Gå til innhold

Hvorfor begynner dere som sluttet å røyke under svangerskapet igjen rett etter at barnet er født????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men HVORDAN kan du si at du ikke har lyst å slutte med noe som beviselig reduserer levealderen, livskvaliteten (på sikt), som ikke gjør deg til et godt forbilde for dine barn og som koster massse penger - som ellers kunne kommet hele familien til gode??

Jeg kan skjønne argumentet om avhengighet, men at du kan si at du ikke ønsker å slutte-det skjønner jeg ikke!

sukk og huff for noen bedrøvelige innlegg for en som prøver å¨slutte nå....skal jeg alltid ha lyst på røyk da? Resten av livet liksom? neiåneiånei...

Annonse

Jeg røyka i mange år så jeg skjønner HI VELDIG godt og er helt enig!

Det er ikke snakk om at ho vet lite om avhengihet, men at dere som absolutt MÅ røyke igjen ikke har viljestyrke!

Jeg har vært røykfri i snart 2 år, men synes enda det til tider er veldig vanskelig å ikke ta den ene røyken. Det letteste er å si at det sitter i hodet. Men av og til føles det ikke som det. Jeg vet ikke hvordan det er for andre som har sluttet, men for meg kan jeg sammenligne det med sult. selvom dette er HELT forskjellig i praksis (siden kroppen faktisk slutter å fungere uten mat etter noen dager) så kan følelsen og lysten sammenlignes med det å slutte å røyke. Dette er den måten jeg har funnet det enklest å prøve å få en ikke-røyker til å forstå trangen til røyk, mens en røyker, når en slutter og opp til mange år etter røykeslutt.

Kroppen trenger mat. På samme måte som kroppen til en røyker trenger nikotin. Den er fast instilt på sitt daglige inntak av dette stoffet. Og får ikke kroppen dette, går den i vranglås. Man blir syk både fysisk og psykisk. Går du lengre enn viss antall timer uten mat begynner magen å vrenge seg, du får en kvalmende følelse og vil spy, du svetter og bli dårlig. Det eneste som hjelper er å spise (eller i en røykers øyne; å røyke).

Tenk deg da at du bestemmer deg for å aldri mer spise. Det er en gigantisk avgjørelse. Bare DET er vanskelig! De første ukene er et helvete. Men når kroppen detoxes blir følelsen litt bedre. Men hver dag, på hvert ett gatehjørne, på hver resturant, i huset, på tv, ja u name it, hvor som helst får du en stooor påminnelse om hvor godt det var å føle seg mett. Du ser mat overalt. Og det å vite at du aldri mer skal kunne nyte det, er spykisk stressende, selv etter mange år. Den følelsen forsvinner ikke. Du husker hvor godt det var. Selv om du kanskje føler deg bedre helsemessig nå, eller med tanke på hvor mye bedre utsikter for fremtiden du har. så vil denne følelsen vare livet ut. og det er derfor mange begynner igjen. En dag så bare må du smake en liiiten bit sjokolade, eller en pølsebit. Og det var det. Du begynnte igjen. Alle følelsene, suget, svetten, feberen og trangen kom tilbake. og da er det gjort. Da spiller det rollen lite om du dør 10 år tidligere.

Jeg håper forklaringen kanskje gir litt mening i hvordan dette føles. Selv om jeg nå kommer til å få refs her siden mat (som er så nødvendig) ikke kan sammenlignes med røyk (som er så unødvendig) . Men det føles slik for meg. Og det er dette som kalles avhengighet...

B-real: Slapp av, antageligvis går det helt greit! Både jeg og mannen min røkte for flere år siden, men sluttet. Ingen av oss har hatt noe røyksug å snakke om etter at de første ukene var overstått. Det hender av og til at man tenker at "nå hadde det vært godt med en røyk", men den tanken gir seg etter sekunder.

De aller, aller fleste andre eks-røykere jeg har snakket med sier som Kong Harald, at det å slutte å røyke var "skuffende enkelt". Mange bygger seg opp en forestilling om at det å slutte å røyke er som å forlate sin beste venn og som å miste en del av personligheten, men det er ikke tilfelle. En kollega av meg trodde at det å slutte å røyke ville gjøre at hun skulle forgå av stress, men oppdaget at det som hadde gjort at hun stadig følte seg stressa var AT hun røkte. For hun måtte hele tiden passe på at hun rakk å røyke før bussen, før møtet, før middag, i pausen osv. Så da hun sluttet å røyke oppdaget hun at hun ikke var en stresset person i det hele tatt.

