Gå til innhold

Hvordan gå frem her.

Anbefalte innlegg

Et vennepar av oss har en gutt på 7 år, som banner veldig mye. De mest brukte ordene er dritt, jævlig og faen, og i følge foreldrene er dette et helt greit språk å bruke. Han har alltid snakket sånn, og som sagt syns de det har vært helt ok. De må gjerne ha det sånn hjemme, men problemet er at de/han syns det er veldig gøy at mine barn sier det også, for de vet at vi har null toleranse for dette. Jeg har sagt i fra flere ganger at jeg ikke liker at de oppfordrer mine barn til å snakke sånn, men da ler de det bare vekk.

Min eldste( 6 år) sier ikke disse ordene hjemme, men hun gjør det når hun er der og sier at det er morsomt at hun kan si det der...

Nå har vår minste også begynt ( 3 år) men han sier det overalt fordi han ikke skjønner helt at det er "lov" å si det hos dem, men ikke eller. Og dette syns jeg er sinnsykt irriterende..... Ikke særlig sjarmerende når lillemann er hjemme hos sine oldeforeldre og sier " jeg hadde det drit fint i barnehagen"

Men er så usikker på hvordan jeg skal gjøre det.... Og det hjelper tydeligvis ikke å ta det opp med foreldrene, pluss at jeg syns det er vanskelig å vite hva jeg skal si til dem nå....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143505812-hvordan-g%C3%A5-frem-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, litt morsomt er det jo, men forstår at du ikke liker dette. Det eneste å gjøre er vel å ta det opp med foreldrene igjen. Det hjelper neppe siden de tolerer at barna deres snakker sånn. Da er jo eneste løsning å holde barna dine vekke fra disse bannende barna.

Å forby barn å banne eller beskytte dem mot å høre stygge ord, fører i lengden ikke noe positivt med seg.

Du kan jo ikke unngå at barna dine lærer de ordene før eller senere uansett. Det er DIN jobb å lære dem hvorfor du ikke synes det er greit at de bruker dem. Og det kan du likegjerne gjøre nå.

Jeg klarer å se litt komisk på det. det kommer mye rart ut av munnen hans etter han har vært der for å si det sånn hehe. Her om dagen sa han " uff, jeg tar på meg en jakke for her var det jævlig kaldt i dag" Kan ikke holde de unna heller, for dette er gode venner av oss, som vi er mye sammen med. Mannen og jeg snakket litt om det istad og har vel heller kommet frem til at vi heller må lære barna våre at sånn snakker man ikke, selvom andre gjør det...

Men er det virkelig så nomalt at barn snakker det språket?

HI

Ja, det er ganske normalt. Barn smaker litt på alle nye ord de lærer. De prøver hvordan ordene virker på andre. Klart at om folk blir forskrekket eller til og med sinte, så har de funnet et ord med effekt, og hvis de får forbud mot å bruke et slikt ord, så blir det enda morsommere

Annonse

ja jeg ser veldig godt hva du mener, og jeg er vedlig enig med deg. Men syns bare det er utrolig stygt å høre så små barn snakke sånn.

Eldsten har ikke noe problem med å forstå at det ikke er fine ord, men minste er det litt værre med....

Men vi får bare fortsette å fortelle han hva som er fint å si og ikke da:)

Inviter de hjem til dere en gang, alle 3. Sørg for at deres 6-åring tar etter ett av desse ordene, så tar dere han for dere så den andre gutten og foreldrene hører det og dette er det dere sier til han:

De som banner mye slik høres ikke så smarte ut. Selv tror jeg folk som banner mye er dumme siden de ikke klarer å bruke andre ord og jeg VET at du IKKE er dum.

Joda jeg vet denne er veldig frekk, men den kan også fungere og gi både foreldrene og den andre gutten et lite sjokk :-)

Har faktisk hatt samme problem. Også gutten til ett vennepar. Fra han kunne snakke rent, så har han presentert de styggeste banneord.

Noen av de du nevner+ What the fuck?, bitch og maange andre styggord.

Da datteren min begynte å kopiere ordene til denne gutten, så "slo" jeg hardt ned på det fra første stund.

Gav beskjed om at dette er fyord og du får ikke lov å bruke de, selv om xxxx bruker de. Hadde meg noen runder med henne og etter en stund stoppet det.

Da hadde jeg prøvd alt fra tilsnakk til å gi henne konsekvenser ved å ta fra henne favorittleker i opptil mange dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...