Gå til innhold

Og hva med den store pelarginoen? Luten? Blomstre? Anyone?

Anbefalte innlegg

Gjest amandine

Kjøpte et stort vrak av en pelargonie på salget her tidligere, tror faktisk det er en appleblossom som jeg hadde så lyst på i vår!(og som gågledronninga blomstre hostet opp link på)

Den har akkurat begynt å åpne knoppene sine etter å ha ligget nede for telling. Jeg driver og flytter den rundt ute for å gi den lun sol og venter i SPENNING!!

Men nå begynner det jo å bli kaldt.. I går morges 6 grader. Den er jo litt i største laget for vinduskarmen, men må den kanskje få komme inn? Er det forskjell på ute- og inne-pelliser(forkortelse lært av luten)??

Og pliiis gi meg en DIY på vinterlagring inkl første trinn til våren også m klipping eller hva man nå skal. Jeg håper det er en appleblossom jeg har, og at den kan bli riktig mange fine til neste år!

Forøvrig meddeles at bladet av en kjempegammel(vi snakker generasjoner) Ingrid som jeg stjal i sommer og stappet i jord(cherrytomatboks duger som drivhus!!) har fått finfine røtter og ser ut til å bli fast inventar i vinduskarmen. Tenk det!

Fortsetter under...

Pelliser er Luten sitt bord, men jeg kan jo gågle:

http://www.hagepraten.no/viewtopic.php?f=3&t=12826

http://buldr.no/wp-content/uploads/2009/06/Stell-formering-lagring.pdf

Krysser fingre for appleblossom og grattis med en ny genrasjon Ingrid!

(hm, jeg har jo fått meg kjeller, kanskje jeg må sjekke om noen av mine planter kan overvintre, tåre og flittig lise f.eks...)

Gjest amandine

Hmmm... kanskje jeg kan ta stiklinger av den store til vinduskarmen alt nå, og så fjerne bladene på mammaen, klippe den ned og sette den i kjelleren?? Kan det være en plan? Blir ikke så mye kjeller igjen her i huset nå når vi driver og bygger om forsvinner nesten alt til soverom... Det er jo stort sett frostfritt i garasjen? Hmmm mye å tenke på;-)

Gjest sug lut

Er du full, kvinne? Haha, pelargino, gitt.

Pelliser er enkle sjeler. Men frost går ikke, så pass på. Ta den inn og ha den i stua så lenge på nattestid, hvis dagtemp er grei og du har plass. Når den endelig skal inn og gå i dvale, hvilket i alle fall mine kjemper må for jeg har def ikke plass til dem i stua om vinteren, tar du først av alle blomstene - plukker forresten mye nå også, utmerket snittblomst og når hver plante har ti-tolv blomsterklaser har jeg råd til det - og setter i vann og gleder deg over (mange småvaser blir veldig fint...). Så tar du av et par-tre blad også, for de er så pene som bakgrunn for blomsten i vasen. Og så lar du den få et sted å stå som er kjølig og litt lyst, type loftstrapp eller kjeller, og glemmer den bort. Hiv på litt vann en gang i måneden eller annenhver, plukk unna de tørre bladene etter hvert, og klipp stilkene ned til en femten cm høyde når de begynner å bli sjabre. Så skjer - som i de norrøne sagaene - ingenting. ("Dei neste femten åra skjedde ingenting.") Ikke før du begynner å gi litt mer vann og næring i februar, og flytter dem inn i stua i mars, i lys ogvarme, og når du har lyst og anledning potter du dem om i større krukker eller i hvert fall fyller på endel ny jord. Og så går det mot sommer igjen.

Annonse

Ja, vi vil se!

Først må du gå inn på rediger profil og sjekke at du har krysset av for at du kan vise bilder. Så kan du gå til bilder og lage album. Men aller, aller først, drikk en stor kopp TÅLMODIGHET. Så er du klar til å starte :)

Her satses det forøvrig på blomstereng inne vinteren setter inn (les, jeg har kjørt over gressklipperen...).

Gjest amandine

Ikke mindre enn kjørt over? Håper ikke bilen tok skade! Jeg kjørte akkurat hjem fra byen og satt og frydet meg da jeg kjente hvordan min kjære bil sparket fra på motorveien. I know, borderline harry men det er altså så deilig med motor med futt i!!

Annonse

Gjest amandine

Ikke mindre enn kjørt over? Håper ikke bilen tok skade! Jeg kjørte akkurat hjem fra byen og satt og frydet meg da jeg kjente hvordan min kjære bil sparket fra på motorveien. I know, borderline harry men det er altså så deilig med motor med futt i!! Forresten du så vil ikke redigere min profil la meg krysse av for å vise bilder engang. Hel... DiB

Ikke helt kjørt over, men mosa mellom garasjeveggen og bilen. Bilen fikk også svi dessverre, men det er en god gammal corolla, den tåler såpass. Var verre med gressklipperen... Spørs om jeg må på en salgsrunde i helga. Eller kanskje jeg må spare til en sånn selvgående en?

Du må drikke en del tålmodighet for å greie det med bildene altså ( i hvertfall måtte jeg det).

Gamlehagen min har eget album på fb :-) Skal lage album til nyhagen også.

Sjekk foresten ut denne bloggen, med masse pellisbilder:

http://pelargoniumoasen.blogspot.com/

Kanskje du kan sende henne et bilde av din for å få hjelp til artsbestemmelsen?

Synes knoppene ligner på Appleblossom big apple, men har den slike blader med mørkt felt tro? Elnaryds Karin har slike blader, den er mellomfylt...

Gjest amandine

Springer ut nå, faktisk;-) Beats me hvilken det er, men den er stasfin! Rosa ytterst på kronbladene og hvit mot lys grønn innerst. Den har jo fylte blomster og er veldig stor og kraftig. Skal ta bilde når den er enda mer utsprunget og sende til damen du linket til, tenkte jeg;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...