Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før Cytotec virker?

Solskinnsbolle

Anbefalte innlegg

Jeg tok 4 cytotec vaginalt kl 17 i går. Fikk litt ubehag, og etter hvert blødde jeg litt. Sov ganske godt og smertefritt i natt, og satte 4 nye tabletter i dag morges kl 07. Nå sitter jeg her og venter og venter på at fosteret skal komme ut. Blør på toalettpapiret, men har nesten ikke blod i bindet. Hvor lang tid skal det ta før dette skal sette i gang?

Fortsetter under...

Hei, jeg har skrevet et innlegg litt lengre ned: Cytotec vs utskrapning. Når jeg nå leser ditt så blir jeg bare sint og frustrert. Jeg satte 4 tabletter kl 19 i går og INGENTING har skjedd. ringte sykehuset i dag kl 11 og forhørte med og fikk vite at det måtte gå 24 timer fra de første 4 til evt nye 4 tabletter. Da må jeg ned på sykehuset og sikkert sitte i kø i timevis.Hvordan kan de si så forskjellig???? Jeg vil bli ferdig med dette. Hvilket sykehus var du på? Jeg var på ullevål.

Uff, det hørtes virkelig ikke bra ut! Rart du ikke fikk med deg flere tabletter, det er jo helt idiotisk om du skal gå og sitte i kø hver gang du må ta dem! Jeg er også i Oslo, men var ikke på sykehus, fikk tablettene av gynekologen min. Han sa jeg måtte sette 4 om ettermiddagen, 4 morgenen etter og så fikk jeg to som skulle settes ettermiddagen dagen etter. Jeg sendte ham sms nå nettopp siden jeg syntes det tok så lang tid i forhold til alle andre som skriver her inne, og nå ringte han meg tilbake. Han sier at det kan ta 2-3 dager. Det er visst ikke alle det går like raskt for. Så jeg skal bare ta de siste to tablettene i ettermiddag og dersom det ikke har skjedd noe drastisk skal jeg ringe ham i morgen tidlig så skal han se på meg. Så nå puster jeg litt lettere. Tenk, jeg har bursdag i morgen, så håper virkelig ikke jeg må ta utskraping eller noe den dagen. Litt av ein feiring, dette her. Men uansett bra jeg har en super gynekolog som tilbyr seg å komme inn i helga!

I all verdens dager!! Så ulik praksis. Ser på veilederen til Norske gynekologers forening at man skal sette 4 og så 2 etter 6 timer dersom det ikke skjer noe. Det var da veldig mange du skulle sette??

Skal du på noe UL kontroll etterpå? Jeg har fått beskjed om at det bare er blodprøve etter 1 uke og dersom jeg føler meg fin, så har alt sikkert kommet ut. Men dersom jeg plutselig får vondt i magen igjen, feber, ubehag og sykdomsfølese så skal jeg ta kontakt.

Ser at det er mange her inne som måtte gjennom et utskrapning allikevel..... Hadde vært mer betryggende med en UL for å forsikre seg om at alt er ok. Ser forøvrig i samme veileder at man skal til vaginal undersøkelse og UL en uke etter aborten. Her følger ikke Ullevål den nasjonale veilederen- men det er jo heller ikke første gangen!!!!!

Skal hive meg på telefonen og spørre hvordan de begrunner sin prosedyre og bla fortelle om ditt opplegg.

Jeg hadde en MA for 3 uker siden, var da i uke 10+4 (barnet døde 10+2). Jeg var på sykehuset (i Trondheim) og fikk Cytotec. Jeg satte de første vagianalt, så skulle jeg på nye tabletter per os (altså i munnen) hver 3.time etter dette hvis jeg ikke blødde noe etter de første...Jeg fikk også beskjed om å ut og gå for da kom det raskere i gang.

Jeg gikk og gikk rundt sykehuset i timesvis med mannen og oppom avdeling for å sjekke tilstand på do og så nye tabletter gjentatte ganger. Fikk 4 runder med tabletter uten noe annet enn litt smerter. Ble så lagt inn for natta. Fikk UL neste morgen hvor de konstaterte at barnet fortsatt lå i livmora. Da ble det bestemt revisio (utskrapning). 1 1/2 time senere lå jeg i narkose på operasjonsstua...

Dette er 22 dager siden. Jeg blødde litt i 9 dager etter dette, så var det over. Hadde svakt positiv graviditetstest èn uke etterpå, men da jeg testet på nytt en uke senere var den helt negativ. Så nå prøver vi igjen og håper at det blir et barn vi får beholde denne gangen.

Håper du får noe virkning snart, får den ventingen på at forsteret skal komme ut er virkelig seigpining og tortur. Lykke til!

