Gå til innhold

Blande opp MME for 24 timer ok iflg WHO

Anbefalte innlegg

Fant denne informasjonsbrosjyren

http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf

Der står det at så lenge en gjør alt hygienisk/sterilt kan man blande opp MME som kan stå i 24 timer såfremt en blander ved minst 70°C, lager porsjoner og det kjøles hurtig ned og oppbevares ved max 5°C.

(de anbefaler hovedsaklig å blande ved hvert måltid)

Hvorfor er det slik at det i Norge blir anbefalt annerledes?

Den erfaringen jeg har med helsestasjon og sykehus er at de ikke har helt oversikt og jeg er skeptisk til deres informasjon. Tror heller jeg bør stole mer på WHO?

Fortsetter under...

Ja da, går fint å blande på forhånd så sant man følger reglene du lister opp. Problemet er vel at det finnes kun ett mme merke på det norske markedet som skal blandes ved 70 grader (babysemp). For man skal jo også følge temperaturanvisningen på pakken!

Nestlé sier f.eks at de ikke kan gå god for sitt produkt dersom man blander ved for høye temperaturer, da kan vitaminer foringes og proteiner bli tyngre fordøyelig. Babysem er derimot laget for å tåle denne temperaturen, man har f.eks overdosert med vit c, slik at det er passe igjen etter at den har blitt utsatt for 70 grader....

Så for å gjøre det så enkelt som mulig og ikke skape mer forvirring en nødvendig så har det norske mattilsynet valgt å gå for anbefalingen om å lage ferske måltider hver gang fordi dette vil være en sikker metode uavhengig av hvilket merke man bruker.

Velger du å gå for å blande på forhånd, så bruk altså Babysemp, følg whos retningslinjer, oppbevar flaskene der det er kjøligst i kjøleskapet (ikke i døren) og ha med kjøling når du tar med flaskene på tur.

Norsk helsepersonell får dessverre ikke tilstrekkelig opplæring og mange har ikke fått med seg de nye retningslinje som kom i 2008. Men ting er sakte i ferd med å endre seg. I dagens helsesøster utdanning så er f.eks Margrethe Vik sin bok Flaskemating på pensumlisten (hurra!).

Det er synd at det skal være så vanskelig å finne informasjon.

Godt at det finnes forum som dette med folk som har peiling :)

Kjempebra at det nå inngår å lære om flaskemating i pensum -skulle vært slik at de som allerede er ferdig og i jobb også fikk kursing om dette.

Tusen takk for svar :)

Jeg kan vel ikke få utrykkt sterk nok hvor håpløst jeg synes det er at man som gravid og nybakt mor kun skal kunne få informasjon om det ene alternativet til spedbarnsmat.

Kanskje du også vil være med å si i fra til Helsedirektoratet, som har ansvaret for å gi denne informasjonen?

Jeg har skrevet litt om dette her:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/143352234

:-)

• 1 måned senere...

Jeg blander for et døgn og oppevarer det i kjøleskapet... de gjør det på sykehuset så da kan jeg vel gjøre det og? (jeg har melken i tette flakser, de har det i mugger med plast over i skapene der vi som pumpet satte melken vår)

men melk som har stått over et døgn tømmer jeg ut :)

• 2 uker senere...

Annonse

- Pulveret skal blandes i ved 70 grader (må bruke et merke som tåler dette og har 70 grader anvist på pakken, f.eks Babysemp)!

- Hurtig avkjøling etterpå, gjerne i kaldt vannbad først, derretter i kjøleskapet i den delen det er kaldest (og du må være sikker på at det er under 5 grader).

- Ikke oppbevar flaskene i kjøleskapsdøren, der blir de utsatt for varme hver gang dørel åpnes...

- Husk at du også må ha kjøling hvis du skal ha en flaske med på tur!

Poenget er bare at vannet må være minst 70 grader for at man skal kunne tillage på forhånd :-)

Babysemp går god for at pulveret deres tåler å blandes i kokende vann, så bare å følge annvisningen på pakken ja. Trenger ikke å kjøle ned til 70 når det ikke står det (bare jeg som er litt treg og henger litt igjen fra dengang de het Småfolk, da var anvisningen litt annerledes, så bra du påpekte det!).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...