Gå til innhold

Middag på glass vs. hjemmelaget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var så sikker på at jeg skulle lage mat til lillegutt selv når det blir på tide å gi middagsmat. Men så snakket vi om det på helsestasjonen, og helsesøster sa at det var spesielt utvalgte gårdsbruk som får dyrke grønnsakene til babymat (sjekkes nøye ift jordsmonn, sprøyting osv), og at selv om vi kjøpte økologisk mat og laget selv, så skulle det godt gjøres å lage noe mer næringsrikt enn glassene. At de var så gjennomtestet og bra, at dette var det beste?

Jeg ble så usikker. Jeg vil jo at min prins skal ha det beste, og det betyr INGEN TING om det koster masse mer å kjøpe. Hvis det er best, så gjør jeg det.

Men jeg var så overbevist om at hjemmelaget var best? jeg skjønner jo at han må få av vår middag på ett eller annet tidspunkt, men hvis det er bedre for ham å få glass nå i starten så får han så klart det!

Tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unnskyld men nå merker jeg at jeg blir provosert! Vi bor i verdens rikeste land, barna våre er så heldige at de får det beste når det gjelder mat, drikke, klær, utstyr osv

Likevel er det mange mødre som har dårlig samvittighet og valgkvaler over de enkleste ting. Gjør det som passer best for deg, middagsglass eller hjemmelaget, maten er uansett næringsrik nok og barnet ditt får det det trenger. En potet er en potet!

Jeg lager middag hjemme, gutten min er litt kresen og slik har jeg mer kontroll på hva han får i seg, det er rimerligere og krever liten ekstra innsats, men jeg har ingen dårlig samvittighet hvis han får glass innemellom. Det viktiste er at de faktisk spiser og koser og har nok mat, tenk på hvor mange mødre i verden som ikke er så heldige som oss?

En siste kommentar: hvis menneskerasen hadde vært så sårbar hadde vi aldri overlevd, kroppen vår er tilpasset til å klare seg i mye tøffere omstendigheter, også som barn.

Denne helsesøsteren bør konsentrere seg om å gjøre det lettere for folk, ikke reklamere for babymatprodusentene.

Hilsen en litt irritert lege, jeg håper du ikke tar dette som en kritikk mot deg personlig.

Skrevet

hva med en mellomting? de gjør vi?

Hvis vi skal ha noe til middag hun kan spise så får hun det? eventuelt hvis vi skal ha noe til middag som gjør at det er enkelt å lage noe til henne av samme råvarer (f.eks uten masse chilli etc) så får hun det. Skal vi spise noe hun ikke bør ha, så får hun et glass. Er vi ute på noe får hun også glass..

Skrevet

Enig med hun over her; det er litt hipp som happ hva de får, begge deler er like bra! Som oftest er det motsatt man får høre- at hjemmelaget mat liksom er sååå mye bedre, men dette er ikke nødvendigvis tilfellet. Gjør det som passer dere best, glass eller hjemmelaget, og ikke hør så mye på hva helsesøstre og andre "eksperter" måtte mene om saken!

Hilsen stolt glassmat-mamma;)

(nå som hun er 11 mnd får hun riktignok en del vanlig middagsmat også, men ofte har vi ting som ikke er veldig babyvennlig)

Skrevet

Jeg har brukt begge deler, men synes den hjemmelagde smaker mye bedre. Og siden det også er billigere så prøver jeg å ha hjemmelaget de fleste dagene. Varierer selvsagt mellom fisk og ulike kjøttsorter, og MYE grønnsaker. Klarer ikke orstå at det kan bli dårligere enn glassene. Og uansett er hun nå tilvendt omtrent den samme maten som vi andre i familien spiser.

(Og kan bruke grov ris og fullkornspasta i den hjemmelagde, noe jeg ikke tror de bruker i kjøpematen.)

MEN bruker glass om vi skal bort eller om det av andre grunner er mer hensiktsmessig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...