L&M Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Sist eg var på kontroll var sf målet mitt komt under det grønne feltet. Har låge akuratt på den mørkegrønne streken heile tida.. Jm sendte meg på ul, og der såg alt so og sei fint ut men babyen hadde avtagande magemål. (Var på ul i veke 25 også pga kraftig nedgang i bevegelser.) So skal tilbake på ul på onsdag, men lurer so fælt på kva som kan vere galt; om det er noke.. Om noken har vert borti det samme så sett eg veldig pris på noken ord! =)
1+1+1 Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Hei! Jeg opplevde litt av det samme...Til meg endte det med haste ks, morkakesvikt...Noe de fant ut ETTER ks...ble ks da gutten rett og slett sluttet å vokse..Ble oppdaget av at symfysemålene flatet ut.
L&M Skrevet 26. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2011 Hm.. men var du til ultralyd før ks? Og korleis var då evt blodgjennomstrømningen frå morkaka? For gynekologen eg var hos sa den såg fin ut hos meg, og då tenkte eg det betyr at det ikkje er morkakesvikt ihvertfall..? Kor langt var du på vei? Eg er 32 veker no, og det vart oppdaga i veke 30. Men då hadde eg ikkje vore på kontroll på 2 mnd, så veit ikkje når det begynte å flate ut.. Var du på fleire kontroller før det blei ks?
Nosferia *gravid med nr.2* Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 Hei, her har SF målet flatet ut de siste 3 kontrollene (uke 37,38 og 39) Kontrollen i uke 39 viste nedgang fra uke 38. Ble sendt på ekstra UL og sparketest på KK, men alt er i skjønneste orden inni magen - og jenta vokser som hun skal
1+1+1 Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 Må bare få si at det ikke var meningen å skremme deg altså, eller gjøre deg bekymret... Men det var altså slik det var for meg.... Var på flere ultralyder ja, alt så bra ut..sånn bortsett fra at han ikke vokste da.. morkaken, blodgjennomstrømningene og alt så fint ut... Ble vel sendt til sjekk i uke 31 første gang, og i uke 33 tok de ks..
L&M Skrevet 26. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 26. august 2011 Hehe, neida, er berre godt å høre andre sin erfaring. Tankane vandrer jo uansett. Det gjorde det ja, har jo lest litt på nettet om grunner til lavt sf-mål og vekstredardasjon og er jo ingen av dei grunnane som stemmer for meg (som eg veit om), anna enn dette med morkakesvikt evt. Er iallefall glad for at eg skal inn igjen på kontroll på onsdag og sjå om han har vokst.. Unnskuld at eg spørr og grev so mykje men kor stor var han ved fødsel då? Fikk du vite noke om når han slutta å vokse? Og var han liten i lengda og eller kun tynn? Sånn som eg forstod gynekologen så var han normal i lengde, men magemålet var avtagande frå sist kontroll.. Viste ganske godt på den grafen som ho viste oss.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 26. august 2011 #7 Skrevet 26. august 2011 Mitt SF mål har også flata ut, og som hos deg viser ul at magemålet avviker hos baby. Skal på ny kontroll til uka jeg også... Kjenner jeg blir mer og mer bekymret igrunnen sa de hvor stort avviket var hos din lille? Alt jeg vet er at magemålet ikke var tilfredsstillende i det hele tatt, men andre mål var mer normale, og trakk derfor prosenten på avviket opp slik at det ikke ble representativt? Asymetrisk vekstavvik sa hun... Ble litt satt ut, og angrer masse på at jeg ikke spurte mer når jeg var der
1+1+1 Skrevet 26. august 2011 #8 Skrevet 26. august 2011 spør i vei er ikke alt jeg husker like godt( er en del år siden dette)... Han var 45cm og 1600gr... Innbiller meg at lengden var ok, men svæææært tynn...... Husker ikke når veksten stoppet, men var jo på vanlig sv¨.kontroll til jordmor først, var hun som oppdaget det..Ble så henvist til sykehuset..ble ultralyd 1 gang i uken tror jeg det var..Var vel en vekstavik på 22% da han ble forløst...
