Gå til innhold

Et par ting må dere bare lære dere: 1. Man leverer ikke syke barn i barnehagen. 2. Man henter barna når man får telefon om at de er syke.

Anbefalte innlegg

Jeg har også en viktig jobb, og liker på ingen måte å måtte ta fri/ gå fra jobben midt i arbeidstiden. Mye informasjon må bringes videre, det går utover mange og man er alltid redd for at det er noe man har glemt.

I vår barnehage er det en selvfølge å hente umiddelbart ved sykdom, har hendt at jeg har måttet få besteforeldre eller andre som jobber nær til å steppe inn ved krise. Tror man hadde blitt temmelig uglesett om man ventet i timevis med å hente, og hadde det gjentatt seg begynner det å ligne på en barnevernssak.

Min erfaring er at det ofte er de med minst viktige jobber som er treigest til å hente. Har mange leger og andre "viktige mennesker" omkring oss, og de er alle veldig opptatt av å følge opp barna.

Fortsetter under...

Selvfølgelig skal man ikke levere syke barn i barnehagen, men det er ikke altid alle har samme oppfattning av om barnet faktisk er sykt eller ikke.

Selvfølgelig henter man et barn når man får telefon om at det er blitt sykt, men de færreste kan være der på 5 minutter. Noen ganger kan det ta en del tid selv om man slipper alt man har i hendene med det samme og noen ganger må man gjøre noe ferdig, vente på avløsning eller liknende. Dert må barnehagen takle. Heldig vis sier de jeg kjenner som jobber i barnehage at dette ikke er noe reelt problem. Ungene blir faktisk hentet i rimlig tid om det er nødvendig.

Jeg leverer aldri fra meg sjukt barn og når dei ringer kommer jeg så fort jeg klarer.

Jeg gjør kva som helst for mitt barn og tyner det jeg har rett på vedr arbeid. Det samme gjør arbeidsplasse dei tyner det dei har rett på.

Å stå på hode for bedrifte gjør jeg ikkje. Jobber det jeg får beskjed om men går ikkje og sliter reva av meg og aldri får noe ekstra for det.

Den dagen det sjer no må du ikkje tru att bedriften kommer og disker opp. Nei da kommer reglene fyst. Samme fan om du har hvore den beste på arbeid.

To ting til må du nesten lære meg:

Hva er forskjellen på en "viktig jobb" og "minst viktige jobber"?

Hva er forskjellen på "viktige mennesker" og hva er motsetningen egentlig? Minst viktige mennesker?

Alle de viktige menneskene rundt deg er altså opptatt av å følge opp barna sine, men de mindre viktige menneskene med de minst viktige jobbene er ikke så opptatt av det, kanskje?

HERREMINGUD, dette er det dummeste innlegget jeg har lest i år!

Men forresten, takk for at du lærte meg at jeg ikke skal levere syke barn i barnehagen selv om jeg har en viktig jobb som daglig leder i en blomsterbutikk :)

TAKK for flott innlegg.

Det er så utrolig mange som leverer syke barn i bhg og henter dem seint når vi ringer.

Men er utrolig uenig med deg med "viktige/uviktige jobber" osv..

Hvem er du til å dømme/bestemme hvilken jobb som er viktig eller ei??

Annonse

Dei som synest at detta er eit domt innlegg.

Da er dokke sikker den som har livsviktig jobb og propper barnet med stikkpile og rett i barnehagen.

Ja...der kom jo den kommentaren da (22.13). Så forutsigbar.

Jeg for min del har aldri levert guttungen i bhg med stikkpille i rompa eller oppkast. Snufsete, ja...Har t.o.m hatt guttungen hjemme når han er frisk.

For det andre den ENE gangen han faktisk fikk feber i bhg, så var jeg der etter 10 min. siden jeg jobbet ikke så langt unna.

Men fremdeles er dette innlegget det dummeste innlegget jeg har lest i dag.

22.05

Etter HI mening har jeg nok en lite viktig jobb, men selv om jeg har en lavstatus jobb så betyr ikke det at jeg alltid bare kan hive meg i bilen og dra for å hente barn som er syke i barnehagen. Noen ganger går det greit å dra med en gang barnehagen ringer, andre ganger må jeg få noen andre til å ta over min vakt for å kunne dra. Slik er det i ganske mange yrker i norge, om de er viktige eller ikke i noens øyne.

Min mann som er sykepleier kan ikke bare dra fra jobb om han har syke barn, når han er eneste sykepleier på jobb kan han ikke dra fra alvorlig syke pasienter.

Men for oss så er det ikke de største problemene om vi får syke barn, kan ikke vi komme fra jobb i ganske kjapt har vi gode naboer som gladelig henter ungene i barnehagen til vi får kommet oss hjem. Besteforeldrene til ungene bor ett stykke unna så det hjelper ikke når ungene blir syke i barnehagen.

