Gå til innhold

Ang dusjing etter gym. Min sønn begynte å dusje etter 5-årstrimmen i barnehagen!

Anbefalte innlegg

Det gikk kjempefint. Kom alltid hjem med ren truse og nyvaska hår. De var rundt 25 5-åringer og samtlige dusja, tørka seg og kledde på seg selv. Selvfølgelig var det et par voksne tilstede i garderoben. Så hvorfor må de vente til de er så store med å dusje på skolen? Har dere fått noen grunn? Syns det et tull jeg. Når en 5-åring greier det, gjør sannelig en skoleunge det også. Vet ennå ikke når de begynner på skolen her, men håper det blir så tidlig som mulig! :-)

Fortsetter under...

Men hva er poenget? Syntes min 6 åring har tung nok skolesekk.... Ser for meg at han må bære et vått håndkle og såpe og shampoo + skift i tilleg?!?!? Ser ikke poenget ;) 6 åringer lukter ikke vondt etter en gymtime, og det første han gjør når han er ferdig med gymtimen er å spille fotball i friminuttet.....

enig med anonym over her...

Min gutt (på nå 7 år) "gymmer" jo hele dagen lang! Er han møkkete får han en dusj eller et bad på kvelden! :)

Hvorfor i all verden dusjer gutten i bhg?? Det har jeg aldri hørt om noen plass.....

Kanskje for å få et naturlig forhold til at når man har trent, så dusjer man. Kjempefint at de lærer det så tidlig. På skolene er det ofte et problem å få ungene til å dusje. De syns det er flaut å plutselig skulle kle av seg for folk de har gått i klasse med i flere år. Begynner de tidlig, tenker de nok ikke over det! Syns det var et flott tiltak jeg!

er jo fullstendig unødvendig og ikke bra for huden for så små barn å dusje så mye!

Ungen min på 5,5 blir dusjet når han er møkkete. Det lukter jo ikke akkurat svette av ham etter en aktiv dag i bhg! Jesus...

Begrunnelsen vi har fått er at de kun har en time med gym og hvis de skal dusje etterpå blir det altfor liten tid til å faktisk ha gym :-P Nå i 5. har de dobbelttime i gym og da får de tid til å dusje.

Jeg ser poenget. Jeg antar at de 25 5-åringene ikke var ferdig påkledd og stelt iløpet av 10 minutter...? Det greier heller ikke 6- eller 7-åringer. De har dessuten kun en lærer som ikke kan gå inne i begge garderobene og hjelpe til. Men når de begynner å bli 9-10 år klarer de seg fint selv og behovet for å få vaska seg etter gym er langt større, så jeg synes virkelig de burde ha begynt med dusjing i 4.klasse.

Annonse

Ser virkelig ikke poenget med at så små barn skal dusje etter gym. Ja når de blir litt eldre og svettekjertlene begynner å jobbe så er det ok, men å dusje en 5-åring etter gym ser jeg på som ødeleggende for huden.

For det første ser jeg ikke hvorfor de skal bruke ressurser og tid på å dusje når det ikker er nødvendig for velværet.

For det andre bør man begrense dusjinga til små barn, store også fro den del, holde til det som trengs for å ikke lukte.

For det tredje vil man bli bluferdig selv om man er vant med dusje, det kommer med alderen. Jeg ble aldri vant med å kle meg naken blant folk selv jeg var vant med å gå i svømmehallen fra jeg var noen få måneder gammel og dusjet sammen med andre mennesker flere ganger i uka. Jeg syns det er like ubehagelig, og syns egentlig det er horribelt at det er noe skolen har innført og tvinger elevene til å gjøre.

Det var faktisk snakk om en gang i uka. De ødelegger ikke huden at man dusjer en gang i uka. Ellers ble han som de andre dusja når han var møkkete. Kan opplyse om at vi foreldrene var skeptiske til å begynne med, og heller ikke skjønte vitsen. Men vi var en stor gjeng med storfornøyde foreldre etterhvert. Og en gjeng med selvstendige unger. Men for all del, det er lov å være uenig, men vi som har erfart opplegget, syns det var topp! :-)

Fordi skole og barnehage er to vidt forskjellige ting. I barnehagen har man flere voksne som kan hjelpe til, og de har heller ikke sammen tidspresset som i skolen. Om ungene bruker 10 minutter ekstra i barnehagen, betyr det lite eller ingenting, om de bruker 10 minutter ekstra på skolen betyr det at det enten ikke er plass til den neste gruppen i garderoben, at læreren som har dem blir forsinket til neste time eller at elevene kommer for sent til sin neste time.

Dusjen av femåringer etter trim er totalt unødvendig, og bortkasta også. Normale femåringer i barnehagen er jo i full aktivitet store deler av dagen, minst like mye aktivitet som i gymmen.

Men hva er vitsen bortsett fra at de skal bli selvstendige?

Jeg syns det er feil at det offentlige skal ta seg av alt. Foreldrene må da selv klare å lære barna i å bli selvstendige med personlige hygiene. Min 4 åring dusjer selv, jeg vasker håret hennes, hun tørker seg og kler på seg etterpå. 3 åringen kan gjerne bli en hardere nøtt, men han skal da klare å dusje og kle seg selv innen skolestart.

Gjest Filifjonka

Og det er jo fint at dere som foreldre var fornøyd. Helt supert.

Begrunnelsen er, som mange har sagt, tid. En skoletime er 45 minutter. Tre kvarter. Av den tida skal de så først skifte til gymtøy, det tar vel minst ti-femten minutter. Jeg sier ti, her. Da er det 35 minutter igjen av timen. Etterpå skal de dusje, tørke seg og kle seg. Det vil vel ta minst 15-20 minutter. Da har de igjen 15-20 minutter til faktisk gym. Altså under halvparten av tiden.

Så er det antall voksne. Det må være minst to voksne til stede, slik at det kan være en voksen i hver garderobe. Det er minimum for så små barn, syns jeg. Har skolen ressurser til dette? Ikke hos oss i hvert fall. I så fall må det tas fra noe annet. Hvor skal de ta denne voksne fra?

Og så til slutt: Ikke alle barn har lært å dusje selv, tørke seg godt nok og kle på seg selv når der seks (eller fem og et halvt, som noen er når de begynner på skolen). Jeg er rimelig sikker på at hele opplegget i virkeligheten vil ta lenger tid enn jeg har skissert her.

Og jeg, som mor, vil heller at mine barn skal få mest mulig gym. Så kan jeg lære dem å dusje hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...