Gå til innhold

Lar dere andre passe babyene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynner dere og overlate babyene deres til andre?

For hvor lenge?

Når begynner dere med overnatting?

Hvem får passe?

Opplever dere mas om å overlate babyene til feks besteforeldre?

Er det noen som syns det er vanskelig å gi slipp på babyen sin?

Her er datteren min 8 mnd og hun har aldri sovet borte ennå. Jeg er heller ikke klar for det med det første.

Har overlatt henne til besteforeldre og tante allerede fra hun var noen uker gammel. Det går greit for meg.

Sliter litt med besteforeldre (les: svigermor) som vil ha henne hos seg og mener jeg er hysterisk. Jeg sier hun kan komme hit og passe henne noen timer....men det er visst ikke like aktuelt......

Hvordan er det rundt om hos dere? ER jeg kanskje så hønemor som svigermor mener?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg mener er at jeg klarer å unnvære barnet noen timer uten å være tilstede, men er ikke klar for overnatting.

Skrevet

Jeg har aldri levert småen på overnatting til noen for å dratt bort.

De som har passet han har kommet hit.

Har vært borte i bryllup ett døgn, da passer mamma han her hjemme.

Ellers ha svigermor vært her på ettermiddagene og kveldene og passet han litt hvis vi har måttet dratt å gjort noe. Utenom mating og legging. Det føler jeg ikke helt hun har kontroll på.

Og ja, vi opplever mas, spesielt fra svigermor. Til tider så voldsomt at jeg ikke har lyst å ha henne som barnevakt.

Jeg bruker ikke barnevakt noe mer enn nødvendig. Jeg har ikke fått barn for å ha barnevakt til han hele tiden.

Jeg er veldig knyttet til han, så kan ikke si at jeg er superavslappet når jeg er borte fra han :) hehe

Om du velger å være hønemor så er det ditt valg. Det er din unge. Jeg er også ekstremt hønemor. Og det vet jeg.

Når svigermor sier det til meg så svarer jeg med "Det er min unge, mine regler. Forhold deg til det"

Han satt henne på plass mer enn en gang :P

Jeg er kjempeglad i svigermor altså, men det kan bli litt for mye av og til.

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Når gutten var 1 mnd, startet vi å la besteforeldre passe han, startet i det små, så han ble vant til det, og trygg på at vi kom tilbake, når han var bikket 3 mnd, overnattet han første gangen (en natt og noen timer på dagene) hos min mor. Var ikke lett å sende han fra seg, men sårt behov for det. Etter det har han sovet borte 3 ganger til (enkelt netter) hos min mor. Svigermor er den som passer han på dagtid når det trengs :)

Han er 6 mnd, og er hos farmor en gang i uka, alt fra 30 min til 4 timer, gir meg tid til husarbeid og avslapping, da jeg er gravid i 12 uke igjen (og utslitt bare av det). Har egentlig aldri slitt med at noen passer på han, og ikke med overnattingen heller, var rart og tomt første gangen, men savnet han verst her i helga, da overnattet han igjen, og vi var i bryllup, savnet han fra vi leverte han på lørdag, til vi hentet han på søndag! Hehe

Skrevet

Gutten vår var et par uker første gang han hadde barnevakt, da var han hos tanta si mens jeg var hos tannlegen og en tur i byen med ei venninne.

Første overnattingen var han ca 6 mnd, og sov hos svigerfar og kona. Han har også vært der en hel helg, og det gikk helt fint.

Det er stort sett svigerfar og kona, og den ene tanta som er barnevakter for oss, og jeg føler meg helt trygg på at han har det bra der. De maser ikke om å ha han, men nevner i forbifarten at vi gjerne må si ifra hvis vi trenger pass ganske ofte :)

Svigermor og mannen har ikke passet han, heller ikke moren min.