Ja, det virker som om det er mange måter å gjøre det på, nesten alle innleggene jeg leser har gjort det på ulik måte. Ja, det er en del piller for meg, 10 stk totalt! Det står at de er 0,2 mg hver. Så håper virkelig de får gang på dette snart. Ser det er en annen dame som har skrevet at hun fikk beskjed om å gå for å få fortgang på det, men jeg kan ikke gå ut av huset fordi jeg har fått sinnsyk diare! Flaut, men slik er det... haha Skulle bare ønske det var noe annet som kom ut haha Har noe begynt å skje for deg?

Jeg vet ikke om jeg skal på UL... Det sa han ingen ting om, så jeg tror i utgangspunktet ikke det. Han sa at det som eventuelt ikke kommer ut denne gangen (så lenge fosteret kommer ut, selvsagt) kommer med neste mens. Den skal visstnok rense opp i ting. Så vi får se. Dersom ingen ting skjer før imorgen formiddag, skal jeg uansett ta kontakt med ham slik at han kan sjekke meg. Håper virkelig jeg slipper utskrapning. Selv om folk foretrekker det, tror jeg det er en grunn til at det er litt "siste utvei"... Har flere leger i familien, og ingen av dem liker å legge seg i narkose og på operasjonsbordet...!

Annonse

Så trist å høre at det gikk så lenge, og at fosteret så døde! Dess lenger det går, dess verre er det, er min erfaring... Jeg blør litt, så håper dette setter i gang for fullt snart!

Tusen takk for at du delte historien din og masse lykke til med neste forsøk! Krysser fingrene for oss alle, det går nok bra til slutt! Vi er nå i alle fall heldige som kan bli gravide :)

Hei, igjen. Ja, enig med deg at det er bra vi kan bli gravide, men det er bare så utrolig frustrerende at det er så ulik praksis.

Har nå fordypet med i div forskningsartikler- Helsebiblioteket.no - og funnet en artikkel hos UpToDate som er en meget anerkjent database.

http://www.uptodate.com/contents/spontaneous-abortion-management?view=print.

Etter å ha lest denne skal jeg absolutt be om utskraping. Har ringt sykehuset, som jeg sa jeg skulle, men de bare stod på sitt,; hos dem fulgte man lokal prosedyre, som jeg forøvrig ser ikke er oppdatert siden 2008!!!! Jeg skal ned dit i kveld og håper indelig at de kan sette meg opp i morgen. Jeg er lav i blodprosent fra før og det står bla entydig i denne ref artikkelen at man så betydelig med uttalt anemi hos dem som hadde gjennomgårr medisinsk abort vs kirurgisk. Det står også at dersom kvinnen ønsker en rask abort som ikke drar ut i tid, så er utskraping å foretrekke. det er heller ikke mer kompikasjoner ved utskraping, verken på den ene eller andre måten Jeg er vel en pain in the ass, synes de, men det blåser jeg i!!!

Må til slutt bare si at det hadde vært meget ønskelig med en felles nasjonal instruks/retningslinje på hvordan dette skal utføres. Da slipper men ihvertfall den frustrasjonen oppi sorgen.

Helt enig i at det hadde vært fint med felles nasjonal retningslinje for hvordan dette skal gjøres. Da hadde vi sluppet å bruke timesvis på å lese på nettet. Jeg skal ta den siste dosen Cytotec snart, håper virkelig at den gjør susen!

Du må ha lykke til med utskrapingen, kanskje jeg ender opp på Ullevål i morgen, jeg også. Men håper jeg slipper...

Hei,igjen. Nå er alt overstått. Dro på ullevål i dag tidelig, måtte vente 2,5 time, men når det først skjedde noe så gikk det kjemperaskt.

Cytotecen hadde overhodet ikke virket- foster i intakt plommesekk lå fortsatt i livmor. Legen skjønte godt jeg ikke orket en kur til og meldte meg til operasjon. 30 min senere ble jeg rullet inn og 1,5 time senere våknet jeg opp og alt var over. Har hatt minimalt med smerter etterpå. Det er så deilig å ha alt dette overstått!!!!!!

Fosteret blir sendt inn til analyse og jeg får svar om 1-2 uker om hva som var galt.

I dag viste Ullevål seg fra en mye bedre side- alle var helt fantastiske!!!

Håper det har gått bra med deg også, Solskinnsbolle.

Så flott å høre at det er overstått for deg! Det har så mye å si hvem man treffer på når man går til sykehuset, bra at du traff på flotte folk denne gangen. Så fint at du får vite hva som har gått galt til slutt også!

Jeg ringte gynekologen min i går tidlig, og han sa at jeg skulle vente noen dager til for å se om det kommer ut. Om det ikke er ute til mandag, skal han undersøke meg. Så jeg venter fortsatt. Blødde mer i går, men fosteret er fremdeles ikke kommet ut. Litt frustrerende at det tar så lang tid, men jeg har vært gjennom 2 naturlige spontanaborter tidligere og de tok lang tid, så det er vel kanskje bare slik...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...