milk Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Nå har vi prøvd to forskjellige grøttyper fra Nestle: risgrøt med banan (4 mnd.) og havregrøt (6 mnd.) Første gang merker jeg ingen reaksjon, men andre gang begynner han å bli litt rød rundt munnen, tredje gang sprer rødheten seg til rundt øynene og fjerde gang til store deler av ansiktet og bak ørene. Det er tydelig at han klør i øyne og ved ørene. Det er ikke en jevn rødfarge, men litt "spraglete". Han har fått begge grøttyper ca. 4 ganger hver, men vil ikke gi han mer siden han reagerer. Får bare prøve et annet merke, men er det andre som har opplevd noe lignende? Har ringt helsesøster, men...? Han er ikke allergisk mot banan... milk
Ella <3skatten min<3 Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 Denne rødheten du beskriver høres ut som elveblest....... min datter får elveblest ved inntak av melkeprodukter - og nestle barnegrøt inneholder jo blandt annet melkepulver. Så gir jeg vesla nestle barnegrøt så reagerer hun på samme måte som din, får elveblest i ansiktet, blir rød rundt øynene og klør i øyne og ører. (og er ikke noe vits i å prøve andre grøtmerker som hipp osv for vår del, da disse også inneholder melkepulver). Nå er vesla mi i gang med å utredes for diverse allergier, fått påvist sterkt utslag på melk, egg og hvete på blodprøver + at vi ser tydelig reaksjon ved inntak av mat som inneholder dette. Så her i huset så går det i nestle sin allergi grøt "Sinlac". Vesla synes den smaker kjempe godt, og vi varierer smaken med å tilsette most banan, sviskejuice, fruktmos osv. Jeg ville tatt kontakt med helsesøster eller lege. Vi fikk god hjelp av vår helsesøster, og fastlege. Nå har vesla oppfølging fra barnelege på sykehuset, og vi begynner å føle at ting er litt mer håndterbart i matveien nå. Lykke til - håper du finner ut av det fort :)
milk Skrevet 29. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2011 Så svaret ditt først nå, men TUSEN TAKK for svar!! Høres ut som likt reaksjonsmønster hos våre babyer. Har prøvd å stryke melk på huden, men ingen reaksjon!? Jeg får ta kontakt med helsesøster igjen. Håper bare jeg får litt hjelp denne gangen...
lillenims Skrevet 29. august 2011 #4 Skrevet 29. august 2011 Det varierer på hva i melka og hvor mye barn (og voksne) reagerer. Når reaksjonen har blitt sterkere for hver gang kan det tyde på at det blir verre med mengden, gav du han grøtene med kort mellomrom? Dersom det har gått noen dager nå så er det ikke sikkert han vil reagere på melk på huden. Ofte er småbarns melkereaksjoner noe de vokser av seg, så om han IKKE reagerer på mme eller morsmelk ville jeg ikke gjort så mye mer med det nå - annet enn å ikke gi han melk, selvsagt! Så kan du forsøke igjen om en måned eller to og se om han tåler det bedre da. Merk at dette rådet gjelder dersom han tåler mme/morsmelk - om han reagerer på dette også, må du kontakte helsesøster/lege. Du kan gi han Holle sine grøter, disse inneholder kun kornslaget de er lagd av og B-vitamin, og bør da blandes med morsmelk eller mme (men kan blandes med vann). Hirsegrøten inneholder mye jern, tilsett gjerne fruktmos for å bedre jernopptaket og variere smaken. Holle får du kjøpt på helsekostbutikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå