Gå til innhold

Vi skal få katt for første gang! Jeg trenger litt tips fra erfarne "kattekvinner" ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter!

I helgen skal vi få oss en kattunge.

Vi har kjøpt inn tørrfor for juniorkatt, våtfor, kattesand og kasse til den.

Hva mer trenger jeg av utstyr?

Hvilke forhåndsregler må jeg ta?

Hvor mye mat skal en kattunge ha? Hvilke behov har den?

Hvor lenge mi vi ha den innendørs før vi kan slippe den utforbi?

Tar i mot ALLE gode råd.

Fortsetter under...

Skrevet

Kattungen bør være inne til neste vår(grunnet uutviklet retningssans). Og ikke slippes ut før kastrering/sterilisering, vaksiner og Chip-merking er gjort i tillegg.

Katter spiser når de trenger, så det er bare å ha maten stående fremme :) Det er ikke som hunder, som må få mer tilmålte måltider.

Kjøp et klorebrett, for om du ikke gjør det, så får du "vakre" møbler og vegger ;) Det vil nok sette sine spor på interiøret uansett det første året, men et slikt brett vil hjelpe litt på :)

Skrevet

Så morsomt med katt da!!

Mine tips er...

Vit at katten er mer enn 12 uker når dere henter den. De er ikke nok oppdratt av kattemamma før den tid og dere kan risikere å få et udyr i hus.

Viktig at katten har riktig mat, så kjøp mat på dyrebutikker eller dyrlege. Royal Canin eller Hills er f.eks veldig god mat. Katter skal alltid ha tilgang på tørrfor og vann.

Husk at dette er som en baby som trenger mye ro og søvn. Den skal ikke forstyrres unødvendig. den må få våkne selv og komme til dere for kos. Da får dere en balansert katt. Det er ingen katter som kommer på kommando, de kommer når de selv vil... =)

Den bør ikke slippes ut før den er ca 7-8 mnd, den bør steriliseres/kastreres og id-merkes med chip og/evt tatovering.

Lykke til med pusen! =)

Skrevet

Her står det egentlig veldig godt forklart:

http://dbbh.no/index.php/katt/goderaad

Jeg fyller opp skåler med tørrfor og lar kattene spise når de vil, fyller opp når det blir tomt.

Lykke til med pus i hus:-)

Skrevet

Kommer vel ann på hvordan du bor, hvis du bor i byen bør du vel vente en stund med og slippe den ut, men hvis du bor landlig til, jo før jo bedre og venne katten til og tisse ute! uansett bør man vel ikke vente for lenge med og slippe den ut, så den venner seg til dette....

Skrevet

Neste vår? 3 uker inne, så kan du la den lufte seg litt, gjerne mens du ser etter den;)

Annonse

Skrevet

Takk for gode svar, damer!

Om jeg lar det står tørrfor fremme hele tiden, trenger jeg ikke servere noe våtfor da? :)

HI

Skrevet

nei, våtfor trenger de ikke. Jeg bor på gård, og her har kattene fått lufte seg så fort de er trygge inne. Har aldri mistet en katt! Har en kattunge nå som har vært ute døgnet rundt i nærmere 2 uker i sommer. Da var den 5-7 uker. Gikk med mammaen sin da.

Skrevet

Det hjelper ikke at det har gått bra å la noen katter komme ut før anbefalt, faktum er at retningssansen til en katt ikke er fullt utviklet før de er rundt 12 mnd, sånn ER det bare.

De skal ikke ha våtfôr, kun tilgang på tørrfôr og vann :) De aller fleste katter er laktoseintolerante, så melk er fy-fy.

Har du møbler du er glad i anbefaler jeg en klorematte på veggen eller et klatrestativ med kloremuligheter på :)

Lykke til med katten.

Skrevet

Hei :) Ser du har fått mange gode råd :) Linken til dbhb er nok bra og forholde seg til, det står det mye bra.

Katten bør være 12 uker før den flytter, den trenger den tiden med mammaen sin og søsknene for å lære. Hvis du får den for tidlig kan den få uvaner som sutting og har kanskje ikke lært grenser ved lekebiting/kloring.. Lurt med klorebrett ja og kjøp en catnip som du kan spraye på kloremøblet og i pus sin seng :)

Dette med kvalitetsmat er også viktig, kjøp for på dyrebutikken eller veterinæren. Ikke slipp katten ut før den er minst 6mnd pga rettningssansen som de skriver over her.

Hvert år blir det født ca 60.000 katter i Norge og 40.000 av disse får aldri et hjem.. så ikke la din katt være medansvarlig for at disse blir født. Kastrer/striliser katten! Det hindrer også sykdommer og spredning av sykdommer.

