Gå til innhold

Noen lærere som har gode tips til hvordan man håndterer uro?


Anbefalte innlegg

Har tydeligvis vært bortskjemt med den forrige klassen min, der var det omtrent ikke uro eller avsporinger.

 

Nå har jeg fått en ekstremt utfordrende elev. En positiv og hyggelig kar, som på de aller fleste måter er fin å ha i klassen. Men han sliter veldig med å holde fokus. Klarer å "holde han i ro" under gjennomgang, men han tar helt av så snart det blir arbeidstid. I de fagene han ikke liker gjør han lite eller ingenting. Han prøver seg også på en del vandring, lager lyder ved å slå ting i pulten, holder pulten oppned, kommenterer/ snakker om ting som er helt utenfor tema og gjør sitt beste for å avspore.

 

Det virker også som han prøver å utfordre meg, ved å f.eks ta en vandrerunde bak kateteret (skal liksom hente noe). Har snakket med gutten, utallige ganger, og har også ringt hjem ved et par tilfeller. Uten noe særlig (eller kortvarig) effekt. Han er veldig ok å snakke med, og forstår det må bli en forandring, men klarer ikke å skjerpe seg. Dette er en populær elev, som har mye godt å tilføre miljøet. Men han er rett og slett ikke god på å konsentrere seg og å sitte i ro.

 

Noen tips? Hva sier dere for å sette på plass en elev som stadig utfordrer deg? Hvordan takler dere det foran klassen? Jeg prøver å være konsekvent og å ikke møte han på en negativ måte, men trenger virkelig noen nye innspill.

Fortsetter under...

Hei!

Hvis jeg ikke har oversett noe i innlegget ditt sier du aldri noe om hvor gammel denne eleven er eller hvilket trinn han er på. Hvordan man håndterer uro er jo ikke bare avhengig av hvilken type uro, men også faktorer som alder, sosioemosjonelt nivå, familierelasjoner, faglige prestasjoner, tidligere pedagoger, gruppesammensetning osv, jeg regner med du skjønner hvor jeg vil ...

 

Jeg har uansett svært gode erfaringer med å inngå avtaler, gjerne skriftelige og om mulig i samråd med foreldre. Samrådet med foreldrene kan gjerne gjøres ved kontaktsamtale, hvor både elev og foreldre er til stede. Har du prøvd dette? Har du gjort noen tiltak i forhold til plassering i klasserommet? (Jeg er kun vant til åpen skole, og ser derfor enorme muligheter ift plassering og organisering innenfor de fysiske rammene).

 

Jeg håper uansett at du føler at du får opprettet en tilfredstillende undervisningssituasjon, både for deg, gutten og de andre elevene :)

9. klasse, 30 elever, små klasserom. Ok familiesituasjon, men mye ute på farten. Kjenner ikke hele historikken, men vet at han hadde en fantastisk engasjert lærer på slutten av barneskolen. Som la ned mye tid og energi i han.

 

Plasseringen i klasserommet er nøye gjennomtenkt. Vi har satt opp mål for skoleåret, og tidligere gjort avtaler (sammen med mor) om veien videre.

 

Han trenger en stund for å falle på plass etter ferier, men denne gangen er det ekstremt. Virker som han rett og slett ikke klarer å ta seg sammen, det er spesielt ille mot slutten av dagen.

Det høres jo ut som om du har tatt godt tak i uro-problematikken, HI.

 

Har lite erfaring fra ungdomsskole, men plutselig blir den lille gutten en liten mann, som kan få en helt annen bestemmelsesrett ovenfor seg selv, dessverre. Er problematikken slik at du har vurdert utredning?

 

Kanskje er det litt "lost case", hvor du bare kan stabilisere?

 

Lykke til :)

Jeg hadde en slik en jeg også - (eller har hatt mange;)

Jeg sendte han på joggetur rundt skolen om han ikke klarte å sitte i ro. Da fikk han brukt litt energi, samt at han ikke forstyrret resten av klassen. Det kan være lurt å avtale det med gutten privat først, slik han vet hva som venter ham om han er urolig og bråkete.

Det brukte å hjelpe. Jeg hadde ofte 5-6 elever som sprang rundt skolen i sistetime da jeg hadde den klassen;)

Akkurat som om du beskriver en av mine!

 

Har han støtte fra de andre? Min har 4 andre som henger seg på, så det er en vanvittig utfordring!

 

Og jeg har dessverre ingen fornuftige svar :(

 

Det som har fungert noenlunde er prosjekt der han får styre på og ikke trenger sitte i ro og være stille, praktiske fag og muntlig undervisning, spesielt diskusjoner. Evt å gi han en rablebok - barnslig, men effektivt på noen.

 

Jeg får ingen støtte fra foreldrene.

Annonse

Han har støtte fra 3 av de andre guttene, som gjerne henger seg på. Han er også godt likt av de andre i klassen, til tross for at de er ganske så oppgitte over alt tullet hans. Foreldrene er imøtekommende og hyggelige, men det er tydelig han vrir de rundt lillefingeren.

 

Jeg har liten tro på konfrontasjoner i hel klasse, men skulle ønske det fantes en måte å stagge han litt på. Direkte beskjeder fungerer i liten grad, om han først er på feil stille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...