A_K Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Hei Har siden fødsel hatt litt lite melk. De første dagene hadde jeg ingen melk, men fikk mye hjelp, og fikk til å fullamme til slutt, bortsett fra siste måltid, da får hun Mme på flaske. Merker at jeg har svært lite melk på ettermiddagen/ kvelden, og at hun kan bli litt små irritert og ikke helt mett det siste måltidet før kvelsstell og flaskemåltidet. Bør jeg gi henne litt Mme tidligere på kvelden også? Hun er 15/ 16 uker nå, 3 1/2 mnd +. Hun er veldig stor, tipper litt over 7 kg og vokser jevnt. Kanskje jeg heller bør begynne med velling/ grøt snart? Hvordan bør jeg gå frem? Jeg har absolutt mest melk om natten og morgenen. Vanligvis sover hun fra 19- 2-3, og videre til 5-6. Har også sovet over natten noen ganger. En annen ting- hva er det som gjør at jeg har få lite melk- dvs akkurat nok? Har så lite at jeg ikke får til å hånd pumpe/ melke. Og med elektrisk pumpe får jeg kun ut Max 60 ml totalt. Jenta spiser hver 2.t, svært sjelden sjeldnere. Noen ganger også oftere. Får liksom ikke muligheten til å øke føler jeg... Ble litt rotete dette...
lillenims Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 Så flott at du har kommet så godt i gang med amminga Det er helt normalt å ha mest melk om natten/morgenen og minst om kvelden. Jeg anbefaler artikkelen http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden Det er ikke uvanlig å spise hver 2. time, etter 6 uker er 11 ganger i døgnet +/-3, men også mye oftere (og litt sjeldnere) vanlig. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/15/Ammingens-hyppighet Melkemengden avhenger av produksjonen og av lagringskapasiteten (stort bryst betyr ikke mye lagringsplass). Det står en del generelle råd om økning av produksjonen her: http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk Noen av dem er enkle og billige; havresuppe og urte-te skader jo neppe. Vær bare forsiktig med ammete som inneholder peppermynte - minst et av merkene på det norske markedet gjør det. Jeg er ammehjelper i ammehjelpen.no, det er bare å ta kontakt via pm eller epost (helst) (se profilen min for info) dersom du lurer på mer og ikke vil spørre her.
Løvinna82 Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 har du prøvd å presse og skvise brystene mens du pumper? Da får du ut mer. jo mer melk du tar ut, jo mer skal du i prinsippet lage. Så kan du jo gi det du pumper ut om morgenen på ei flaske på kvelden? Ellers så er det jo ikke uvanlig å begynne med grøt/velling ved 4 mnd når ammingen ikke er helt tipp topp og babyen ser ut til å ville ha mer enn det den får av puppene:) Helsesøteren min råder ammende til å fullamme frem til 6 mnd dersom ting fungerer fint, ungen legger på seg jevnt og at mor føler seg komfertabel med situasjonen. Mangler en av disse tingene er det ikke noe i veien med å begynne med litt grøt ved 4 mnd, er mitt synspunkt iallefall. Så godt som alle flaskebarn blir introduert for fast føde ved 4 mnd alderen, så det er ikke noe "farlig" med det i det hele tatt. Husk også at du er eksperten på ditt barn, helsesøster og andre eksperter er eksperter på barn generellt. Du vet hva som er best for din baby:) Vil også legge til at jeg synes det er MYE å amme hver 2 time hele dagen lang....jeg ville nok prøvd noe velling/grøt etterhvert ja. amming skal være kos etter de første tøffe ukene som mange har,man skal ikke slite seg ut i månedsvis bare fordi man SKAL full- amme. Mamming er bedre og viktigere enn amming. Jeg snakker av erfaring, jeg hadde også lite melk til min første gutt og måtte delamme og innføre grøt ved 4 mnd alder. Husk at dersom det blir mindre amming, så kan det være kjekt å amme det man kan så lenge man har lyst. Bare noen skvetter med morsmelk gir babyen din nok antistofffer til å være beskyttet på lik linje med de som full-ammes. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå