Gå til innhold

Det blir akkurat 2 år mellom barna våre. Del dine erfaringer!

Anbefalte innlegg

Kommer vi til å slite ræva av oss ? Hehe

Eldste er en kjempesnill gutt, men han var urolig som baby :) Er det noe vi som foreldre bør være obs på ? Hvordan gikk det med søskensjalusi hos dere ? Ser for meg "storegutten" vår får sjokk når vi kommer hjem med en baby. Ellers har vi bare 2 soverom, og de ligger vegg i vegg. Tror dere babyen holder storebror våken om natta?

Ja.. Er mye jeg lurer på :)

Fortsetter under...

Vi har 3 tette, 3 år 1,5 år og 4 mnd. De to eldste sover på samme rom, og det er null problem. Ja de våkner hverandre, men merker på en måte at det er natt enda, så de sovner alltid igjen uten og skrike. Vi ligger vegg i vegg med de, og har babyen på vårt soverom. Og hvis hun gråter, så våkner de ikke.

Vi har ikke hatt noe problemer med sjalusi. Men vær obs på å inkludere storebror i stellet med babyen, så han føler seg en del av det hele:) Ungene her hjelper med og finne bleie og våtservietter, hive den gamle i søpla, eldste hjelper til med og kle av babyen osv. De er super glad i ho begge to:)

Ja det er mye og gjøre til tider, men jeg synes ikke det var så ille som folk sa..Jeg er ihvertfall kjempe glad de er så tette. De leker og har det så fint med hverandre:)

Lykke til, dette går bra. (når jeg har lyst på nr.4 snart, så kan det vel ikke høres så ille ut;P)

Oisan :) Du må ha veldig mye energi, elller så er ungene dine veldig greie å ha med å gjøre ? Hehe.. Dette hørtes jo helt fantastisk ut. Skal huske på å la storebror hjelpe til med babyen :)

Tusen takk og lykke til med nr.4 ; )

HI

Annonse

21 mnd mellom de tetteste mine, og jeg synes ikke det var noe problem i det hele tatt.

Det var ikke noe sjalusi og første året gikk bare som en drøm. Da miste ble 10-12 mnd, da ble det en del knuffing og sjalusi. Plutselig stakk lillesøster avgårde med dukkevogna osv, og hun tok mye mer plass i familien. Da ble storesøster sjalu...

Men det gikk seg greit til, de er veldig avhengig av hverandre og leker alltid sammen. Nå er de 2 og 4 år og de er alltid sammen, tror nesten aldri jeg har opplevd at de leker med hver sine ting, eller er i hvert sitt rom, de leker med de samme tingene og holder alltid hverandre med selskap. Veldig glad for at de har hverandre.

Jeg har 4 barn da, eldste var 7,5 år da nummer fire ble født så alle er forholdsvis tette. Jeg har ikke hatt noen problemer.

Når det gjelder søvn så er alle mine unger sånn at når de først har sovnet så sover de, at en baby våkner og gråter etter pupp har aldri vekket eldre søsken her i huset.

21 mnd melleom våre, det første året, særlig det første halvåret prøver jeg å fortrenge. Et sant mareritt. Babyen hylte og skrek og nektet å spise og sove. 2-åringens trass våknet for fullt og i det hele tatt hadde vi nok med å holde hodet over vannet. Begge våre barn er særdeles aktive og viljesterke og babyens kolikk mm hjalp ikke på stressnivået nei. Hadde ikke gjort det igjen.

Vi har akkurat 2 år mellom de to eldste, og det har gått veldig fint. Vår eldste var også urolig og gråt mye som baby. Nr 2 var litt roligere.

Dere har så mye å glede dere til!! Her har det gått som en drøm i forhold til sjalusi. En litt travlere periode når nr 2 begynte å krabbe og fikk tak i lekene til størstemann.

Det er travlere enn med en. Det tok en stund før jeg klarte å legge begge to på en gang, så vi har vært litt mer bundet til hjemmet enn med bare en. Det er mer klesvask, flere bleieskift og mer grining og rydding, men nå begnner de å bli så store at de begynner å forstå ting, og rydder selv.

Nå har vi 3, og det er 2 år mellom de to minste også. Det er hektisk, noen dager har jeg lyst til å ha barneauksjon, men det er sjelden og det går fort over;) Men livet er rikt og godt, vi koser oss med familien og har særdeles lite å klage på!!

Tusen takk for alle svarene.. :)

Hvordan man opplever å få to barn såpass tett ser ut til å variere veldig.. Jeg lurer på hvordan det blir for oss - tenker vi skal forbrede oss på det "værste", så får vi se :) Tvi tvi

HI

Det kommer nok litt ann på innstillingen også HI. Det er 22 mnd mellom mine eldste, de er snart 5 og 3 år nå. Eldste gikk i bhg når jeg fikk minste så vi fikk hentet oss inn litt på dagtid der. De leker sammen hver dag og er veldig glade i hverandres selskap. jeg ser absolutt fordelen med at de er så tette i alder. =) Det går seg til og man faller i rutiner og finner en del triks som gjør hverdagen enklere etterhvert!

lykke til!

Nesten to år, men er kalenderår mellom mine. Helt supert.

Inkludere er en ting, men også fokusere på eldste.

Vær veldig obs på farer, aldri gå i fra. Ikke så lett for en to åring å forstå at baby ikke kan dele risikosonen, eller sjokoladebiten, når du bare stakk rett inn på kjøkkenet med dørene åpne for å sette varer i kjøleskapet. Ikke så lett for to åring å vite med løfting og kosing, og svake hoder.

De mener ikke være stygg, heller være snill, men det kanallikevel være farlig. Om du må begynne å kjefte, eller nekte å si nei, så gir det gro Unn for sjalusi. Mye bedre å hindre at ting oppstår, så du kun får gitt skryt på deres forhold.

Annonse

Det var et veldig godt råd, 1738 :) Takk! Det er vel nå jeg kan være glad for at vi har åpen løsning mellom kjøkken og stue.. Liker egentlig ikke å ha åpen løsning, men de neste årene kan det komme godt til nytte - veldig praktisk :)

HI

Så bra at det har gått så fint for dere, 1728 :) Her går også eldste i barnehagen, så det kan jo komme til nytte, men jeg vil nok ha begge hjemme innimellom (håper jeg!!).

Hvilke triks har dere som gjør hverdagen lettere ? Tusen takk for lykkeønskningene :) HI

Vi har nøyaktig 2år mellom barna våre, født i samme måned med 2års mellomrom nesten på dagen:P

Det var slit og er fremdeles slit..men eldste er krevende, og var sykt sjalu.

Vi måtte passe på babyen konstant...kunne ikke gå på do en gang i fare for at eldste fant på noe tull med babyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...