Skrevet

Hei

Med Mini på 18 måneder hadde vi barnevakt bare timer om gangen til han var 14 måneder, da overnattet han hjemme hos oss med min mor da vi var på sykehuset og fikk frøkna. Nå i sommer har Mini vært på et overnattingsbesøk hos svigers da jeg skulle ordne til dåp og mannen var på jobb, det gikk helt fint. Frøken har hatt barnevakt bare et par timer i slengen hittil (4 måneder) da hun ikke har tatt flaske før nå. Vi har ikke noe behov for å ha barnevakt når vi ikke må, selv med to tette så har vi det fint sammen med barna og liker å finne på ting hvor de er med. Vi var forøvrig ute og spiste middag bare vi to nettopp, og det var fantastisk:) Snille svigers som passet.

Jeg synes ikke du er hønemor:) Ha barnevakt når det passer dere, ikke fordi andre så gjerne vil passe.

Skrevet

åhh det erså godt å se at det er flere enn bare meg ;)

Mamma hadde tulla våres nå i helgen, MEN det var bare fra ca kl 20.30 til 01.30. Jeg la henne, og mamma gav henne en flaske i 23 tiden før hun sov videre. Da kom mamma hit.

Svigermor har passet hun noen timer på dagtid her når jeg har vært på trening.

Har bestemt meg for at jeg trenger litt avvenning fra tulla våres. Det høres forferdeilig ut, men jeg er så knyttet og merker at jeg har godt av å være litt alene også. Mannen og jeg er veldig glad i frilluftsliv. Så jeg foreslo i går at vi skal ta oss en overnattning på fjellet, eller en tur med kajakkene. Han ble så glad, og vet du - JEG GLEDER MEG SÅNN!!! kanskje det hjelper for deg også.Tenk på noe du virkelig har lyst til. Noe du likte godt før. Kanskje en natt på hotell og spah??? (det fristet hvertfall meg nå). Velger steder som ikke er så langt unna og med telefondekning! Blir det for gale er det jo bare å sette seg i bilen hjem.

Hun har sluttet med pupp - ville ikke ha mere.Veldig trist i starten, men åhh så herlig egentlig. Plutselig litt mer frihet. ;) Nå er mannen mye hejm mens jeg fyker avgårde på trening eller til venninner. Hun er 6 1/2 mnd :)

LYKKE TIL - og du - hønemor er positivt ;)

Skrevet

Oi.....så flinke dere andre er!

Er ikke det at jeg ikke kunne tenke meg å gå ut å spise eller gå på kino eller bare ha litt kveldstid med mannen min. Men besteforeldrene er uvillige til å komme hit for å passe ungen. De vil da heller at jeg skal levere henne hos dem...og hente henne dagen derpå. Det vil jeg ikke ennå, og der står vi altså nå og stamper.

Syns det er både sunt og godt og ha noen timer uten henne når svigermor en sjelden gang passer ungen her mens jeg er ute i ærend e.l. Skulle bare ønsket de kunne gjort det oftere, kanskje vist meg at jeg kunne slappe av og dermed tilogmed lettere latt dem ha henne en natt.....men nå føler jeg bare at de ikke respekterer "reglene" mine her, men overstyrer meg når det gjelder alt fra hva slags mat ungen bør spise til mengder til mm osv osv.

ER slitsomt.

MEN, nå skal det sies at min svigerinne er kjempeflink med barn og datteren min, og hun skal passe henne neste helg og natt (hos oss riktignok) mens jeg og mannen min skal ut i selskap.

Det gruer jeg meg ikke til.

Rart hvor hysterisk man skal bli med disse ungene a gitt!!! :P

Ser i alle fall at jeg tydeligvis er mer hønemor enn dere andre her inne......hehehe

Skrevet

Nææhh.. Orker ikke tanken. Jeg har vært borte fra henne noen timer noen ganger (frisør, tannlege, matbutikk o.l), men da er hun sammen med pappaen sin. Vi har ikke noe behov for å gjøre noe så vi har behov for barnevakt.

:-)

Skrevet

Så nei, jeg syns ikke du er hønemor :-)

Vet ikke hvem jeg ville latt passe lille frøkna her først.. Har masse tilbud..

Skrevet

Dette er noe jeg gruer meg til... sambo kan ha henne, det går fint:) Her hin dagen var jeg vekke fra henne i 4 timer for første gang.. det gikk helt fint, men tviler på at jeg hadde vært like avslappet om noen andre hadde passet henne..hun er en skikkelig mammadalt, og det er kun jeg som får lagt henne om kvelden, selvom sambo prøver og deltar hver eneste kveld..

Vi skal ut og kose oss om 3 uker, og da skal svigermor passe henne her hjemme hos oss. Jeg kommer til å legge henne før vi drar, ellers kommer jeg aldri til å få slappet av..hun finner ikke søvnen sin selv, så det tar litt tid å få lagt henne.

Alle kommer jo med forslag om at de kan passe henne hele tiden, men jeg har ikke noe særlig behov for å gi henne fra meg, i hvert fall ikke enda:) Hun fylte akkurat 4 mnd, og jeg ammer henne fortsatt om natten. Gruer meg SINNSYKT til hun skal begynne i barnehage, hehe.. tidenes hønemor jeg....

Skrevet

Begynte med ett par timer når vesla var 2 uker gammel... Hadde da ikke sovet på de 2 ukene, så satt for det meste å sikla;) He he. Litt hos foreldra mine og hos svigers.

Svigers bor 5 min unna, så de kommer innom 2-3 ganger i uka og triller vesla- Noe som var/ er deilig da vesla var ganske krevende i starten. Min mor og far bor 10 min unna og hadde henne en time her og en time der. Er mye med dem alle sammen;)

Min baby overnattet første gang hos svigers når hun var 1 mnd, da var pappan der til hun sovnet i 12 tiden, også kom han hjem til meg;) Var der dagen etter kl 9;) De bor 5 min unna i gå avstand, så det gikk fint. Både foreldrene mine og svigers har hatt hun noen netter etter dette. Nå er hun 5 mnd og er veeeldig utadvendt og ikke minst trygg på besteforeldrene sine:)

Ellers har en veninne passet henne 3 timer på dagen når hun var 2 mnd, da jeg og faren måtte på skattekontoret å ordne bekreftelse på farskap...(sykehuset hadde rota det bort:(grrr)

Ellers så er det bare besteforeldre som får være barnevakt, siden de ser hun hele tiden. Vil vel vente til hun har begynt i barnehage før andre enn nærmeste familie får passe henne.

Nå skal det også sies at jeg ikke ammer og da har det vært "lettere" rent praktisk sett, å ha barnevakt.;)

Men man må jo se ann baby og ikke minst føle på det selv;)

Skrevet

heia. har og noen som MASER om å passe den minste tulla mi. hun er 8 uker nå, å di begynte å mase om de når hun va 1-2 uker. er veldig knyttet til alle tre jentene mine å det er vanskelig å sende di fra meg. jeg kan til nød dra på butikk mens samboern passer henne, men ikke noe mer. bestemoren er utroli sur for at hun ikke får passe å mener at hun ikke får være bestemor for minste jenta. men jeg må si at hvis hun mener å passe barna er å være bestemor tar hun kraftig feil. først må di vise at di bryr seg å la babyen bli kjent med di som skal passe. minste er veldig knyttet til meg, og selv om jeg er i samme rom som henne begynner hun å skrike når spesiellt bestemor holder. så ja vi har lov å være hønemor. og dessuten får vi vel ikke barn for at andre skal ta seg av di?? må være opp til hver enkelt hva di vil. jeg klarer ikke å ha barnevakt for lille jenta. (såvidt jeg sender jentene på 11 og 3 til noen.)

føl på det selv å ikke gjør det for at andre vil. :)

Skrevet

Her begynte også tilbudene (leses maset) om å passe vesla når hun var en knapp uke gammel. Var både svigermor og min egen mor som begynte, men jeg sa klart ifra at vi satte pris på tilbudet, og at vi kommer til å benytte oss av det når vi har behov for det, og føler oss klare for det. Vesla er nå 8mnd, og har aldri sovet borte. Svigemor har sittet "barnevakt" her hjemme hos oss i en knapp time mens vi var og pyntet lokalet til bryllupet vårt - thats it.

Jeg har da ikke fått barn for at andre skal passe det fordi de føler for det. Skal jeg ha barnepass så blir det kun når det er høyst nødvendig. Jeg storkoser meg sammen med jenta mi, og føler overhodet ikke noe behov for en "pause fra henne" eller "egentid". Pappa`n har hatt henne alene en time eller to når jeg har vært på butikken/apotek/frisør ol, men tar henne som regel med meg dit jeg skal. Er stolt av å være hønemor jeg :)

Skrevet

Her er gutten 11 mnd og han har aldri sovet borte uten oss. Har aldri hatt behov for det, rett og slett.

Har hatt barnevakt et par timer innimellom, og da er det mine svigerforeldre som har han. De bor 4 hus bortenfor oss, så vi sees ofte, og lillegutt er helt trygg på dem. De hadde han vel første gang et par timer da han var 4-5 mnd.

Det er svært sjelden vi har behov for barnevakt, men det hender jeg spør svigers om de vil ha besøk av guttungen et par-tre timer slik at jeg får gjort absolutt ingenting - det er deilig iblandt det også ;)

Skrevet

Vi bruker aldri barnevakt hvis ikke det er noe veldig spesielt, bortsett fra å låne bort 3-åringen til ivrige besteforeldre. Har to barn, en sønn på 8 mnd og en datter på 3 år. Hadde aldri "barnevakt" til datteren min før hun var ca ett år (skriver i anførselsegn fordi det ofte er mer vi som låner bort enn at vi virkelig trenger tjenesten). Første legging uten meg var hun 14 mnd, da skulle vi i et bryllup, og besteforeldrene kom hjem til oss og la henne her for kvelden. Vi kom hjem senere på kvelden. Datteren vår sov borte for første gang da hun var litt over 2 år hos farmor. Sov hos mine foreldre første gang da hun var 3 år. Det har gått kjempefint. Har ellers vært med farmor hjem etter barnehagen av og til fra hun begynte i barnehagen ved 1.5 år. Har en trygg og tøff jente.

Sønnen min har jeg ikke lånt bort, og jeg kommer ikke til å låne han bort heller på noen måneder. Overnatting er helt uaktuelt på lenge. Med førstemann følte jeg mer press fra svigermor selv om hun ikke sa noe. Hun hadde nok forventet at hun skulle være barnevakt. Følte veldig på dette presset fra henne, og ble litt usikker når jeg fikk spørsmål fra andre om mannen og jeg hadde vært på kino alene osv enda - syntes det var litt ekkelt og følte at jeg måtte forsvare det at jeg ikke ville låne bort babyen. Er glad jeg ikke hadde barnevakt bare for å møte andres forventninger. Denne gangen gjør jeg akkurat som jeg vil uten å føle noe negativt rundt det.

Skrevet

Mens gutten vår fortsatt tok mme på flaska (2-4 mnd) hendte det besteforeldre hadde ham hjemme hos oss i 3-4 timer på dag eller kveldstid. Han var også hos en nabo ved ca 3 mnd når jeg skulle til tannlegen. Nå har det blitt vanskeligere igjen på kveldstid siden han krever pupp og gjerne våkner til et par ganger frem til midnatt (6 mnd).

Derimot har vi akkurat vært en helg til fjells sammen med foreldrene mine og da fikk vi oss en skikkelig 8-timers fjelltur mens de passet ham. Han spiste godt med fast føde i tilllegg til det vesle begeret med mm jeg hadde spart opp uka før. De siste timene av turen gikk jeg og tenkte på hvor fælt han måtte savne meg. Men når vi kom at sov han søtt, og når han våknet ville han først til bestemor! Nesten litt skuffet, jeg ;-)

Skrevet

Ser vi er forskjellige her inne, og fint er jo det:-)

Er i alle fall synd at man skal føle presset fra andre (besteforeldre) i stedet for at man følger sin egen følelse.

Hadde jo også vært fint om de ønsket kontakt med barnebarna på våre premisser også, sant ;-)!!?

Takk for alle svar.

Skrevet

Ja ja får for guds skyld håpe du har en tolmodig mann som har med slik ei kruttønne å gjer...!

Skrevet

Makan til egoistiske foreldre! Skal være glad noen i det hele tatt GIDDER passe ungene - hørt om voksentid? Ikke rart folk skiller seg!

Skrevet

Har ikke så veldig behov for noe særlig barnevakt før de er 1 år. Ammer også. Men om jeg trenger fri noen timer en dag, leverer jeg han gjerne til farmor. Forventer ikke at hun skal passe her på dag/kveldstid. Er jo bare fint at han venner seg til huset der og luktene til senere, når jeg gjerne tar ei natt fri;) Har voksentid hele tiden vi,-med barn:) Ikke planer om å skille oss heller. Vi har 6 barn og har vært gift i 15 år;)

Skrevet

PS Han er 7 mnd. Farmor har passet han hjemme hos seg 2 ganger noen timer. Han spiser grøt og drikker av tut....

Skrevet

Mormor passet litja på overnatting da hun var 3uker, farmor passet henne på overnatting da hun var 1 1/2 mnd, gikk kjempe bra! hun er nå 8 mnd å har sikkert ligget borte 7-8 ganger allerede :) Tante har også hatt henne på overnatting. Tror det er godt for barnet også, la besteforeldre og tanter/onkler gjøre det på sin måte å kose med henne helt alene :) Jenta vår finnes ikke sky på noen, kan sette henne i fanget på en som er fremmed for henne og hun flirer og koser seg, tror de blir tryggere på andre også, når hun er vant til å være litt hjemmefra. Det er godt for oss å kose oss og pleie kjæresteforholdet uten at litjmor er hjemme en kveld, ut å spise alene, et glass vin hjemme uten å tenke at en må tidlig opp, snakke om andre ting enn barnet :)

Hun ligger borte når hun er på overnatting, men det har hendt at noen kommer hit å passer henne noen timer på ettermiddag/kveld vist vi har noen ærender. Men det er kun mormor, farmor og tante som får ha henne på overnatting foreløpig :)

skal sies at hun er flaskebarn, er vel lettere med overnatting da enn brystbarn.

Uansett, vi er forskjellige alle mann :) noen ligger borte første uka, andre ligger borte først etter de har fyllt 1 år! Alt er riktig! :) Følg følelsene dine, så vet du hva som er rett for akkurat DEG og DITT barn :)

Skrevet

Jeg lar gjerne andre passe barna mine. Har et barn på 3 og et på 4 mnd. Hun på 3 har vært mye oss forskjellige. Jeg tror det er godt og viktig for barna å bygge oppp et nært og godt forhold til andre enn bare sine egne foreldre. Min datter har et helt spesielt forhold til den ene tanten sin. Må bare vite at de blir tatt godt vare på der de er. For meg er det en helt uvirkelig tanke å tenke på det som mas når du spør om de kan passe barna mine.

Skrevet

Her har svigermor og en tante passet sønnen min noen timer fra han var noen uker gammel, dette har skjedd kanskje 5 ganger. Han er 8 mnd nå. Jeg låner han gjerne bort en natt, men ingen har tilbydd det. Er IKKE redd for at folk som er glad i han har han, jeg trenger fri og han synes det er gøy å oppleve andre ting så det er vinnvinn. Synes mange her er heldige som har engasjerte besteforeldre osv. Jeg er ikke hønemor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...