Gå til innhold

Hva skal dere gjøre på idag?:)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vaske gulv (har allerede vasket hyller, bord og sofa idag) og dra en tur i butikken for å handle pizzaingredienser. Får middagsgjester idag.

Er veldig vått ute, har regnet her inatt. Regner med at det kommer til å regne mer idag, så jeg planlegger ikke engang å dra ut.

Her og regner det, og en av barna har et svært hull i regnbuksa, så her blir det innedag! :P

Jeg skal rydde hele huset (gjør det hver dag etter morgenkaffen, så det er ikke mye!), og etter det skal jeg leke med ungene, men har lyst å finne på noe nytt!!

HI

Bake boller, lage trolldeig, drive med modellkitt, male..

Lage "hytte" under bordet, og ligge under der på et teppe og lese bøker..

Bare noen forslag ;)

Men en ting jeg lurer på... har aldri forstått det der med å "gjøre på".. Brukes ikke i min dialekt, og jeg synes det er en merkelig sammensetning av ord. Hva skal dere gjøre i dag, eller hva skal dere gjøre for noe i dag, sier vi her jeg bor. (Bare lurer, har sett det bli brukt flere ganger ;)

Takk for tips ;)

Jeg bor på vestlandet og her sier vi "Gjøre på"

Snakker og sriver til vanlig nynorsk, men her skriver jeg bokmål, så det kan jo være det er helt feil å skrive "hva skal du gjøre på" når jeg skriver bokmål! :)

HI

Annonse

Du har helt rett. Det er ingenting som heter "å gjøre på" - på bokmål.

Gjøre på hva da? tenker jeg. Gjøre på seg? altså i buksa - eller gjøre noe på gulvet? eller på bordet?

På = oppå - på bokmål, hvis det da ikke er snakk om å gjøre på seg.

på=oppå? dummeste jeg har hørt.

gjøre på er helt korrekt bruk av "på" på bokmål. da brukes ordet som et adverb, slik som i "ha på" eller "tok på" feks.

"hva driver du på med?" er eksempel på bruk i setning.

oppå en torsdag, oppå landet, er det ikke mye å gjøre oppå. oppå'n igjen, må komme oppå noe, oppå godt og vondt. ellers blir det enden oppå visa, oppå egen bekostning.

Ja kan fint skrive "gjøre på". Men da skriver vi f.eks "hva skal du gjøre på tirsdag".. Eller "hva skal du gjøre på julekvelden".. "Hva gjorde du på fredag". Altså noe som er fram i tid eller bak i tid. Men ikke "gjøre på idag", det er feil på bokmål. Da bruker man "hva skal dere gjøre i dag"...

Hilsen hedmarking ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...