Gå til innhold

2 tette.. hva med permisjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi driv å planlegger nr 2.. Og etter det vi planlegger så blir det ca 16-20 mnd imellom barna.. ( hvis vi blir gravide da..). Vi har nå permisjon med 80% lønn. Rekker å jobbe kankje 3-4 mnd før permisjon med neste.. Noen som vet hvordan det blir med permisjon da?? Hvordan blir det med lønn? Hva har vi krav på? Tenkte jeg skulle ringe NAV en tur en dag for å spørre, men får jo aldri riktig svar på spørsmålene..

Jeg var sykmeldt 12 mnd før permisjonene nå, så jeg hadde da brukt opp de månedene jeg kan være sykmeldt.. Hvor lenge må man jobbe før man kan bli sykmeldt igjen?? telles permisjon som friskmeldt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du bare rekker å jobbe 3-4 mnd før neste permisjon, får du ikke permisjon med lønn. Da må du har jobbet minst 6 mnd av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon.

Tror muligens du får engangsstønaden da, på ca 35.000 kr.

Når det gjelder sykemelding: du må jobbe ett år før du får betalt når du er sykemeldt igjen. (selvfølgelig kan du bli sykemeldt, men du får ikke penger for det før du har jobbet ett år). Tviler på permisjon gjelder som friskmeldt, men litt usikker på dette.

Skrevet

tror anonym før meg har svart deg litt feil. Det er gamle regler. Nye regler er at du får permisjonspenger, men grunnlaget er den inntekten du har opparbeidet deg mens du var i permisjon (dvs permisjonspengene) og de månedene du jobber. Så du får en del mindre utbetalt. Men det er flere måter å beregne permisjonspengene på, så jeg ville tatt en tlf til nav og hørt. For de kan også ta et snitt av hva du har tjent de siste årene tror jeg. Samt noen andre muligheter.

Jeg ringte NAV når jeg var sykemeldt før permisjon (ringte i feb/mars i år), og slik reglene var når jeg ringte telte permisjonen som friskmeldt. Så når jeg har vært i permisjon i 26 uker har jeg rett på ny runde med sykepenger. Grunnlaget for sykepenger blir det du tjente når du var i permisjon. Så om du blir sykmeldt uten å jobbe først får du det samme som du har fått når du var i permisjon. Men her må du sjekke arbeidsavtalen din/personalhåndboken der du jobber, for enkelte arbeidsgivere dekker lønn under sykepenger. Og da er det mulig du får ny avtalt lønn dersom du er sykmeldt og du har jobbet 1 dag etter permisjon.

Jeg er ikke 100% sikker på reglene, så jeg ville tatt en tlf til nav og hørt for sikkerhetsskyld.

Lykke til, håper det klaffer.

Skrevet

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar+-+foreldrepenger.231844.cms

"Likestilt med å være i arbeid er blant annet perioder som du mottar foreldrepenger. Sammenlagt vil du derfor ha vært i arbeid og mottatt foreldrepenger i mer enn seks av de siste ti månedene før neste fødsel"

Det står veldig vagt der om foreldrepengene blir beregnet ut fra lønna da du startet permisjon nr 1 eller ut fra 80% foreldrepengeinntekt, men om du jobber noen måneder mellom permisjonene så TROR jeg de legger den inntekten til grunn, fordi foreldrepengene skal gjenspeile den faktiske inntekten du har når du går ut i permisjon.

(Det er mulig det står tydeligere et annet sted på nav.no)

Ved sykemelding i 52 uker må du være helt arbeidsfør i 26 uker før du igjen har krav på sykepenger fra NAV. Se http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere

I rundskriv om antall sykepengerdager (http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+8-12+Antall+sykepengedager.147869.cms) står det "Dersom en person blir sykmeldt på nytt etter en periode hvor vedkommende har mottatt sykepenger og fødselspenger, skal det ved vurderingen av om vedkommende har opptjent ny sykepengerett, legges vekt på perioder hvor medlemmet har hatt omsorg for eget barn. Omsorgsarbeid i fødselspengeperioden likestilles med inntektsgivende arbeid. Dersom vedkommende er i stand til å ha omsorgen for sitt barn, opptjenes ny rett til sykepenger. Dersom det er uklart at omsorgsarbeidet er gjenopptatt, må det vurderes om det er behov for dokumentasjon for å avgjøre om vedkommende har vært arbeidsfør i forhold til omsorgsarbeidet. "

Jeg anbefaler likevel at du kontakter NAV for å avklare hva som gjelder for deg, siden begge reglene har et moment av skjønn i seg.

(Jeg er ikke jurist eller NAV-ansatt, men "alt" står på websidene til NAV :))

Skrevet

tusen takk for svarene.. ble da litt klokere. :) Da skal jeg ta en telefon til NAV og høre.. HAr fått forskjellige svar de gangene jeg har ringt, men det er jo ikke noe nytt. KAnskje ene mannen hadde de gamle reglene foran seg.. ikke vet jeg iallefall. men igjen, tusen takk for svarene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...