Gå til innhold

Kjære alenemammaer/pappaer :-)

Anbefalte innlegg

Kanskje dere kan hjelpe meg med et spørsmål :-)

Jeg skal leie ut en leilighet i kjelleren der jeg bor. Har hatt en alenepappa på visning som virker veldig hyggelig og ordentlig. Han har en datter på 2 år som han har annenhver helg. Mitt spørsmål er, og beklager min uvitenhet, men er dette noe han har valgt selv? For meg virker det veldig rart at han kun vil ha datteren sin så sjeldent.

Logikken min tilsier at det er fordi barnet er så lite og at det er uheldig for datteren å måtte bo annenhver uke hos mor og far. Riktig? Hvordan er disse samværsordningene egentlig, kan man bestemme selv etter at barnet har nådd en viss alder?

Takknemlig for svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143507661-kj%C3%A6re-alenemammaerpappaer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når noen går fra hverandre, så kan desverre mor sette seg på bakbeina når det gjelder 50/50. Vil ikke mor at far skal ha det, så får han det heller ikke. Han kan velge å gå rettensvei, men det er en lang kamp.

så det er ikke sikkert han har valgt det selv. Men nå er det jo også sånn at de anbefaler ikke 50/50 på barn under 3 år, så kan jo hende det blir sånn etterhvert da :)

Men samtidig så er det ikke alle barn det passer for, og det krever litt samarbeid mellom foreldrene.

Det er 3 muligheter:

1. Han har valgt det selv

2. Mor har bestemt det

3. Mor og far har sammen bestemt at det beste for barnet er å følge de anbefalinger som er gitt for samvær med barn under 3 år

Hvorfor spurte du ham ikke?

Takk for svar :-)

Da håper jeg for barnets del at han ikke har valgt det selv. Men ser jo hvorfor de ikke anbefaler 50/50 på så små barn. Må si at jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor mor ikke vil han skal ha det (hvis det er det som er tilfelle da). Er jo litt nysgjerrig da jeg har barn selv, tenk om han ikke har vært snill mot barnet.... må tenke litt her kjenner jeg.

Får i så fall ringe referansene han har oppgitt og ikke la fantasien løpe avgårde med meg :-)

HI

Som noen allerede har nevnt, anbefales det ikke 50/50-deling for barn under 3 år.

For oss gjelder det at far får så fryktelig lang reisevei til/fra barnehage og etter hvert skole, så da er det naturlig at jeg har gutten vår de fleste ukedagene (gutten er hos pappaen sin annen hver helg og hver tirsdag til onsdag).

Jeg og pappaen var heller aldri kjærester eller samboere, så vi har tatt det rolig i svingene, sånn at far og barn skal bli vant til hverandre på mest mulig "smidig" måte :)

Her er det i hvert fall sånn at pappaen vil være sammen med sønnen sin så ofte som overhodet mulig, men av praktiske årsaker lar det seg ikke gjøre at sønnen vår er så mye hos han. Det i tillegg til at han er så liten (snart to år) og ikke takler å være så mye borte fra mammaen sin særlig godt.

Så det er mye som spiller inn :)

For å si det sånn, så kan kvinner være utrolig utspekulerte.. Hun kan ha blitt svikta av han(altså, han har valgt å gå ut av forholdet av en eller annen grunn) og da kommer djevelen frem i mange damer.

kan være mange grunner...

Mor får jo en hel haug med stønader så lenge hun er alene, så penger kan også være en motivasjon her..

første anonym

Annonse

HI her.

Det kunne jeg sikkert ha gjort og kommer kanskje til å gjøre det. Ville ikke tråkke inn på hans privatliv sånn med en gang. Men uansett så har jeg jo ingen garanti for at han ville ha sagt sannheten...

Har en god magefølelse, han virket som en "ordentlig" fyr. Men som sagt, jeg får ringe referansene hans til å begynne med :-) Takk for at du svarte!

Delt omsorg er ikke anbefalt før barnet når skolealder.

Joda, noen ganger kan mor sette seg på bakbeina, men det er også mange fedre som ikke har tid/lyst/ ork til å ha barna annenhver uke. Dessuten er det titalls andre hensyn å ta før man kan dele omsorgen. Hvordan samarbeider foreldrene, bor de langt unna hverandre, eller tilhører de forskjellige skolekretser, vil barnet fortsatt kunne være med på fritidsaktiviteter eller være sammen med venner på fritiden osv osv

Noen fedre ønsker ikke mer fordi de mener det er til barnas beste. Samboeren min har valgt å gjøre det på den måten fordi han mener barna har det best med ett fast bosted og å slippe bytte hjem og venner hver uke. Han er selv skillmisse barn og sier han hadde aldri takla å bodd 2 plasser og bytte hele tiden. Men han har de alltid på overnatting når det er ekstra fridager utenom ferier som blir fordelt ol. Dette trekker han heller ikke på bidraget nettopp fordi han ønsker tid med barna sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...