Gå til innhold

kontakte barnevernet når det gjelder nær familie.

Anbefalte innlegg

En familie som ligger i min veldig nære familie ( vil ikke si noe om hvor nær, men de er veldig nære)

Denne familien har to barn som har gått på skolen noen år, men spesielt gutten har slitt litt med at han ikke har så mange venner osv.

De går ofte møkkete, tannpuss er et fremmedord og generell hygiene eksisterer ikke.

Foreldrene er glad i alkohol, men begge har jobber som de passer bra. Så de drikke etter jobben( sikkert ikke mengder da) men mye mere i helgene.

Vi har vært borte i mange uheldige episoder når det gjelder drikkingen dems, men mulig det har blitt litt bedre i senere tid.

De voksende er veldig kranglete, og ser overhodet ikke at det de gjør er feil og ser ingen svakheter.

barna er nå holdt på med idrett en del år, og spesielt mammaen er en veldig aktiv mor når det kommer til dette. Men dette er garantert et skalkeskjul, for at andre rundt dem ikke skal se hvor "dårlig" de egentlig har det.

det er mulig at dere som leser dette ikke ser helt problemet, men jeg har utrolig mange historier som hadde fått dere til å dette av stolen.....

Jeg føler nå at nok er nok, og lurer på om jeg skal gå til BV med dette ( jeg vet de har i hvert fall hatt to bekymringsmelinger på seg tidligere. Dette er en stund siden nå) Men vet ikke helt om jeg tør å ta det steget. Det må overhodet ikke komme ut at det er jeg som har sendt denne meldingen, for det er helt krise. Jeg vet man kan ringe inn en anonym melding, men er den HELT anonym?

Håper noen kan komme med noen synspunkter til meg....

Fortsetter under...

JA, du er helt anonym om du ringer inn. og JA du burde absolutt gjøre det. slik jeg oppfatter det ut fra det jeg leser så kunne det vært lurt å fått i gang noen hjelpetiltak i denne familien slik at de kan komme seg på rett kjør igjen.

Det som er så rart er at jeg VET de har vært ringt inn to bekymringsmeldinger før, og syns det er vedlig rart at det ikke har skjedd noe i forhold til det. De har vært på møtet med BV men ikke neo mere enn det.

Og da var det MYE værre enn det er nå. Er de så smarte at de klarer å lurer BV?

Jeg har ikke så mye kontroll lengre om hva som egentlig foregår der, men vi ser de ofte ( ikke fordi vi besøker de, men i andre sammenhenger) og da drikker de seg alltid veldig fulle. Og barna får omtrent være ute så lenge de vil og de er i en alder hvor dette egentlig ikke burde vært greit.... De spiser sjeldent frokost, har ikke noe oppfølgning når det gjelder lekser og hygiene og skifting av undertøy osv er et fremmedord....

Kanskje jeg burde tatt en tlf til Bv da, usj dette er veldig lite koselig:(

HI

Hei,

for å si det slik. I saker hvor man ringer anonymt inn til barnevernet og forteller om en sak, så blir saken oftest sett på som så lite seriøs at den sjeldent etterforskes mye.

Om man melder noen til barnevernet med sitt eget navn, adresse osv så tar barnevernet det mye mer seriøst, men da har den parten, som blir meldt, innsynsrett i sin egen sak, dvs. at de har FULL rett på ALLE opplysninger i saken sin, inkludert ditt (melderens) navn.

Dette er fordi: OM du faktisk er SÅ bekymret for barna, så bryr du deg ikke om at ditt navn kommer ut. Om det viktigste er å skjule ditt eget navn, for å skåne deg selv for konfrontasjoner, så er saken kanskje ikke så stor?

Jeg hadde selv brydd meg pent lite om jeg måtte melde min beste venninne / søster til barnevernet og de fikk vite mitt navn. Hadde jeg ment at det var gått så langt at barnevernet måtte kobles inn, ja da bryr jeg meg lite om foreldrene blir sure.

hilsen ansatt i barnevernet.

Annonse

Må si jeg syns det er litt spesielt at du som jobber i BV skriver dette. For jeg syns denne saken i mie øyne ikke er helt som den skal, men det går faktisk ikke at de får vite at det er meg. Pappaen i denne saken har et veldig temprament og ja jeg er faktisk redd for han..... Og det med at de tar saken anonym gjør faktisk ikke saken mindre seriøs ( snakket med en fra BV istad om akkurat dette) Jeg kan faktisk ikke bry meg svært lite om at disse foreldrene får vite at det er meg, for det vil skade meg resten av livet mitt( ikke fysisk, men psykisk)

Er vel i slike saker man kanskje kan ringe inn anonymt tenker jeg da..... Og etter å ha snakket med personen i BV, så stemmer ikke det du skrev nå ihvertfall....

16:00 her..

Jeg sa ikke at vi ALDRI undersøker/ tar anonyme henvendelser alvorlig, men som hovedregel så er meldere med fullt navn mer seriøse.

Javel om mannen i familien er "farlig". Vi har gode kontakter i politiet for slike tilfeller.

For å si det også, så høres det jo absolutt ut som at den saken du beskriver burde undersøkes, anonym eller ei. Poenget er, at det er lettere for en sint og bitter ex/søster/venn/venninne/nabo osv å sende inn meldinger på falskt grunnlag når de er anonyme. You see? DERFOR er HOVEDREGELEN at de anonyme er mer eller mindre seriøse.

Ingen regel uten unntak.

Jeg jobber i en annen etat og vi får også inn tips ofte, selvfølgelig kan vi ikke sette like stor lit til anonyme tips, veldig ofte er det ekser, eller folk som er sinte/sure og vil lage helvete for noen, veldig ofte blir det ingenting ut av disse tipsene. Noen ganger stemmer det.

Men sjeldent det slår feil hvis tipseren står fram med navn og er seriøs.

Vi følger opp alle tips hvis vi kan, men legger ikke så mye ekstra ressurser i anonyme tips som navngitte, da blir navngitte prioritert først.

Anonym 19:12, nei ingen av barna går i bhg nå. Det er to barneskolebarn og veldig nær familie.

Skjønner ihvertfall godt hvordan du har det hvis det er som det jeg skriver:(

Har du gjort noe ang saken i familien din?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...