Gå til innhold

Kan jeg be henne sykemelde seg helt ?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gravid arbeidstaker, som nå jobber redusert pga at hun er sliten, er gravid va halveis i svangerskapet.

Men selv om vi har tilrettelagt alt hun har bedt om både med tidspunkt, hvor lange vakter etc - hender det at hun er syk og uteblir fra jobb.

Dette lager en del problemer, i og med at vi er dønn avhengig av å ha alle på jobb, og det ikke er så lett å erstatte syke på timen (får ofte svrt kort varsel)

Det hadde egentlig vært enklest for oss at hun sykemeldte seg helt, slik at vi kan sette inn en vikar i hennes sted ?

Selvfølgelig kan jeg doble hennes vakt opp uansett, men dette vil bli uforholdsmessig dyrt.

Dere gravide, hva er vanlig praksis rundtomkring ?

Kan jeg si : "Beklager, jeg klarer ikke tilrettelegge slik du ønsker. " ?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143512725-kan-jeg-be-henne-sykemelde-seg-helt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det ikke noe alternativ for aktiv sykemelding? Det hadde jo passer perfekt. Da kunne du hatt en i 100% vikariat og så kunne hun ha jobbet når hun klarte.

Det at hun selv ikke ber om 100% sykemelding er nok for at hun faktisk vil jobbe det hun klarer og det syns jeg er en bra ting.

Om ikke sykemelding, så er det vel noe som heter svangerskapspenger ?

F eks ambulansepersonell får ikke lov å jobbe mens de er gravide. Hva da med andre bedrifter som vanskelig kan tilrettelegge ? Kan vi bruke samme system ?

Jeg forstår veldig godt hvorfor gravide, eller potensiellt gravide blir valgt bort i en ansettelsesprosess hos små og sårbare bedrifter.

HI

Annonse

Kan du med god samvittighet be noen om å være hjemme på fulltid i månedsvis? I tillegg til at hun sikkert skal være hjemme i måneder etter fødsel?

Svangerskapspenger er for friske kvinner i yrker som er uforenlig med graviditet, ikke for kvinner i greie jobber som opplever svangerskapsplager.

Når hun oppleves som veldig ustabil arbeidskraft som følge av graviditeten, og det går ut over bedriften når hun ikke dukker opp - så ja, da kan jeg med god samvittighet be "samfunnet" ta denne belastningen.

En dårlig dag, eller muligens vondt i viljen - og vi får beskjed 30 minutter før hun skulle vært på jobb (i beste fall) at hun ikke kommer. Ikke kjekt å stå alene når kundene strømmer inn og blir sure fordi vi bare er en på jobb...

Nå er det ikke "samfunnet" som må være hjemme, men den ansatte. Og det er ikke hjemmel for svangerskapspenger med mindre arbeidets art gjør det til en risiko for henne eller barnet å være på jobb.

Det er desverre en belastning for arbeidsgiver med geavide arbeidstakere, og jeg forstår frustrasjonen din. Men sånn er det bare..

Hvis det er slik at hun enkelte dager ikke kommer på jobb uten å si ifra, så er dette en personalsak.... uavhengig om hun er gravid eller ei! Dette burde resultere i en skriftelig advarsel, så jeg ville nok tatt en titt på hva dere har skrevet om dette i personalboken eller på hennes arbeidskontrakt.

Skjønner veldig godt problemet ditt, og det er ganske respektløst å ringe 30 min før vakten starter eller ikke ringe i det hele tatt. Er selv gravid, og hvis det er dager man føler seg dårlig informerer man jo sjefen sin med en gang man står opp (evnt kvelden før hvis det gjelder omgangssyke, feber eller lignende).

Jeg ville nok tatt en samtale med henne, og informert henne om reglene på jobben. Og understreket at dette ikke har noe med hennes graviditet å gjøre, men det at dere ikke kan ha det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...