Men selv om jeg har en lite viktig jobb er jeg ikke en som lar ungene mine vente lenge i barnehagen om de blir syke, eller sender de i barnehagen om de er syke. Jeg har selv valgt å jobbe der jeg jobber for å ha bedre tid til mine barn nå som de er små. Jeg jobber ikke som det min utdannelse tilsier, for skulle jeg det så hadde jeg ikke hatt muligheten til å jobbe så redusert som jeg gjør nå. Ha en fleksibel arbeidstid om det måtte trenges. Ungene som går på skolen kommer sjeldent hjem til tomt hus, de har en voksen som sitter med lekser, har tid til å ha mange venner med hjem. Barnehage barnet blit ofte hentet etter at de største er ferdige med lekser, for at det skal være litt roligere for de og at minsta skal slippe å vente og vente på at de blir ferdige.

Jeg har aldri levert sykt barn i bh. Og har ungen min blitt syk har jeg hentet eller ordnet med henting så forg som mulig. Men enting som er ganske festlig er at de gangene jeg har måtte være hjemme /dra fra jobb pga sykt barn opplever jeg alltid sure kunder. Jeg jobber som frisør å de mødrene jeg ringer for å måtte flytte på timen til i slike tilvfeller blir rett å slett sure og frekke. Ca 50% av de jeg ringer virker det som at mener det er en selvfølge at jeg må ordne de selv om jeg har sykt barn. Det sitter helt sikkert noen her som kan føle seg litt truffet så tenk på det dere.

Jeg vet om en spesiell situasjon jeg- der faktisk foreldre er leger og de ved gjentatte ganger har gitt barnet paracet før barnehagen for å holde feber nede. Og unnlot å hente av samme grunn. Men heldigvis er det ikke sånne tilfeller ofte.

Jeg har jobbet i barnehage noen år- og stort sett så er det sjelden man leverer barn med feber i barnehagen- det er også sjeldent foreldre ikke dukker opp umiddelbart!

Tror ikke det har noe å si hvilken jobb en har.. :)

Her i kommunen har ALLE bsarnehager samme regler for når barna er syke, som kommunelegen har anbefalt... Så da får faktisk foreldrene godta at slik er det, eller det har de faktisk gjort med å godta plassen!

Så barnehagene her i hvertfall ringer ikke hjem barna om de IKKE er syke for å ha det morsomt... Makan kjærring!

Mange foreldre bæper faktisk fordi " ungen var ikke så syk når vi kom hjem osv" Det er forskjell på å være hjemme og få slappe av og å få all oppmerksomhet, enn å være i en barnehage med 30 barn, full fres og , tennerne i tapeten og hæloa i taket!!

Har jobbet i barnehage i 15 år og tror det har skjedd to ganger at noen har levert med stikkpille og kanskje like mange som ikke har fått hentet før det har gått en stund.

Det hender vi må ringe ganske kjapt etter at barnet er levert for det plutselig har kastet opp eller slikt og det er ikke alltid så lett å opdage sykdom når foreldre har det travelt om morningen. Jeg velger å tro at de fleste foreldre har gode intensjoner for barna sine og det er også slik jeg har opplevd de siste 15 år. Ikke noe reelt problem i hverdGEN.

Annonse

For et dumt innlegg.

Hvem er det du belærer jf overskriften din?

De med minst viktige jobber? Hva er det? Hvorfor er det relevant å inndele yrker som viktig/mindre viktig?

Og denne egendefinerte gruppa sammenligner du med "leger og andre viktige mennesker" som er opptatt av å følge opp barna.

Som en motsetning til mindre viktige mennesker da eller?

Hva du baserer dine erfaringer, menneskesyn og verdioppfatninger på er meg uvisst.

Hvor mange tillfeller av situasjonen i den egen belæring har du vært vitne til og hvor ligger din rett til å definere om disse eventuelle tilfellene er, per din definisjon, viktige/mindre viktige mennesker/jobber? Og derav evnen til å følge opp sine barn?

Det er meg igjen uvisst hvem du henvender deg til.

Deres barnehage er ikke noe unik i den forstand at det er en selvfølge å umiddelbart hente ved barns sykdom.

Vinklingen og fremstillingen din er overfladisk og poengløs.

viktige mennesker er de som sørger for primærbehovene dine, det vil si de som sørger for mat på bordet (bønder, butikkansatte i dagligvarebransjen ol), de som skaffer deg rent drikkevann og de som sørger for at søpla blir fjernet. Du kan muligens også ta med helsearbeidere som jobber med akuttmedisin.

Mindre viktige mennesker er de som gjør de mindre viktige jobbene som å sørge for underholdning, de som får oss til å kjøpe ting vi ikke trenger (reklamefolk), advokater, kunstnere osv.

Grov inndeling, men det er i hvertfal mit prinsipp for inndeling av folk i viktige og mindre viktige jobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...