Gå til innhold

Jeg irriterer meg jevnt over veldig mye, men det er spesielt noe som irriterer meg, og det er feilstaving forkortelsen (eller, feil bruk, kanskje) PÅ GRUNN AV.

Anbefalte innlegg

Det heter da selvsagt PGA. (ikke med store bokstaver, egentlig, men for å vektlegge det). Det burde si seg selv, på grunn av består av tre enkle ord, et som begynner på p, et som begynner på g og et som begynner på a. Allikevel er det en rekke mennesker (og ja, det er faktisk veldig mange), som evner å skrive; pga. av. Ja, for all del, det er helt naturlig, er det ikke?

Når vi først er i gang kan jeg ta for meg et ord til;

Forhåndsregler. Det er ingenting som heter det. Forholdsregler - forholdsregler - forholdsregler og atter forholdsregler.

Nå, kom igjen og finn feil i mitt innlegg!

Fortsetter under...

Ok, du ba om det ;-)

Hva betyr: "...feilstaving forkortelsen på grunn av" Kanskje du ikke er så god med preposisjonene dine du heller?

Jeg har forøvrig aldri sett at noen slenger på en ekstra "av" etter pga.

Hehehe... Jeg er så enig, så enig. Jeg orker ikke en gang å gå inn på alle mine "nevroser" ang. andre folks skrivefeil - spesielt når det gjelder skilter, aviser og andre "offentlige" ting. Jeg synes jeg så en økning av dette etter at det ble mer og mer vanlig at folk bruker Word med stavekontroll som verktøy når de feks. skriver oppgaver på skolen o.l. (JA, jeg er så gammel at jeg faktisk husker at man ikke hadde PC på skolen, men faktisk hadde "skrivemaskin" som valgfag...). Da dukket alle disse særskrivingsfeilene (ofte feilaktig kjent som orddelingsfeil) opp bl.a.

Må bare erkjenne at jeg har et problem, for det nytter egentlig ikke å irritere seg. Skrivefeilene i samfunnet vårt er dessverre kommet for å bli er jeg redd, og det er ikke dritt vi får gjort med det. Så jeg konsentrerer meg hardt om ikke å bry meg om det.... Det er vanskelig, men verdt det. ;)

Hold ut, hold inn, kjære HI. Det går bra lell. ;)

Hilsen søster som føler med deg i denne tunge stunden. :P

Annonse

Jeg er en synder når det gjelder ordet forhåndsregler.. Ser forresten nå at jeg får feil på stavekontrollen, så du har nok rett.. hihi..

men det er vel ingen som skriver pga av? Har jeg aldri sett i så fall ;)

Jeg kan også irritere meg fryktelig over skrivefeil.Noe av det verste jeg ser om dagen er:værst,hærlig og de som bruker ordene hver og vær om hverandre.Er det bevisst,eller har jeg ekstremt mange facebook venner med skrivevansker?!

Det er av en eller annen grunn alltid en eller annen her som mangler helt evnen til å plukke opp ironi eller sarkasme.

det heter "skilt" i flertall. ikke skilter. slike ting irriterer meg! og folk som skriver en-ending på hunkjønnsord, som feks. jenten. aarrr!

En ting er at folk bruker forkortelsen pga feil, de bommer i tillegg på bruken av ordene.

Eksempel: "Jeg kan ikke drikke vin i kveld, på grunn av jeg skal kjøre tidlig i morgen".

Litt bedre ville det vært hvis de sa "på grunn av AT jeg skal kjøre...", men også dette er dårlig norsk.

Fordi/siden ville vært det beste.

"Jeg orker ikke tanken på vin på grunn av det som skjedde sist" er eksempel på korrekt bruk.

Annonse

Tja, hvorfor er det verre å diskutere og irritere seg over språk enn alt annet tull man diskuterer og irriterer seg over her inne?

Språk er kommunikasjon men også kulturarv, og et felles ansvar. Språk er svært smittsomt.

Jeg ønsker ikke at ungene mine skal gå rundt å tro at det heter sjøpe og sjøtt, for eksempel, eller at det er godt norsk å si: "Jeg er hjemme i dag på grunn av jeg er forkjøla".

Ja til å kjempe fram godt språk - selv om det gjøres på detbattforum, som forøvrig er en sterk språkkanal.

Hva med det fin uttrykket "fordetom" eller "fordi om", som jeg ser dukker opp med jevne mellomrom.. eksempel: "Mine barn har røde bukser, men blir ikke mobbet fordetom". Det rette ville vært "Mine barn blir ikke mobbet selv om de har røde bukser".

Den har jeg lagt merke til også. "Barna mine har røde bukser, men blir ikke mobbet av den grunn", er også bedre å si.

Altså: Bytt "fordeom" - som ikke er et ord - med "selv om", "av den grunn", osv, alt etter hvordan setningen er bygd opp.

Vetd ere hva som irriterer meg? ABC tryner som skal gå rundt å leke norsk lærere. Og mange av de er ikke en gang norsk lærer. Også sitter eneklte å hakker ned på ens skrive feil... Please få ett liv. Jeg bryr meg ikke om skrive feil, så lenge jeg forstår budskapet så er vell det greit? Og ikke minst det aller viktigste.

Jada hva har enkelte lyst å klage om her, skrive feilene mine...JaAaAaA SeSeSEseEEEeeeee!!!!! ops, for mange (!!!!!) ikke minst;)

Smilyer er vell også irriterende?

Finn på noe annet å diskuter enn ens skrivefeil, eller hva som irriterer en. Må huske det finens folk som både er ordblind eller som har dysleksi. Nei det trenger ikke alltid å være en dårlig unnskylding!

Jeg er heldigvis lykkelig befriet fra å irritere meg over slikt, men har da andre nykker istedenfor. Så velbekomme, sleng deg ut i krampaktig irritasjon over feilstavingene mine. Regner med du finner en del av de i innleggene mine. ;o))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...