Dette med å tillegge røyken egenskaper den ikke har ( avslappende eller avførende f. eks) er vel en del av en psykisk avhengighet som noen har. Andre har bare lav toleranse for å tåle ubehag, eller tanken på ubehag. For min egen del kan jeg si at ubehaget ved å slutte å røyke var over etter 2-3 dager.

Lykke til med røykeslutten!

18:53

OMG. Hvor barnslig går det ann å bli?

Så hun er "blost" (det staves egentlig blåst) i hode fordi hun lurer på det!?

Hvordan kan hun vite, når hun ikke har noen erfaringer selv?

Så alle skal vite det, fordi det er jo avhengigheten som gjør det..Feil! Folk som ikke har kjent den avhengighetyen kan ikke vite. Men dette er tydeligvis et sårt tema, siden du tar sånn på vei.. Men ikke skyt folk fordi de lurer.. Tenk på det neste gang du lurer på noe.

19.12: ikke uttal deg om ting du ikke vet noe om! Folks anlegg for avhengighet er individuelt. Det handler ikke om viljesterke, men om hvor sterk avhengigheten er.

Alle dere feite og overvektige, hvorfor slanker dere ikke kroppene deres? 90% av dere klarer det ved å spise mindre, sunnere og bevege dere mer. Fedme er et gedigent helseproblem, kanskje det største vi har i landet nå, likevel dytter dere i dere usunn mat og nekter å trene! Det er jo bare viljestyrke det handler om, og dette mangler dere tydeligvis! Tenker dere ikke på hva slags forbilder dere er for barna deres, og at dere bør holde dere friske og sunne for deres del? Selv når dere har klart å gjennomføre en diett så går dere alt opp igjen og mer til etter kun kort tid!

Annonse

Jeg er ikke klar for å slutte enda, Om jeg skal slutte må jeg ha lyst og ha motivasjon for å klare det og det har jeg ikke .

Ikke drikker og fester jeg mye, ikke driver jeg med narkotika lenger (som jeg btw kuttet ut på dagen etter å ha drevet med det i 3 år hver dag) ikke spiser jeg godteri eller kaker ol.

Røyken er den eneste tingen jeg koser meg med og som jeg ikke er klar for å kutte ut enda.

Det hjelper ikke at folk sier at jeg burde slutte og at det ikke er bra . Jeg må slutte når JEG er klar for det .

Og det går ikke ut over økonomien, både jeg, mannen min og ungene har alt vi trenger og mer..

Jeg er en av de som slutta når jeg var gravid. Eller jeg sprakk ett par ganger men for så å slutte igjen etter 1-3dager. Greia er at hele svangerskapet savna jeg røyken, følte meg nesten litt tom og at noe mangla. Så ja 2 dager etter babyen ble født kjøpte jeg røyk i kafeen. Da klarte jeg ikke holde igjen mer fordi jeg da hadde kjempa i så mange måneder for babyen sin skyld. Vet det er skadelig for babyen selv om jeg går ut å røyker nå, men tror likevel det hadde vært værre om jeg aldri slutta da jeg var gravid.

Til: 17:52

Beklager at det var litt uleseligt, men som jeg forsto så klarte du vist å lese det likevell. Gratulerer!

Så Pass på blodtrykket ditt, det er ikek bra å ha for høyt;)

(Kan være FARLIGT)

Ja det er mange ting du kan få kreft av, å det står jeg ennå for. trenger jeg å utdype det ennå mer for deg eller??!

Jada røykere er noen egoister,d et samme er med de som bare spiser og spiser en masse usunn mat å blir feite som gir selvpåførte sykdommer blandt annet, å masse annet finnes det også enn bare røyk... Si meg, gjør ikke du noe selv som ikke er så bra?

Røykere framstår er mindre smarte fordi de står med merkelappen som avhengig, kjære deg...Nikotin er avhengigt stoff i røyken. Er du stokk dum eller?

Ja som dus ier, slutt å sutre å ta ansvar for eget liv. Slutt å sutre på oss, å pass på deg selv og dine egne saker! som du egentlig ikke har noe med. Ingen tvingerd eg til å stå med en røyker, det er det du som kan velge selv igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...