Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det snakkes mye om metaformin på disse sidene.Jeg har selv pco, og fikk påvist svangerskaps diabetes ganske tidlig i svangerskapet. Ble derfor sendt til diabetesspesialist. Hun kunne fortelle at man ikke skal ha metaformin i svangerskapet i det hele tatt. Dersom man har behov for blodsukker regulerende middler skal man ha insulin i form av penn/sprøyte. De er også ganske restriktive med å gi ut insulin. Man får først melding om å måle blodsukkeret sitt før og etter alle måltider daglig. Blodsukkeret skal være innenfor 4- 6 mol før måltid og innenfor 4-7,5 mol etter et måltid. Dersom man har flere måltid over 7,5 mol på en uke, går man gjennom hva man har spist i løpet av uken og man får beskjed om å kutte ut det som har gitt for stor blodsukker stigning. Klarer man ikke og regulere blodsukkeret sitt med kost kontroll blir man satt på insulin.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143506455-metaformin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:-)

Dersom jeg blir gravid, kommer jeg til å ta metformin. Jeg har IKKE diabetes, men insulinresistens. Da kan man ikke bare få en sprøyte med insulin, for det vil ikke hjelpe noen verdens ting. I så fall bare gjøre vondt verre.

Grunnen til at jeg kommer til å gå på metformin dersom jeg blir gravid igjen, er at i mitt forrige sv.skap gikk jeg opp 35kg på tross av at jeg levde sundt, fikk sv.skaps.forgiftning, hadde et enormt hardt og tøft sv.skap, pluss en kritisk fødsel. Jeg tror mye skyldes den gedigne vektøkningen...

En annen grunn for meg til å ta det, er at en venninne av meg opplevde spontan abort før hun begynte på metformin, men har mens hun har tatt metformin fullført sv.skap. Samme gjelder søsteren hennes, og de har også pcos..

Grunnen til at leger ikke oppfordrer til bruk av metf. i sv.skap er at det ikke er forsket nok på, og dermed har ikke de lov å anbefale det. Men det er ingen studier som har vist at det er noe fare å bruke metf i sv.skap heller.

Så jeg kommer til å ta dem.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143506455-metaformin/#findComment-143507185
Del på andre sider

Hei.

Såvidt jeg forstår er det som kalles insulinresistens forstadiet til diabetes 2.Svangerskapsdiabetes er også en variant av diabetes 2. Disse diabetes sykdomene har mye med kosthold og aktivitet/bevegelse og gjøre.

Jeg ble oppfordret til og se på kostholdet, selv om jeg synest jeg levde sunt. Ble også oppfordret til å gå så mye som mulig eller være i aktivitet.

Jeg kommer også til og høre på spesialister innen for disbetes sykdomer som sier at det er fare for at en event svangerskapsforgiftning skjules ved bruk av metaformin. Hvor vidt det foreligger forskning på dette vet jeg ikke. Dersom jeg noen gang kommer til og gå inn i et nytt svangerskap kommer jeg til og høre på spesialister da også.

Jeg gikk i likhet med deg opp 32 kg i svangerskapet, men dette skyldtes ikke fett, men væskeansamlinger. Måtte ha medikamentelhjelp for å få bort væske fra ledd ol. Fikk diural, og var som et nytt menneske 3 uker etter fødselen. Da var alle de 32 kg omtrent borte:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143506455-metaformin/#findComment-143508716
Del på andre sider

Det finnes ørten undersøkelser som viser at metformin senker risikoen for sponant abort på kvinner som har pcos og det er til nå ikke funnet noen alvorlige bivirkninger og kvinner har tatt dette i åresvis.

Desverre er metformin ikke offesielt tillatt i svangerskapet og mange eksperter vet svært lite om metformin og pcos.

Da vi var prøvere i 2004/2005 gikk jeg på metformin Hadde jeg blitt gravid, hadde jeg fortsatt med dette da gyn og fastlege mente det var en god idee og jeg selv leste forskingsresultater.

Men det er ikke noe tema for oss lengre, men jeg anbefaler de gå lese litt selv, jeg har for lenge siden gitt opp troen på at ekspertene vet så mye som de later som de vet.

Som kronisk syk har jeg vært hos en drøss eksperter som ofte er fullstendig rådløse fordi de har lært at har du A skal de gi B og når B ikke virker er de rådvill og kan ikke hjelpe

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143506455-metaformin/#findComment-143518513
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Diabetes og insulinresistens kan ikke direkte sammenlignes selv om insulinresistens kan være et slags forstadie til diabetes. Hvis du gir insulin til en person med insulinresistens kan det bli direkte farlig. Insulinresistens handler oftest om at produksjonen av insulin er for høy, så om du pøser på med enda mer kan det få fatale følger.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143506455-metaformin/#findComment-143616238
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...