Løvinna82 Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Mange på div forum og folk i barselgrupper gir seg ut for å være eksperter på mme og dens virkninger. Det er så utrolig mye synsinger og påstander som jeg leser og hører rundt forbi, at jeg lurer på om folk er blitt nærmest hjernevasket! Skal bare nevne noen av de rare påstandene jeg har hørt den siste tiden, som selvfølgelig IKKE stemmer! 1. Babyer som får MME får tenne mye tidligere enn barn som full-ammes What?!? 2. MME er laget på kumelk ( iog for seg korrekt), og MME gir derfor små blødninger i tarmen og opptak av næring hindres. (U-korrekt...) Kumelk kan gi blødninger i tarmen, ikke MME. Det er derfor det lages MME, slik at kumelk ikke gis før de 1 år.... 3. Mange gir opp ammingen før de har prøvd ordentlig. En slik uttalelse tror jeg bare kan sies av folk som aldri har ammet, eller aldri har hatt så store ukes/månedslange problemer med ammingen. Heller ikke så koselig å få høre når babyen din nesten strøyk med av underernæring, og du vet at påstanden er myntet på deg. Vet at dette kanskje er provoserende lesning for noen, men jeg må bare få det ut et sted. Jeg har 2 (av ulike årsaker) mislykkede, men svært iherdige ammeforsøk bak meg. Har kommet til det punktet nå at jeg driter litt i hva andre sier og mener, babyen må ha mat liksom. Amming er ikke et reelt alternativ for oss. Har det totalt opp i halsen etter alt det vi har vært igjennom. Men å få høre og lese så¨mange uriktige uttalelser om næringen mine barn får, det gjør meg sint. Hvis man ikke har peiling, så hold munn heller. Jeg vil heller ikke ha det på meg at jeg ikke prøvde hardt nok. Jeg prøvde helt til min grense var nådd, om det er enn annen grense andre har, så la oss heller innse at vi er forskjellige og takler slike ting forskjellig. Men flaskemammer er iallefall ikke latsabber! Når jeg ser noen mate små babyer med flaske, så tenker jeg: Stakkars deg, du har sikkert vært igjennom et eller annet helvete og en tung prosess før du kom der du er nå. Hva tenker du?
C.L.H85 Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Sier meg enig! Men er også lei av å måtte forklare min beslutning ang å ikke amme, for det er nettopp det... Mitt valg og min beslutning:)
Håpefull77 Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 Enig med deg. Du har ikke prøvd nok var beskjeden jeg fikk fra "venninner" og helsesøster (ikke min helsesøster, men ei jeg snakket med når jeg ringte helsestasjonen for hjelp og min helsesøster ikke var tilstede). Jeg satt da med puppen fri hele dagen, ammet, ammet og ammet. Når hun sov var det pumping på harde livet, Så fort hun våkent var det inn igjen med puppen og gi det lille jeg hadde fått pumpet ut. Fastlegen var helt fortvilet når han hørte hva jeg gjorde. Og helsesøsteren min har vært en kjempestøtte hele veien. Det er ikke mer lettvindt å flaskemate. Ja noen friheter og barnet sover lengere mellom matinger, Men så er det koking av flasker og vann, malt, osv. Tungvint på tur og ferie, selv om en lærer seg noen triks. Skal man ut av døra må alt planlegges og has med. En må allid ha kokt vann i riktig temperatur.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 jeg undrer meg over at du lar deg provosere og hisse deg opp over slikt - kan det tolkes som et stikk av dårlig samvittihet hos deg - tross alt? Hvis du vet med deg selv at du har prøvd ALT, hvorfor da ta til adrenalinet over alskens tåpelige påstander og kommentarer istedenfor å heve deg over dem? Og hvorfor synes du synd på de med flaske, uten å vite noe om dem? Jeg er flaskemater, et valg jeg har vært nødt til å ta, men som jeg likevel er fornøyd med og helt avslappet med. Jeg har ikke noe behov for å rettferdiggjøre eller forsvare det valget. Jeg koser meg på kafe med flasken og barnet, og trenger ikke noens medlidenhet! I tillegg synes jeg det er flott at far får mye kvalitetstid med babyen idet han også kan delta i matingen. Og vi deler på natteoppvåkningen, hvilket gjør at jeg stortsett er uthvilt, energisk og glad. Ingen uvitende bedrevitere skal ta fra meg den gleden.
Håpefull77 Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 jeg er ikke hi, men for min egen del er det fordi folk dømmer deg, ser ned på deg og det er et ammehysteri uten like. En er ikke bra nok som mor om man ikke ammer. Men du er så trygg på deg selv at du signerer med anonym....
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. august 2011 #7 Skrevet 26. august 2011 At babyen får nok melk må da være det viktigste, uansett om den kommer fra pupp eller flaske. Viktigere at mor har overskudd og klarer å nyte babytiden enn å slite seg helt ut pga vanskelig amming, og helt ærlig- morsmelk er vel og bra, men dens helseeffekter er kanskje noget oppskrytt... (jmf denne artikkelen f.eks; http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/239058 ) Ammepresset her til lands er helt enormt, og jeg synes det er trist å se at så mange mødre får så dårlig samvittighet hvis de må legge ammingen på hylla. Selv var jeg flaskemamma med førstejenta (ammet kun i 2 mnd), mens lillesøster er puppegal som få, så vi ammer fortsatt (blir 1 år i sept). Føler meg ikke noe "bedre" denne gangen, nå som ammingen funker så bra- jeg var veldig fornøyd som flaskemamma også; trygg på at babyen min fikk fullverdig næring, som MME tross alt er:) Viktigste fordelen med amming spør du meg, er at det er så utrolig lettvint (når det funker vel og merke)- og veeeldig digg å slippe alt flaskevask og styr da;)
Mummy79 Skrevet 27. august 2011 #8 Skrevet 27. august 2011 Man burde forske litt på om det i lengden er noen forskjell på de som får MM og MME, det tviler jeg sterkt på!!! Vår jobb som mødre er å gi barnet en god start og utruste for utfordringene i livet videre, nok kjærlighet og omsorg er kluet, ikke PUPP! Jeg har en vennine som har fullammet til 6 måneder og ammer fortsatt, ungen er 1 år, hun fortalte meg at MME kunne jo ikke sammenlignet med ordentlig melk, ungen hennes er klengete, sover verken på morgen eller natten og sliter henne ut. Gullet mitt er snart 6 måneder, sover gjennom hele natten, synes han er flink til å underholde seg selv også. Tror ikke det har noe å si hva slags melk de har fått, hadde det det så ville jeg ha anbefalt MME til alle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå