Gå til innhold

har et lite spørsmål om permisjon og fordeling..

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på en ting,

Far snakker om at han har lyst til å enten ha en eller to dager pappaperm i uken, og jeg synes det høres ut som en god ide.

Hvordan er det for meg de dagene han har perm?

regner med de blir "u-lønnet" på meg, men har det noe og si om jeg er hjemme eller ikke da?

har variable arbeidsdager og korte vakter de dagene jeg jobber, så vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det hvis det er krevd at jeg jobber de dagene han har perm?

Prøvde å lese litt om det på nav sine nettsider, men ble ikke noe spesielt klokere av dette..

Fortsetter under...

Dersom han skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må du være i arbeid eller utdanning såfremt du ikke er kjempesyk og ikke kan ta deg av barnet. Men er det snakk om fedrekvoten på 12 uker, så kan du gjøre som du vil, jobbe eller ha fri eller ferie etc.

Men det er vel fedrekvoten du snakker om? Og så vil han ta ut et par dager i uken? Regner med du skal ha "fellesperioden"? Du gjør jo som du vil når han tar ut pappaperm, og det er ganske fleksibelt i fht hvordan dere kan gjøre det. Du kan jo ha dine 3 dager med foreldrepenger når far arbeider og så kan far ha sine 2 dager i uken så lenge det går opp, eller du kan ha ulønnet en periode osv. Det er kun fellesperioden som stiller krav til aktivitet fra din side.

Uansett hva dere velger, så husk på å søk om utsettelse/fleksibelt uttak av foreldrepenger/ferdrekvote på eget skjema. - Og les vedtaket nøye!

ååh, nå tror jeg at jeg forsto litt mer, For det er snakk om at han deler opp fedrekvoten slik at han tar to dager i uken i 30 uker, og han får vell foreldrepenger for de dagene han da har perm (pappakvote)

-så jeg kan være hjemme da dagene han bruker av fedrekvoten? bare at jeg ikke får foreldrepenger for de dagene?

Annonse

Han kan ta sin pappa perm 2 dager i uken etter du er ferdig med din permisjon f.eks. Vi kommer til å gjøre det sånn at jeg skal være hjemme i 1 år. Samboeren tar ut 2 uker permisjon og da tar jeg ut ferie, slik at vi kan være litt hjemme sammen. Så tar han ut resten av sine 10 uker når jeg er ferdig med min permisjon =)

Noen arbeidsplasser har dem også at fedrene har rett på 2 ukers lønnet permisjon etter at bebisen er født. Da dette er vanlig permisjon og ikke fra fedrekvoten. så da kommer sine 12 uker i tillegg. Da de første 6 ukene er mor sine uker =)

Alle fedre har rett til 2 uker ved fødsel, er om det er lønnet som er forskjellig.

Men sliter litt med dette jeg å, for mannen min vil ha fleksibelt, permisjon ett par dager i uka, men kan vi gjøre det sammen på slutten av vår felles permisjon. at jeg har mine fulle måneder, men at den siste måneden kanskje, så jobber jeg to dager i uka mens han er hjemme, og de tre dagene han jobber er jeg hjemme. Da tar vi fleksibel permisjon samtidig, men vi får ikke permisjon på samme dager. For det er jo ikke mulig.

Har jeg forstått det riktig da. Går det??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...