Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #1 Skrevet 27. august 2011 bare så det er sagt, jeg forventer ikke hele setninger og 100rene ord av en 15mnd gammel baby\smårolling altså, men lurer på hva som er normalt.. Min kan si med rene ord Mamma Pappa. Dette er ord han sier ofte og av seg selv. Han kan si hadet av og til, men det skjer ikke ofte. Han babler masse. og har masse på hjertet. Er bare ikke alt bablet som er forståelig. Han sier ofte pappa bbb (pappa jobb), mamma\pappa baaa (bade, ropes ut når han vil bade etter grøt) baaaaa (ball, sies mye lysere enn bade. ) Dedede eller noe, tror jeg betyr hva er det. Noen ganger hermer han etter ord vi sier, men sier det ikke igjen senere. Er dette normalt, eller er det litt lite rene ord? Blir jo litt bekymret når man hører om mange barn på 15mnd (termingruppe, babytreff) som kan si mye mer, og har mange rene ord, og kan lage setninger. Alt er da rent.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 Du skal ikke bekymre deg. Mange barn snakker sent (15 mnd. er ikke sent, men du skjønner;) og det er helt normalt. Min datter er 16 mnd. og hun sier ikke stort mer enn gutten din. Og det er flere barn i barnehagen som snakker lite. Snakker han ikke når han er 2,5 / 3 år. Da kan du bli bekymret. Men inntill da kan du ta det helt med ro. Han lagrer nok bare ordene han hører og så kommer pratingen når han er klar;)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #3 Skrevet 28. august 2011 Min er straks 15 mnd. Han sier mamma, pappa, daidda (kosekluten tror jeg), av og til ja, av og til heei, av og til det/der, av og til vovva. Hører at han øver seg rett før han sovner, men han vil sjelden gjenta det vi sier når vi ber han om det. Det kommer spontant, han babler mye og det er ikke alltid så lett å skjønne om han sier til med vilje eller tilfeldig. Ville ikke bekymret meg om jeg var deg. Som de sier, det er store variasjoner. Tror mange skryter på seg litt flere ord også egentlig
bitthen Skrevet 28. august 2011 #4 Skrevet 28. august 2011 Min sier ikke så mye annet enn babbel han heller, og han har sikkert en del ord han har laget seg som jeg ikke ksjønner bæra av, hihi Han sier mamma (til både mamma og pappa, hehe:), lys, hadet, og prrrrrrt så slagget renner når han ser biler og traktorer etc. Det er det. Ja og så pusen da, det er Tit-tit Han sier abagaa hele tiden, men jeg aner ikke hva det betyr. Så han sier ikke så mye forståelig min heller, men det er gøy å høre på bablingen når de setter i gang da ) Jeg er ikke bekymret, ikke synes jeg du heller skal være det )
Tremo Skrevet 28. august 2011 #5 Skrevet 28. august 2011 Begge jentene mine kunne en haug med ord på den alderen, mens lillegutt som nå er 19 mnd, sier pappa, mamma, ba(ball), pus, hade og se. Muligens ett par ord til. Da han var 15 mnd sa ikke noe som helst;) Men han babler hele tiden og skjønner mye av det vi sier. Er ikke det minste bekymret. Har ikke møtt på en eneste fagperson som har vært bekymret heller. Ikke bekymre deg;)
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 29. august 2011 #6 Skrevet 29. august 2011 Som alle her sier, ingen grunn til å bekymre seg:) Gutten vår på 20mnd sier ikke mer enn din og ingen er bekymret for det. Han er frisk og rask og ligger langt fram motorisk og gjør seg godt forstått med kroppsspråk. Han babler i vei og forstår masse. Det kommer etter hvert:)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 29. august 2011 #7 Skrevet 29. august 2011 Her er variasjonene STORE, så jeg tror ikke du skal bekymre deg i det hele tatt. Jenta vår sa mange rene ord og noen få korte setninger på den tiden, men da fikk vi høre at hun var så flink å prate. Gutten din er helt normal når det kommer til språk Noen sier ikke en gang rene ord i den alderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå