra ett land der fysisk avstraffing er vanlig. vet det er vanskelig for han , og at han misunner meg min barndom og ønsker å gi barna våre samme oppvekst som jeg fikk

Annonse

Jeg er født i 1972....husker det ennå! Tror ikke det skjedde så ofte, men 3-4 ganger i løpet av oppveksten. Men kanskje flere... har aldri pratet med mine foreldre om det i etterkant. Tror de skammer seg over det, for de får jo helt noia hvis jeg såvidt er streng med mine egne barn.

10:35 her. Ja det var en sekt. Har ikke konfontrert dem med det i voksen alder. De visste godt at det var ulovlig. Husker enda da det ble vedtatt lov mot å slå barn (eller forsterket forbudet) da fikk vi klar beskjed om å svare "nei" dersom noen voksne (på skolen) spurte om vi fikk ris.

"For da kunne mor og far komme i fengsel"...

Er heldigvis kommet meg utav sekta selv, og viderefører ikke mye av oppdragelsen på mine egne barn kan du si...

Ja jeg fikk ris da jeg var liten, av faren til Lille broren med bjørkeris og mamma gad meg en klaps mens jeg hadde klær på meg og av og til uten. Det skjedde ett par ganger ja....Ikke bar slik avstraffelse da, mend en dag i dag...Føler jeg meg ikke akkurat "hel" følerd e har frarøvet en del fra meg som er svært viktig. Er trygghet blandt annet og selvtilitt...Følte meg skikkelig Udmyet, rasende og flau da jeg fikk ris. Å det var på dem. Er man glad i noen som misshandler de ikke med psykisk og fysisk vold. Å jeg er født i 1988 ! Å da var det ikke lov med vold.... Godt jeg ikke har kontakt med moren min lengere...Faren har forandret seg, rett og slett blitt snill som ett lam. heh..jaja:)

Følte akkurat det samme som deg HI..ble utrolig flau og syntes det var kjempe pinlig.. Dessuten fikk jeg mye aggresjon og sinne mot foreldrene mine pga. det.

Vil aldri gjøre det mot mine barn.. Det har uansett ingen hensikt.

Jeg husker ikke hvordan jeg reagerte da jeg var liten. Men da jeg ble eldre husker jeg tydelig at det var veldig ydmykende. Fikk også ris på "blanke messingen" og det var spesielt det at de dro ned buksa som var ydmykende. Begge foreldrene mine gjorde det, men hendte nok at mora mi ba faren min om å gjøre det. Det skjedde ikke så ofte da, men allikevel... Den "effekten" det hadde på oppdragelsen var vel at jeg lærte at det er den sterkestes rett og at jeg distanserte meg mer og mer fra foreldrene mine for hver gang, samt lærte å frykte dem.

Andre straffemetoder jeg husker er at vi ble dratt i ørene og sendt på badet.

Har ikke tatt det opp med dem i ettertid. Tror nok de er litt flaue for det i dag. De ser jo at vi oppdrar barna uten ris og at barna allikevel lærer hvordan de skal gjøre ting.

Jeg husker at nabodama, mammas venninne, ga barna sine ris. De kom til mamma etterpå for at hun skulle fjerne tornene.

Husker at jeg så på dette og skjønte ingenting av hva som egentlig foregikk bortsett fra at det var forferdelig. Mamma gråt fælt etterpå husker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...