Gå til innhold

Er det noen her som har erfaring med basebarnehager?

Anbefalte innlegg

Ser på barnehager til junior, den som ligger nærmest er en basebarnehage og den har oppe fra 0645-1715, den som ligger litt lenger unna er en mindre barnehage som har oppe 07-1630 (det blir litt mer stress for meg som slutter 1610 på jobb, men skal nok få det til)

Er det valdig stress for barna i basebarnehage?

Fortsetter under...

Min datter går i basebarnehage. Det er 4 baser: 2 baser for 0-3 år og 2 baser fra 3-6 år. Hver base har hvert sitt lille "hus" og så er det et felles hus for alle basene, men de er sjelden der samtidig. De minste basene er ofte sammen og de for de største barna er ofte sammen.

De vandrer lite mellom basene, men alle ungene er ute samtidig.

Jeg var også veldig skeptisk til basebarnehage siden hun er så liten og siden jeg har hørt at base ikke er så godt egnet for små barn. Men jeg må si at jeg er veldig godt fornøyd så langt. Datteren min, og de andre barna, blir godt ivaretatt, det er mange ansatte på jobb, det er ingen barn som surrer rundt alene og de får sine behov ivaretatt.

Det er omlag 75 barn i hele barnehagen, men de har god kontroll og et godt opplegg som fungerer både for barna og for oss foreldre.

Jeg er positivt overrasket og veldig fornøyd.

Hvis de fungerer godt så er basebarnehager fantastiske, da barna får utfolde seg i all sin kreativitet og selvstendighet. Fungerer de ikke så kan de være en katastrofe. All grunn til å undersøke nærmere før du velger.

Hilsen førskolelærer

Jeg har jobbet i begge deler og min erfaring er at støynivået i en basebarnehage er betraktelig høyere. Jeg mener også at det blir litt mer "samlebånd" i basebarnehagen i forhold til en barnehage med mindre, adskilte avdelinger...

Hvor gammel er barnet ditt?

Hvis han hører til småbarnsavd ville jeg ikke en gang vurdert basebarnehage. Kanskje hvis han hører til storbarn. Min erfaring med basebarnehage var en katastrofe, men det hadde sikkert også litt å gjøre med de ansatte som var helt udugelige. Så sjekk ut litt før du bestemmer det.

Begge guttene mine går i basebhg, og jeg er veldig fornøyd. Engasjerte voksne som ser potensialet i og vet å utnytte basebhg. Mange spennende rom med forskjellige aktiviteter, åpne rom og korridorer som gir kreative og selvstendige barn.

Annonse

Flott med så mye tilbakemeldinger!!!

Jeg skal prøve å få kontakt med noen som jobber eller har barn der, og høre hvordan det fungerer.

Gutten vår er 2 år når han skal starte og det blir 60% en periode.

Regner med at det blir småbarn da?

Gutten vår er adoptert og vi har vært hjemme et år, så jeg lurer litt på hvordan han tar overgangen. (men det gjelder vel alle barn )

HI

Har selv barn i basebarnehage og er strålende fornøyd! MEN det har utelukkende med fantastiske eiere, styrer og personale. Har ikke troen på basebarnehager som konsept i det hele tatt og ville underøkt med foreldre som har barn i bhg først hva de synes. Lykke til

Jeg ville også undersøkt hvor gammel denne barnehagen er. Er den nyoppstartet så er det nok lettere at rutiner ikke er innkjørt osv. Er personalstaben stabil, osv. Er det mye utsikftninger, så tyder det på at de voksne ikke trives, og det er alltid et dårlig tegn!

Det kommer Veldig an på hvor mye de jobber base, og hvor mye de jobber på teamene. Og selvfølgelig hvor god struktur og rutiner det er. Min erfaring er at basebarnehager kan være veldig gode eller veldig dårlige. som det er sagt over her, det spiller en stor rolle hvor gammel denne bhg er, hvordan personalet er, er det bare unge nyutdannede pedagoger, eller er det en god blanding mellom eldre pedagoger med god erfaring og nyutdannede? hvor stor er barnehagen? hvor store lokaler får barnet ditt benytte seg av? hvor mange forskjellige voksne må barnet ditt forholde seg til? hvordan er uteområdet i forhold til antall barn på huset? jeg ville anbefalt deg å ta en tlf til barnehagen, snakket med styrer og bedt om å få komme på en rundtur!

Annonse

Takk for mange gode svar og tips!

Jeg har sendt Mail til begge barnehagene vi vurderer å spurt om vi kan ta en tur:)

Basebarnehagen har to avdelinger for småbarn (0-3år) : 14 stk x2

Og to avdelinger for store barn : 20 stk x 2

Og har 1 daglig leder, 4 pedagogiske ledere (en pedagog pr. avdeling), 2 førskolelærere (på småbarnsavdelingene) og 8 assistenter.

Tror den var ny i 2008 eller 2009

Sønnen vår begynte først i en basebarnehage og det var totalt KAOS. Ingen av de ansatte hadde helt oversikt over hvor barna var, de var blandet overalt i bygningen og det lå strødd barn og leker overalt i gangene (det var en lang gang med åpne rom på sidene, men alle samlet seg i gangen). De eneste gangene de var for seg selv var under lunsjen og samlingsstund. Det var også er høyt støvnivå. Opplevde også at yttertøy og sko forsavnt hele tiden eller lå i andre garderober (det var 4 garderober som lå ved siden av hverandre). Jeg har selv jobbet i barnehage (ikke base) og var sjokkert over denne store forskjellen på vanlig og base. Sønnen vår sluttet etter 2 måneder og begynte i en "vanlig" barnehage, forskjellen er som natt og dag. Barna har det mye roligere og blir bedre tatt vare på.

Som mange nevner er det STOR forskjell innenfor base bhg.... Jeg har jobbet nesten 10 år i bhg og jobbet i kommunal bhg, liten privat bhg og nå en stor basebhg (nå er jeg på småbarns gruppe) på over 100 barn. Jeg var VELDIG skeptisk til base bhg før jeg begynnte å jobbe der hørte på masse dokumentarer og hørte rundt med folk og ble ikke klokere. Jeg dro på besøk og ble positivt overrasket, og valgte å starte men var selvfølgelig skeptisk..... Nå ser jeg at vi har fått det til å fungere kjempe bra, foreldrene er fornøyde, stabilt personal og blide unger. Men jeg vet om mange base bhg som ikke fungerer, men jeg vet om like mange "små" bhg som ikke fungerer...... besøk bhg og se hvordan personalet er, hva er satsnings områdene til de forskjellige bhg og hva er viktig for deg??

for at ditt barn skal være trygg og ha en god bhg hverdag er det viktigste at DU er trygg på bhg og personalet!! Barnet ditt merker fort om du virker utrygg!

Lykke til med bhg valg!

Hilsen Førskolelærer på småbarnsgruppe i basebhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...