Gå til innhold

Noen her som har peiling på u-stix?

Anbefalte innlegg

Jenta vår har sagt at hun har vondt når hun tisser de siste par dagene, så idag tok jeg derfor og sjekket urinen med en u-stix som jeg har fått av min sykepleier svigerinne....

Den viste en ph på 8 samt lecktolytter (staves det slik?) på 2+, ellers var alt normalt.

Noen her som vet hva dette betyr?

Tenker å ringe denne sykepleier svigerinnen, men litt tidlig enda :)

Fortsetter under...

Takk for svar!

For meg ser urinen normal ut, men nå har jeg ikke studert hverken utseende eller lukt noe spesielt. Jenta er 5år og klarer seg for det meste selv på do...:)

Hun har perioder hvor hun sier det gjør vondt i tissen, spesielt når hun tisser. Vi har da kjørt på med appelsinjuice og da går det veldig raskt over. Når hun da igjen klaget måtte jeg prøve denne stixen, uten at jeg ble veldig mye klokere.

ta henne med til legen små barn skal ikke ha " vondt i tissen". greit å finne ut hva som feiler henne.

ph verdien er litt høy, men det kan være forurensing på prøven som gjør.

2 + på leukocytter indikerer infeksjon, så hun har nok en uvi.

Leukocytter (= hvite blodlegemer) kan bety infeksjon. Ofte er det også utslag på nitritt ved en UVI, men ikke alltid.

Små jenter skal ikke ha hyppige UVI'er, så det bør undersøkes nærmere om det er det hun har. Hvis hun har flere UVI'er bør det tas en urinprøve til dyrkning for å finne ut hvilken bakterie det dreier seg om, så man er sikker på at man gir rett behandling. I tillegg kan det være aktuelt med utredning for å finne ut om urinveiene er normale.

God bedring!

Da hun var baby fikk hun påvist uvi hos legen etter at vi fant blodspor i bleia. Etter som hun var så lita ble vi derfor sendt til utredning på sykehuset (ultralyd). Her fant de ut at alt var normalt og legen her sa at det mest sannsynlig IKKE var uvi hun da hadde, men at det f.eks var kommet rester av avføring i posen med urin som ble testet.

Hun har korte perioder, dvs 1-2 dager hvor hun sier hun har vondt når hun tisser. Vi har da gitt mye appelsinjuice og ikke hørt mer snakk om det (er derfor vi ikke har oppsøkt lege). Disse periodene med smerter kommer vel kanskje 4 ganger i året, men er aldri langvarige som sagt.

Jeg synes dette er utrolig vanskelig. Skal man "løpe til legen" med en gang hun sier hun har vondt, eller er det rett av oss å forsøke med f.eks appelsinjuice slik vi har gjort!?

Og skal jeg ta henne med på legevakten idag ettersom jeg fikk dette resultatet på u-stixen eller kan jeg igjen kjøre på med juice og evt oppsøke lege på mandag? Jeg heller (som dere sikkert har skjønt) mot det siste alternativet, men jeg er ingen ekspert.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...