Gå til innhold

Dere med barn på SFO

Anbefalte innlegg

Datteren min startet nå nylig, og jeg blir litt oppgitt.

Vi må levere ukentlig turnus over når hun skal være på SFO med klokkesletter. Jeg er gravid og sykemeldt, og vil gjerne ha muligheten til å kunne ha en fleksibel hverdag, f eks hente henne tidlig en dag det er fint vær, eller sende henne tidlig med pappaen hvis jeg er veldig trøtt på morgenen. Alle foreldrene på SFO har allerede fått to påminninger om at vi MÅ gi beskjed om når ungene skal være der. Jeg har en eldre sønn som er sluttet på SFO, og da var det aldri noen spørsmål. Han kunne også velge selv hver dag om han ville hjem eller ville være der. Jeg blir helt stressa av dette rigide systemet, og vurderer å ta henne helt ut av SFO selv om hun har buss-skrekk og gjerne vil være der... Kan de virkelig kreve å vite så nøyaktig når plassen skal brukes? Jeg forstår jo at hvis noen har halv plass eller slikt at de trenger å vite noen faste dager, eller om de kommer bare morgener eller bare ettermiddager, men her gjelder det barn som har 100 % plass, men som akkurat for øyeblikket ikke utnytter alle timene... Skulle tro de bare ville være glade til om de fikk tettere bemanning en dag hun blir henta tidlig?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143511974-dere-med-barn-p%C3%A5-sfo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har krav på å få vite når barnet skal sendes hjem, men du kan selvsagt hente før.

Du kan løse dette ved å si at jenta di skal være frem til 16.30, men hente før om du vil det.

Barnet kan ikke selv bestemme når det vil hjem. Da kan jo barnet forsvinne hvor som helst før foreldre er hjemme fra jobb.

Ja vi har en jente som netopp er begynt i sfo. Jeg syns også dette er frustrerende.

Jeg vet når hun blir levert, men syns det er dårlig at vi må skrive når vi skal hente når vi abonnerer på full plass.

Jeg som deg vil gjerne være litt mer fleksibel.

Hadde vært veldig greit om noen som jobber i sfo kunne skrive noe om hverfor det er slik og om hvordan vi skal skrive det opp.

Skulle vi bare skrevet at hun skal være der til 17.00 og så hente henne 15.00- 16.00 om det er det vi vill?

hmm. Skulle tro at de med 100 % stilling kunne komme å gå som de ville men. Vi har kun 50 og vi trenger aldri å gi beskjed. Jeg pleier å si fra hvis det er et par dager hun ikke skal dit da. Men det gir jeg beskjed om dagen før og slik som regel.

Men jeg vet ikke om det finnes noen bestemt regel på det altså..

Merkelig synes jeg. Greit at dem vil vite når/hvilke dager barnet kommer. Men det må være greit å bli hentet tidlig, eller si fra om at i dag kommer hun ikke likevel. Dere betaler jo full plass.

De trenger å vite når barna skal hjem av flere grunner:

- SFO er marginalt bemannet, når man vet når det er flest barn der er det lettere å organisere bemanningen best mulig.

- De må vite ca antall barn de skal beregne tilalt mulig av aktiviteter.

Når de vetnår barna skal hjem er det enklere å holde oversikten over barnegruppen.

for å nevne noen få ting

Annonse

Er du sikkert på at dere må skrive eksakt når barnet skal hentes?

Og at SFO egentlig ikke bare spør hvor lenge barnet skal være på SFO?

Er jo naturlig å spør når man skal sende barnet hjem - om det er tilfellet.

De aller fleste bor jo også i nærheten av skolen - så barnet kan jo gå hjem selv til avtalt tid. Og vil dere hente barnet før så ta turen bort til skolen. Snakk om å se problemer istedenfor løsninger. Det koster dere noen minutter å gå til skolen.

Vi kan hente når vi vil, har 100% plass og er hjemme i permisjon. Har hendt jeg har kommet tidlig og at hun vil være lenger, og de synes det er hekt ok.

Liker at det er så fleksibelt, så jeg kan disponere dagene som det passer meg og babyen ifrhold til soving og mat på henne.

Jeg har et barn som nettopp er ferdig på sfo, og et som nettopp har startet. Vi får lister til å fylle ut når hun kommer og når hun slutter hver dag, og om hun blir hentet eller skal gå hjem selv. Det er viktig at de vet når barnet skal gå hjem selv. Men ellers så er disse skjemaene hovedsaklig bestemt for de som har halv plass, slik at de kan disponere de 12 timene på sfo som de vil i løpet av uka.

Til oss med 100% plass, og hvor barnet blir hentet, anbefaler de bare at vi fyller ut, for _barnets_ del. Når man er 5-6 år er det trygt å få høre når mamma eller pappa kommer hvis de spør en voksen der, isteden for at de får et "vet-ikke-svar".

Dette kan være en eksakt tid eller ca-tid, men de krever ikke at vi fyller det ut når barnet har 100% plass.

Gutten min begynte på sfo i fjor, og vi har ikke fått noe skjema å fylle ut. Så vi har hentet og levert når vi ville. Det eneste skjemaet vi skulle fylle ut, var navn på barn og foresatt, adresse, navn på fastlege etc. Men ikke når vi skal hente eller levere.

Har fått et slikt skjema vi også, men jeg tok det som en selvfølge at det bare for å få en viss peiling på barnegruppa, ikke at den må følges slavisk.

Jeg skrev ikke et eneste klokkeslett jeg, men skrev i kommentarfeltet nederst at han ikke benytter sfo på morgenen og har helt fri hver fredag. Når jeg henter han fra man. til fre. har jeg ikke skrevet. Det kommer jo helt an på hva slags vakt jeg har, noen ganger henter jeg tre, andre ganger halv fem. Såpass mye frihet tar jeg meg altså! Vi betaler for 60% plass. Har ikke fått noen klager på hva jeg har skrevet ihvertfall.

Om jeg var deg ville jeg skrevet når du tenker levere på morgenen, evt at dere ikke bruker den på morgenen og på ettermiddagen henter du senest halv fem. Om du da bestemmer deg for å hente klokka tre en dag kan da ingen si noe på det. Da ville jeg i tilfelle klaget. Regner med de skal ha et foreldremøte snart, de har nemlig egne foreldremøter for sfo, da kan du ta det opp og spørre hvor strengt dette systemet er, tipper du har de fleste foreldrene på din side.

Selvfølgelig skal de vite hvilke dager de med halv plass kommer osv, men om dere henter tre eller fire om ettermiddagen når dere ha full plass kan de ikke kreve å få vite på forhånd.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...