L&M Skrevet 26. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 26. august 2011 Oi, 22% høyrast ufattelig mykje ut! Stakkar liten.. Korleis gikk det etterpå? Måtte dåke vere på sjukehuset lenge eller la han godt på seg når han kom ut? Kjenner eg er veldig spent på korleis det går inni her hos meg, kjenner heldigvis mykje og kraftige spark gjennom heile dagen.. Korleis var det med deg forresten? Var det mykje bevegelse? Hugser jm spurte meg om eg hadde merka at magen ikkje voks, men eg hadde nett såtte kvelden før og "klaga" til mannen min over kor stor eg var =p So fikk ein støkk når ho viste meg percentil skalaen =/
L&M Skrevet 26. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 26. august 2011 Ja, kjenner bekymringane sniker seg innpå her og. Tenkte ikkje so mykje over det når vi gikk frå sjukehuset, men når eg forstod kva ho hadde sagt so kverna jo tankane.. Vi var først so letta over at ho sa alt såg fint ut, men at magemålet var lite. So vi gikk, pusta letta ut og so kom HÆ?! Ka betyr det då? Typisk at ein ikkje får spurt når ein har legen der... Her sa ho egentlig ingenting om det, men at eg skulle inn att på kontroll om 14 dager. So veit ikkje noke sånt.. Men såg jo på skjemaet at dei andre måla låg over "normalen" og mage målet låg under "normalen". Men ho sa ikkje kor mykje i prosent det utgjorde.. Fikk du vite noke om det? Ka ellers sa dei til deg?
Miss 84 Skrevet 26. august 2011 #11 Skrevet 26. august 2011 Jeg hadde lavt sf mål som vistes på ul i uke 30. Jeg fikk da kun beskjed om å spise nok proteiner og holde meg unna sukker, slik at babyen skulle vokse nok. Jeg fikk ingen videre oppfølging. Vet jo ikke om det er dette du har da men... Jeg fødte i hvertfall to dager før termin. Det viste seg da at jeg hadde hatt flere store infarkt i morkaken, slik at barnet ikke hadde fått nok næring. Babyen var dysmatur, 2,464 kg og 46 cm, altså ikke alt for ille, men babyen var nokså tynn. Etter hva jeg har lest er det tre grunner til at noen kan få store morkakeinfarkt: 1. Høyt blodtrykk i svangerskapet. 2. Proteiner i urinen. 3. En blod"sykdom" hos mor, som gjør at hun lettere kan få blodpropp (kan sjekkes opp hos legen). Jeg har mest sansynlig det siste. Vet jo ikke om det er dette du har... Uansett så er det jo bra at de følger deg opp
L&M Skrevet 27. august 2011 Forfatter #12 Skrevet 27. august 2011 Huff, blir so oppgitt av leger som durer på uten å tenke over konsekvensane av det dei gjere! Bra at du vertfall ikkje gikk overtid då! Så den fikk komme ut og få seg næring =/ 2,4 kg er jo ikkje mykje.. Hm, eg har slitt med lavt blodtrykk 90/60, så er ikkje det, ikkje har eg hatt proteiner i urinen heller, så spørs om eg skal høyre med dei om å ta ein blodprøve.. Sånn at alt blir undersøkt.. Eg spurte legen om det kunne vere at eg åt feil eller for lite, men då fikk eg til svar med ein gang at babyen tok det den trengte.. Men det hjelper ikkje viss det er morkake svikt =p Nei, eg får vel berre ha tolmodighet og vente og sjå kva neste ul viser.. Og krysse fingrane for at han har lagt mykje på seg!
Miss 84 Skrevet 27. august 2011 #13 Skrevet 27. august 2011 Hvis jeg blir gravid igjen så må jeg mest sansynlig gå på blodfortynnende for å hindre morkakeinfarkter. Om du søker på morkakeinfarkt på google kan det være at du finner litt om det. Jeg søkte også på dysmatur baby, som er nyfødt som er under 2500 g. Stå på for å få all hjelp du kan. Det er mye værre å angre senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå