Gå til innhold

Har en venninne som er alenemor, de deler 50/50 - og har egen avtale om at han ikke skal betale bidrag (tror de har skrevet at de har 40/60 på papiret)

Anbefalte innlegg

Hun mottar full overgangsstønad for barnet, selv om hun bare har det 50% av tiden. Barnet er en uke hos mor, så en uke hos far osv. Dette har de gjort siden barnet var 6 mnd gammelt. Har hun egentlig rett på full overgangsstønad, eller lurer hun systemet?

Fortsetter under...

Hvis de faktisk har hatt 50/50 fra ungen var 6 mnd burde vel ikke spørsmålet være om hun har rett på overgangsstønad, det burde vel heller være om noen av dem er skikket som foreldre...

Det var vel ikke spørsmålet, og jeg er helt enig i at de prioriterer helt idiotisk. Men det er ikke så mye jeg kan gjøre med det.

50/50 fra barnet var 6 måneder??

Beklager, men venninna di høres ikke riktig god ut. Og trygdesvindel blir slått hardt ned på. Hun har ikke krav på mer enn en halv barnetrygd med 50/50, så de rundlurer nav. Hadde rapportert dem..

Blir så sinna på sånne snyltedyr... grrrr

Ja, jeg er enig, det er galskap. På mange måter tror jeg allikevel at det har vært det beste for barnet, som da har fått oppleve kjærlighet når han har vært hos begge foreldrene. Jeg tror dessverre at ingen av dem hadde egnet seg som foreldre 100%. Jeg synes hun er en dårlig mor, som setter seg selv først, men det er fortsatt ikke min sak. Barnet lider ikke under omsorgssvikt.

Hun har heller ikke krav på OS, nei? Det jeg trodde.

14.08 her..

Nei, om de har delt omsorg så har man bare krav på barnetrygden, men den skal deles på begge foreldrene. Pluss at de er i skatteklasse 2 annenhvert år. Noe mer økonomisk hjelp har de ikke krav på, nei..

Annonse

Det jeg trodde. Men hvis NAV tror de har 40/60 så har hun krav på alt, ikke sant? Faren kan ingenting om det, så han tror bare at hun har krav på OS fordi hun er dame og alenemor, faktisk.

Har ikke lyst til å angi venninnen min til NAV, men kjenner at det er litt irriterende. Ikke nok med det så har hun også fått dekket skole av NAV, siden hun er alenemor med OS... Jeg? Jo, jeg må jobbe, slite og betale for min egen skole (studielån) og det selv med to små barn... Men jeg har samboer da!

Ja, om hun har 40/60 så har hun krav på det. Men det hjelper ikke å ha 40/60 på papiret om de praktiserer 50/50. Da kvalifiseres det som trygdesvindel. Det medfører fengsel, bøter og tilbakebetaling av feilaktige utbetaling. Skjønner det er kjipt å angi venninna si, men det er kvinner som henne som gjør at ting blir vanskeligere for de som faktisk trenger hjelpen. Og ønsker du å jobbe ræva av deg og betale din skatt for at kvinner som henne skal sitte på ræva og få alt servert i fanget?

Det butter i sjalusi? Ja, jøss, jeg er kjempemisunnelig på en som må leve på NAV, for all del. Vi har helt grei økonomi og klarer oss fint, så det er ikke misunnelse det dreier deg om. Ja, det kjennes urettferdig at hun skal kunne utnytte seg av systemet når hun ikke har krav på det, og få ting gratis (og uten å ha krav på det, igjen), mens andre må jobbe og slite. Har allikevel aldri angitt venninnen min, og dette har da pågått i overkant av to år, så det er ingen nyhet for meg.

Men kan forstå at du tror det er sjalusi dersom du mener at det er ypperlig å leve på NAV, og det ulovlig. ;)

Nei så det når jeg leste tråden etter at jeg har svart :) Hadde uansett ikke brydd meg med det så lenge dem faktisk ikke er samboere. Verre å lure systemet da. Det er jo bare å ta til seg en dag i uka ekstra selv da så er problemet løst.

Det er hun som taper pensjonspoeng og når hun må jobbe så trekkes jo os automatisk.

Annonse

På papiret går d ikke å ha de 50/50, det må være 60/40 - så ja hun har krav på støtte om hun ikke har jobb!! Synes dere må sette dere inn i hva dere kakler om damer, hilsen ei som var på nav i forgårs og fikk en grundig innføring av dama der, men far slipper farsbidrag det har dere rett i!!

Hun har ikke jobb, nei. Eller, hun jobber deltid (altså noen få dager i uken) pluss at hun mottar OS. Jeg vet at de har 60/40 på papiret, men det er jo uansett ikke slik det er i praksis - der har de 50/50. Men dersom det er lovlig er det jo greit, jeg var bare nysgjerrig. Har ikke tenkt å angi venninnen min uansett.

Detter er ikke lovlig, og hun over her som mener hun fikk en grundig forklaring på nav har enten misforstått eller fått feilinformasjon dersom hun mener dette er ok.

For det første så har man ikke krav på OS og stønader som enslig forsørger når man har 50/50. Det har ingenting å si om man har jobb eller ikke. Overgangsstønad og stønad til barnetilsyn er stønader til ENSLIG forsørgere, noe man ikke er om man deler 50/50.

For det andre er det ingen selvfølge at man har krav på disse stønadene ved 40/60 deling heller. Dette har blitt strammet kraftig inn og fler og fler får avslag på stønader ved denne fordelingen.

Vilkåret for å få stønadene som enslig forsørger er nemlig at man har klart mer av den daglige omsorgen. Dette er ikke alltid man har med en 40/60 deling.

Og for det tredje så kan den ene forelderen fortsatt være bidragspliktig om man har 50/50. Bidraget reguleres av begges inntekt og antall døgn med samvær. Dvs at dersom den ene parten tjener vesentlig mer enn den andre vil han/hun bli bidragspliktig selv om barnet bor like mye hos hver.

Forøvrig er det trygdesvindel å praktisere en annen samværsordning enn man oppgir for å få stønader fra nav. Nav har opprettet egne folk som skal jobbe mot å slå ned på svindel med enslig forsørgere. Veldig mange ble tatt i 2010, og flere vil bli tatt i 2011.

Tilfeller blir anmeldt og man må betale tilbake i tillegg til at man kan risikere fengselsstraff. 3 år med fulle stønader som enslig forsørger gir 6 mnd i fengsel!

Jeg forstår at du ikke vil anmelde din egen venninne, men ville kanskje tipset om risikoen hun bærer ved å gjøre som hun gjør.

Nav-dama

Takk for svar! Jeg har sagt det til henne flere ganger, men hun er av typen som ikke skjønner alvoret ved det hun gjør. Hvis hun er i en butikk hvor hun selv kan scanne varene, så har hun ingen problemer med å ta sjansen og droppe å scanne noen av varene. Med andre ord er hun ikke helt lovlydig, og jeg kan komme med flere eksempler på hvordan hun har vist dette. Jeg er nok hennes rake motsetning, og det irriterer meg egentlig ganske mye at hun gjør som hun gjør. Allikevel ikke mitt problem, så lenge det ikke går på min bekostning, eller blir en del av mitt liv.

Regnet egentlig med at hun ikke hadde krav på noe, og har egentlig sagt dette til henne flere ganger. Full overgangsstønad, hjelp til utdanning og mer til, det er jo ganske mye penger hun mottar uten å ha krav om det. Mens vi andre jobber og sliter, har hun ufattelig mye fritid, spesielt når hun ikke har barnet sitt.

Regner med at hun aldri vil bli tatt, for jeg ser ikke hvordan det skal bli oppdaget. Vil som sagt ikke melde ifra til NAV om dette, det er jo tross alt venninnen min, selv om hun gjør noe ulovlig. Jeg ønsker ikke å ødelegge hennes og barnets liv fordi jeg selv føler at det hun gjør er umoralskt. Hva enn jeg sier, vil det heller ikke synke inn.

Det er synd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...