Gå til innhold

Noen flergangsfødende her som har født både med og uten epidural?

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 11 år og en sønn på 11 mnd, begge fødte jeg uten noen som helst smertestillende. Den første fødselen gikk greit, det var selvsagt vondt, men ikke så gale som med nummer to, da trodde jeg min siste time var kommet. Det var helt forferdelig, grunnen til det tror jeg nok skyldes at det hele gikk så fort.

Jeg har ikke grudd meg til noen av fødslene, men denne gang kjenner jeg at jeg gruer meg, hvertfall dersom det blir som forrige gang, i samme tempo. Og det er det vel stor fare for at det blir???

Så jeg vurderer epidural denne gang, og det jeg lurer på er om noen av dere har angret på at dere valgte å bruke det? Hvordan føltes det å føde med epidural kontra uten? Ville dere brukt det igjen?

Hilsen ei som holder på å utvikle fødselsangst ;-P

Fortsetter under...

Hei..

Eg hadde epidural med første mann og keisersnitt med nr 2. Denne gang skal eg ha epidural igjen. Eg hadde ingen smerter med den og fikk gå rundt på sjukehuset etter å ha låge i senga 1 time, noe alle må for å ta målinger om babyen reagere. Da eg kom tilbake 2,5 time senere pga smertene var begynt å komme å eg følte eg måtte på do. Jm sjekket meg og jaggu meg var det ikke tid for å presse ut rakkeren. :-) så eg kjente ingen mellomrier før pressriene kom. :-) Men det tror eg kan var opp til hver enkelt hvordan dei syns den er. Men de er min erfaring.

Vist du begynne å få angst å du slite med de så er det noen sjukehus som har jordmor med psykeatrisk bakgrunn som du kan snakke med i forkant av fødselen. Har benyttet meg av det begge dei andre gangene og komme til å gjer det nå og når fødselen nærme seg. De har vore heilt fantastisk å da har eg i lag med ho skrevet en fødselplan som ho har lagt i mine papir, som dei må lese når eg ringe inn å sier at noe skjer.

Hei hei og takk for svar :-)

Jeg skal til jordmor 14 september og har da tenkt å ta opp mine tanker omkring fødselen. Håper at vi sammen kan legge en plan som gjør at jeg roer meg ned ;-) Er bare 10+5 nå, og har ingen planer om å gå rundt og grue meg til fødselen så lenge i forkant. Forrige fødsel sitter fremdeles frikst i minne også, og det gjør vel at ting blir verre.

Jeg har hørt flere som har hatt samme virkning av epidural som deg, og jeg må ærlig innrømme at det høres deilig ut :-) Jeg heller mer og mer mot det valget, men får høre hvilke råd jordmor har :-)

Til syvene og sist er de du som skal bestemme hva du ønske å bruke under fødsel. Noen sier badekar og er bra. :-) men der har eg den erfaring med at eg kom inn med 2 cm og alt stoppet opp å gjekk tilbake til lukket livmormunn. :-)Funka litt for gått på meg. :-)

Ja det verste er når alt sitter ferskt i minne. Det er lite kjekt. Men kjenne til den. huske mine bra enda eg og enda det er 8 å 5 år siden. :-)

Heisann!

Først av alt; kan du ikke ta en prat med jordmor om dette? Jeg er sikker på at hun kan berolige deg!!

Min første fødsel, for tre år siden, var med epidural. Fikk epiduralen da jeg var 7-8 cm, og syntes det var fantastisk. Meeeen, muligens fikk det alt til å gå litt tregere, det er jo vanskelig å vite... Det var jo likevel smerter. Uansett, jeg var fast bestemt på å ta epidural med nr 2 også. Jeg ble igangsatt med nr 2 pga svangerskapsforgiftning, og mens jeg låg å venta på epiduralen da jeg plutselig fikk trykketrang. (Fantastisk følelse, forresten, hvordan kroppen ordner opp! Den følelsen fikk jeg nemlig ikke da jeg hadde epidural.) Altså rakk jeg ikke epidural. Jeg syns denne fødselen var lettere, i etterkant. Følte meg i "toppform" nesten umiddelbart, kunne opp og bevege meg, ingen store problemer.... Jeg vil nok neste gang også planlegge å ha epidural, men være forberedt på at jeg ikke rekker det. Begge deler funket for meg, for å si det sånn.... :-) Kanskje ikke til mye hjelp, dette, men...

Lykke til! Prat med noen på sykehuset ditt, eller jordmor på helsestasjonen. Dette kommer til å gå bra!!

Jeg har født to ganger, ingen epidural. Kan du ikke vurdere andre ting, for eks lystgass? Dette brukte jeg første gangen, og det var til stor hjelp en stund. Har venninner som har fått epidural. Hun ene fikk epidural første fødsel, hun sa alt stoppet opp å tok laaaang tid. Andre gangen hadde hun ingenting, hun syns det gikk fortere og hun kjente pressriene på en helt annen måte. Ei anna som har født tre ganger, har brukt epidural alle gangene, hun kunne aldri tenkt seg å født uten. Tror egentlig alle opplever ting forskjellig, kanskje du burde se an hvordan fødselen blir. Kan jo hente det går kjempe fort siden det er så kort tid siden sist du fødte - da trenger du kanskje ikke det!

Annonse

Jeg fødte første gangen uten noen som helst smertelindring - nettopp fordi at vi ikke rakk noe som helst. Fødselen var over på 1t og 20 min fra alt startet.

2.gang oppstod det komplikasjoner, det var mye mer smertefullt og jeg ba om å få epidural. Beskjeden jeg fikk var at de ikke regnet med det var tid til at den skulle gi noe effekt, men sa at jeg skulle ha den samme pokker. Etter litt om og men fikk jeg epidural og det var en FANTASTISK opplevelse. Jeg hadde ingen smerter, kjente ingen rier ( jordmor måtte si at nå hadde jeg rier og kunne presse ), og jeg klarte å slappe av.

Fødsel nr 2 tok ca 5 timer.

Nå er jeg 8+3 uker og har bestemt meg for at med mindre det oppstår komplikasjoner etc som gjør at det blir ks, så kommer jeg til å kreve å få epidural iom at det var så vellykket sist - med mindre jeg tar motet til meg og tester ut lystgassen.

hadde epidural med 1.ingenting med nr 2 og 3. nr.2 hadde jeg en helt grusom fødsle, tangfødsel. så var kjemperedd når nr. 3 var på vei, men hadde en fantastisk fødsel ingen smerter. 20 minutter fra første rie og til gutten var ute. Så ingen epiduralpå nr 4 heller, merket ingen forskjell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...