Lykke til med pus :)

Skrevet

glemte å svare på det med våtfor.

våtfor er ikke bra for tennene og de bør ikke få det hver dag. Den bør få kitten kvalitetsfor fram til den er 1 år. Våtfor er greit til kos avogtil :)

Skrevet

Våtfor kan føre til mer løs mage, iallefall STINKER bærsjen mer!! hihi.. Mer til kos den da..

Katten bør være inne til dere er "kjent" med hverandre... Bare tull at det MÅ være 12 mnd!!

Skrevet

Holde katten inne til neste vår???? Hva faen?? Trenger ikke holde den inne mer enn en ukes tid hvertfall!

Annonse

Skrevet

En ukes tid? Ja, her har vi peiling ser jeg.

Synes det er latterlig at folk som helt tydelig ikke vet hva det vil si å ha katt skal svare når folk spør og ønsker å gjøre det beste for sin katt.

Man skal IKKE holde dem inne bare en uke nei, for uansett hvor flaks man har hatt med katter tidligere er en kattunge på 12 -13 uker IKKE klar til å gå ut alene. Er det virkelig så vanskelig å skjønne?

Dere som mener det er ok er helt klart ikke klar for å ha katt, så skaff dere noe dere kan ha i bånd eller noe. Er nok av løskatter og kattunger som blir drept hvert år.

Skrevet

Til alle sammen: Man steriliserer ikke en katt, man kastrerer den, uansett om det er mons eller pusi, da kastrering innebærer at ting blir fjernet, sterilisering er bare kutting av eggledere/sædledere, noe som ikke blir gjort på så små dyr.

Alle katter, unntatt registrerte rasekatter som brukes i oppdrett, SKAL kastreres, dette fordi det fødes altfor mange katter som ikke får seg et hjem, noe som igjen gjør at huskatten for mange nesten ikke har noe verdi, det blir som en leke man lett kan erstatte med en ny når den bli voksen og ikke like leken og "morsom" lenger. Vi er mange som jobber for å øke huskattens status i samfunnet, noe som ikke er lett med dagens bruk og kast mentalitet...

Skrevet

Off ja! Det er forkastelig hvordan folk behandler dyrene sine! Har du ikke folk til å passe pus eller fido i ferien, blir du hjemme!

Skrevet

Hei igjen damer. Og takk for kjempenyttig info!

Nå har vi fått kattepusen. Nydelig liten kar.

Nå er det 2 timer siden vi fikk pusen. Den tok en runde rundt i huset og snuste, og såg seg rundt. Nå ligger den under sengen, og der har den ligget i over 1 time. Nekter å komme frem. Stakkars, tror dere den er redd?

Den burde vel komme frem når den selv er klar... Ikke sant?

Var deres katter slik?

Skrevet

Vi har hatt 8 katter, så vi begynner å ble drevne nå. Her er mine tips:

Vi har latt de gå ut når de har vært klare for det. Det vil si at de er trygge inne og det ikke er problemer. De har vært inne i 2 uker til 10 uker etter at vi har fått de. De går gjerne bare ut døra første gangen og tar ofte små områder om gangen. Følg med den de første gangene den er ute. Du trenger ikke å vente til den er 1 år, de klarer seg fint ute. Men pass på den i noen uker til du ser at den er trygg rundt huset.

La pusen få gjemme seg så lenge den vil. Den savner familien sin og gjemmer seg selvfølgelig når han er på en ny plass. La den bruke den tiden den ønsker med å utforske plassen! La det skje i hans tempo! Nesten alle kattene våre har gjemt seg, og det er helt naturlig.

Pass på at dere har klorebrett og vær forsiktig med trapper til å begynne med. De har ofte uhell ned trapper!

Som flere sier, kastrer katten når den er 6-7 mnd!!

Gi den bløtfor en gang i blandt. Den må alltid ha tørrfor og vann tilgjennelig! Men bløtfor kan du gi for å være snill og gi de noe annet en gang i blandt.

Lykke til, det er herlig med katter!! Vakre og herlige dyr!

Skrevet

La katten være i fred under sengen, men hvis dere hører skrapelyder, så må pus hentes fram og settes i dokassa.

Som med valper, når de har spist, sovet eller lekt, så er det rett i dokassa. (Valper tar vi med ut, da....)

Men å holde katten inne helt til våren, som en her har anbefalt, anser jeg som det rene dyreplageri. Dersom katten skal være en utekatt, så la katten får komme ut og lufte seg. Ikke første uka, eller de første to-tre, kanskje, men ærlig talt, katten må få komme ut! Vær sammen med den til å begynne med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...