Gå til innhold

Barnehage....har barna deres fått plass?

Anbefalte innlegg

Vesla er født i januar 2011 og jeg har søkt om barnehageplass fra januar 2012. Jeg har ikke fått svar fra kommunen så jeg tenkte jeg måtte høre hvordan det lå an. Da jeg ringte kommunen fikk jeg da beskjed om at siden vesla ikke var fylt 1 år ved 1. september hadde vi ikke rett på barnehageplass før høsten 2012! Og barnehagene i vår kommune har så lang venteliste så vi kan ikke forvente å få plass før neste høst. Er dette riktig? Jeg trodde alle barn på 1 år hadde rett på barnehageplass. I så fall ikke, hva gjør dere da?

Fortsetter under...

Det er helt vanlig, det er barne barn som er født før 1.sept inntakelsesåret som har krav på plass.

Er ikke så mange kommuner som har inntak i januar, her har de hovedopptak i aug og løpende inntak hele året. Dvs at om noen slutter, flytter e.l. blir det en ledig plass til noen på ventelista.

Jeg har selv barn født i januar og i februar. Det vi gjorde var å spare, helt fra jeg testet positivt sparte vi. Levde av 80% av lønnen min og sparte alt av feriepenger, bursdagspenger, skattepenger osv.

Så var jeg hjemme litt i ulønnet permisjon, mannen tok også pappapermisjonen som tidskonto og jobbet to dager i uka, jeg jobbet de dagene han var hjemme. På den måten fikk vi strekt permisjonen litt.

Vi hadde mormor til ungene som barnevakt en gang i uka eller så, da jobbet vi begge også jobbet jeg noen kvelder og helger frem til ferien.

Fikk jo kontantstøtte, tok avdragsfrihet på boliglånet og levde veldig nøkternt disse månedene. Og vi klarte oss fint :)

Var egentlig greit at ungene var godt og vel 1,5 år før de måtte i barnehage.

Jeg har ikke januarbarn, men aprilbarn, men regnet med helt fra før jeg ble gravid at vi måtte vente til høsten året etter han var født med å få plass. Barnehagene har jo selvfølgelig ikke mange ledige plasser fra høsten av for at alle skal få plass når de vil i løpet av året, derfor må det bli sånn. Dere får begynne å spare for ulønnet permisjon eller søke etter dagmamma.

Annonse

Min er født i oktober, men har jo da heller ikke prioritert plass fra høsten. Heldigvis fikk vi plass, men måtte ta den fra august. Gikk jo greit siden det ikke var så mange mnd det dreide seg om. Litt værre når en ikke fyller ett før i januar

Hjelper ikke at man har krav på plass, når man ikke får likevel. Poden her ble året i midten av august, og fortsatt får vi ingen plass. Ikke får vi svar heller, når vi ringer og maser. Her rota nemlig kommunen bort søknaden-og sa ikke fra før vi purra på svar..mistet muligheten til skole som jeg hadde søkt plass på, og nå er det rimelig fortvila her, med ei ihalv plass i banehage og enuten plass. Og jeg søker jobber som en gal og må bare satse på at noen kan være barnevakt om jeg får jobb. Dagmammaer er det lite av her, må ut av kommunen, og destopper seg litt når jeg ikke har førerkort og bil. Nydelig suppe, som jeg ikke aner oppned på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...