Gå til innhold

Farging av ulltøy

Anbefalte innlegg

Fant en blogglink her inne i fjor ang. hvordan man kan farge ulltøy. Men nå er bloggen sletta. Noen som vet? Var noe med konditorarge i hvertfall... Og linken er her, hvis noen greier å "gjenopplive" den:

http://siddisliv.blogspot.com/2009/10/farging-av-ull-med-konditorfarge-dette.html

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143506496-farging-av-ullt%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Filifjonka

Je har sett noen farge garn med disse Cacas-fargene. Eller rettere sagt: Jeg har sett garn som er farget med Cacas-farger. Jeg vet ikke helt hvordan de gjorde det, og vedkommende som viste fram garnet var også usikker på fargenes holdbarhet i vask og hvor lysekte det ble.

Jeg tror jeg hadde satset på tekstilfarge for ull.

Jeg kjenner ikke til den bloggen du nevner men jeg har farget ulltøy med cacas konditorfarger. Det ble superbra.

Så lenge det er ull vil fargen sette seg uten problem. Jeg er mer usikker på hvordan det er med blanding.

Iallefall, slik gjør du;

Fyll en stor kjele med vann og tilsett endel farge(alt ettersom hvor mørk du vil ha tøyet og hvor mye tøy du har) Rør ut fargen og ha i tøyet. Kok opp samtidig som du rører forsiktig i tøyet. Ull krymper ikke av høy temperatur men av bevegelse(rask sentrifugering f.eks.) Rør og påse at alt tøy får "dynket" seg godt i det fargede vannet. La dette ligge i vannet noen timer etter platen er skrudd av og hell over i vann som er tilsatt eddik. Dette fikserer fargen. la dette ligge en liten stund før du tar det ut og vasker det ordinært i vaskemaskin. Slipper muligens farge ved første vask men ikke etterpå. jeg farget rosa og hvite klær til lilla. Det er over ett år siden og de har ikke mistet noe farge enda. Har tilogmed vasket de på 60 grader når det har vært nødvendig. Veldig godt tips til flekkete ulltøy, det blir som nytt i ny farge! Lykke til :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...