Gå til innhold

Hva spiser din baby på ca 8 mnd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mengde? Eller hva babyen spiser?

Her er det mm jevnt gjennom dagen. Også tre måltider. Brød, grøt og fruktmos. Også middag innimellom. Bare tar av fra det vi spiser, også får hun det før det er krydret.

Hun var 8 mnd igår, og stooooor :) Skikkelig glad i pupp.

Skrevet

Begge deler :)

Hva spiser h*n til frokost feks? Og hva til lunsj og middag osv.

Skrevet

Han får pupp om morgen og grøt og litt brød til frokost. Neste måltid fast føde er mellom 12 og 14 en gang. Spiser brød med leverpostei. Middag vil han ikke ha. Det eneste han har spist litt av er laks, kylling og littebitt kålrot. Til kvelds får han grøt. Ammer innimellom når det passer/han vil ha. Har ikke faste tider enda. Syns det er vanskelig å få til når jeg ammer i tillegg. Regner med at det går seg til, det og middagsspisingen. Det gjorde det med storesøster ihvertfall.

Skrevet

Vi har heller ikke faste tider, og jeg synes og det er vanskelig pga ammingen.

Hun liker heldigvis det meste :)

Skrevet

Vi har slitt med umodne tarmer og fryktelige forstoppelser på vesla helt siden vi begynte med mat. Hun ble fullammet til hun var ca 6 mnd og alt gikk smertefritt da.

Vært mange turer til lege, helsestasjon og apotek. Vært litt bekymret, og hun ligger etter andre på sin alder med tanke på hva hun får....men i alle fall:

Morgen starter med MM på flaske, ca 140 ml, så får hun full porsjon grøt noen timer etterpå med vann og frukt til dessert, deretter får hun middagsglass med vann og pære, deretter kanskje 100 ml med MM igjen, så grøt igjen til kvelds, full porsjon og igjen 130 ml med MM før bysselalle.

Hun kan nå knaske på en kavring i blant, får smake frukt i fruktnett og bittelitt av brødskiven min når jeg spiser.

Somsagt går det sakte her, men fått et program jeg følger med helsestasjonen og barnelegen.

Nettopp begynt med middagsglass 6 mnd, får fremdeles grøt for 6 mnd og introduksjon av frukter og ny mat må gå saaaaaakte....

Har vært et styr men håper snart det går seg til etterhvert. Blitt MYE bedre da, heldigvis:-)

Skrevet

Hun ble for øvrig nettopp 8 mnd.

Skrevet

1-2 måltider grøt per dag (og av og til litt frukt)- inntas som frokost nummer to + kveldsmat (skal snart bytte om litt så hun får ett grøtmåltid og et brødskivemåltid i stede- fikk første brødskive i dag)

1 måltid middag- er det "ny" mat prøver jeg å gi den litt tidlig på dagen for å se evt allergiske reaksjoner

Ca 3 fulle melkemåltider (ammer fremdeles)- heriblandt tidligfrokost (amming i senga) og sen kveldsmat (etter leggetid)

Har hørt at melk skal være hovedernæringen frem til barnet er ca 9 mnd så derfor vi prøver å la halvparten av måltidene være melk (ammer aldri sammen med fast føde- hadde jeg gjort det hadde det blitt annerledes og latt det være en 50/50 deling av melk og annen mat til hvert måltid)

Ingen slaviske rutiner på maten her... hun får når hun viser tegn til å være sulten, som er ca hver 3-4 time. Det fører av og til at vi kutter ut eller legger til et måltid i løpet av dagen, avhengig av hvor sulten hun er. Vet ikke om det er lurt eller ikke...

Skrevet

Sånn ser vår dag ut:

Ca 8 - en porsjon grøt

Mellom 11 og 12 - en brødskive og et beger fruktmos

Ca 14:30 - et middagsglass

Ca 17:30 - en porsjon grøt, + evt litt dessert

Vann til alle måltider.

Får ofte smake litt på ting i løpet av dagen, og "tygger" gjerne på noen brødskorper under våre måltider, så han får sitte ved bordet og føle seg som en del av felleskapet :)

Får en flaske MME ved leggetid klokken 18:30.

Sluttet å amme for noen uker siden. Da hadde han vært uinteressert i puppen på dagtid noen uker, men hang i puppen på nattestid. Jeg var borte en helg, og far måtte gi mme på flaske. Da var han plutselig nattavvent :) Han er ikke veldig glad i flaske heller, så det blir med den ene flaska MME til dagen... Regner med at han får i seg det han trenger så lenge han spiser så godt som han gjør.

Skrevet

Kl 09 en brødskive og ca 150 ml mme

Kl 13 ett middagsglass og fruktmos, vann

Kl 17 en stor porsjon grøt, fruktmos og vann

Kl 19.30 220 ml velling

Her gis mat etter klokka ;)

Skrevet

Vår lillemann blir ikke 8 før om 10 dager, men vi har begynt å servere han 8mndrs mat allerede. Han var så matlei, og det ser ut til å ha hjulpet en hel del på appetitten.

Han får godt med melk før vi står opp, så får han en halv brødskive med prim eller leverpostei en times tid senere, samtidig med at det er voksenfrokost. Han spiser all brødmat helt selv uten hjelp. Han får så morsmelk igjen før han skal sove litt.

Til lunsj er det nypepure, fruktglass, eller fruktbeger. Eller om det ikke passer sånn fordi han ofte sover i lunsjtiden, så blir det en halv brødskive med leverpostei eller prim å gomle på når han våkner. Han er veldig glad i brød, har varierende fruktappetitt og er kjempelei av grøt.

Til middag, som han av og til vil ha og andre ganger må "lures" til å spise, får han enten hjemmelaget mat, eller ca 1/4 glass med småfolk barnemat dersom vi skal ha noe som ikke er babyvennlig. Vi varierer så mye vi klarer, og forsøker å la han få smake flest mulig ting og få mest mulig vitaminer.

Han får 8mndrs grøt før leggetid. Fikk godnattgrøt før, men nå er det den med pære og ettellerannnet.. Så ammer jeg han på senga, før han legges for natten.

Han får også en frukt eller grønnsak (oftest kålrabi, eple eller pære) i fruktnett. Det varierer veldig når på dagen han får det, eller hvor mye han får.

Skrevet

Han er forresten en sovebaby som sover fra 18.30 eller 19.00 til 08-09.00, og bare en gang på dagtid. Han får tenner nå, og tar igjen evt tapt nattesøvn med veldig variabel lengde på dagsovinga. Derfor varierer lunsjen og lunsjtiden veldig. Alle måltider får han ved bordet, samtidig som vi voksne spiser. Greit å jobbe inn rutiner med at alle spiser sammen, og som oftest det samme. :)

Skrevet

07.30-08.00 : en brødskive og mme

10.30-11.00 : grøt og mme

ca 14.00 : halvt middagsglass og mme

ca 17.00 : mme eller brødskive og frukt

18.30 : grøt og mme

fått ganske fin rutine så er nesten slik hver dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...