Gå til innhold

HJELP!! Brystbetennelse og pumping! :-((

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg akkurat blitt kvitt den første brystbetennelsen og bestemt meg for å legge inn årene når det kommer til amming. Holder på ned nedtrapping og er kommet dit hvor jeg pumper hver 5.time. Har gjort dette i dag og i går. Men nå er høyre bryst (som jeg hadde betennelsen i sist) begynt å bli rødt og det er ømt når jeg klemmer på det! Hva skal jeg gjøre?! Gå tilbake å pumpe hver 4.time, eller helt tilbake til start å pumpe hver 2.time?? :-((

Er så utrolig lei denne pumpingen og får tårer i øynene med tanke på en ny betennelse!! Nå vil jeg ikke mer! Pumping hver 2.time var et slit uten like i tillegg til en baby som er en del våken på natten + mme. Sitter med pumpa i den ene hånda og flaska i den andre. Hvorfor skal denne ammingen være så vanskelig.. og jeg som hadde gledet meg til det før fødselen. Nå hadde jeg gledelig betalt noen for å fjerne begge brystene mine, vil ikke ha de fordømte, betente puppene! :-(((

Hvis noen har erfaring med det samme, HVER SÅ SNILL å gi meg noen råd :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ammehjelper og anbefaler at du går tilbake til hver 2. - 3. time inntil det ikke lenger er rødt og ømt. Du bør merke bedring innen 1 døgn, men det kan være ømt i et par uker. Etter et døgn vil jeg tro du kan trappe ned igjen og prøve å la det feks gå 10 minutter lengre mellom pumpingene hver gang, men stopp nedtrappingen der dersom det blir ømt og rødt igjen.

Husk at det som regel produseres mest melk om natta, dermed er det lettere å få tilstoppinger om du lar det gå for lang tid mellom tømmingene på natt/morgen, så det kan være lurt å la det gå kortere mellom pumpingene da og heller tøye det på kvelden. Ikke bruk bh med spiler, de kan klemme på melkegangene, og vær forsiktig med stramme klær, bæretøy etc. Ikke ligg på magen om natta. Jeg vet mange av disse tingene anbefales for å stoppe/minske melkeproduksjonen, men når du plages med tilstoppinger/betennelse bør du unngå det.

Dersom du ikke merker bedring innen 1 døgn, eller dersom du plutselig får høy feber, så ta kontakt med lege. Be om at det tas melkeprøver slik at dere kan utelukke bakteriell brystbetennelse. Vær forsiktig med å ta smertestillende, ettersom det kan dekke over feber og sterke smerter som du burde ha oppsøkt lege med. (Dersom du MÅ ha smertestillende, er det sannsynligvis på tide å oppsøke lege.)

Har du noen som kan avlaste deg litt i et par dager, slik at du kan konsentrere deg om å tømme brystet?

Dersom barnet vil suge så kan du forsøke å amme i stedet for å pumpe, som regel suger baby mer effektivt enn pumpa.

Skrevet

Takk for svar! Har pumpet oftere det siste døgnet og det er blitt bedre. Er ikke så rød lengre og etter pumping kjenner jeg ingen "klumper" lengre. Men det er fortsatt litt ømt hvis jeg klemmer. Er dette tegn på betennelse og at jeg må pumpe så ofte? eller er det normalt og jeg kan prøve å fortsette nedtrappingen?

Skrevet

Når det ikke er klumper er "faren over". Det er ikke uvanlig at det er ømt noen dager etterpå, så du kan godt prøve å trappe ned igjen nå. Pass på som en smed om det blir kuler igjen. Du trenger bare pumpe inntil kulene er borte om de kommer igjen, så det er ikke sikkert du trenger å pumpe så ofte i et helt døgn dersom du klarer å "ta" dem raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...