Gå til innhold

Har legen deres sjekket modning/åpning?

Anbefalte innlegg

JM har ferie så må ta de siste kontrollene hos legen. Er i uke 39 og har siden lørdag hatt kraftige mensmurringer som er så ille at jeg ikke får sove om nettene. Har dere erfaring med at legen sjekker modning og har dette i så fall noe for seg? Er flergangsfødende og begynner å lure på hvilken effekt dette har da det gjør utrolig vondt.

Fortsetter under...

Bare jordmor som har sjekket meg.

Vet ikke hvor du bor og hvordan kapasiteten er hos jordmor på helsestasjonen, men her jeg bor er det ikke noe problem. Da jeg opplevde det samme som deg ringte jeg helsestasjonen og fikk time hos jordmor dagen etter (god kapasitet her). Hun sjekket meg og jeg hadde 3 cm åpning, hun strippet meg og dagen etter kom babyen.

Sånn i utangangspunktet sjekker ikke lege og jordmor åpning på vanlige kontrolller. Det er helst noe som gjøres når man er på overtid for å vurdere evt. tiltak. Å sjekke åpning øker infeksjonsfaren. Har du en grei jordmor kan du jo være heldig at hun sier ja. Men tviler på hun gjør det før du har nådd termindatoen.

Sannsynligheten for at du ikke er forholdsvis moden og har åpning er liten, men som flergangsfødende kan du i verste fall gå med åpning i flere uker før du føder. Man kan også være helt umoden og føde dagen etterpå, så i prinsippet er det ingen grunn til å vite om du er moden eller har åpning.

Verken lege eller jordmor undersøkte modning hos meg.

Annonse

Sannsynligheten er stor for at det går raskere enn med første, spesielt hvis du er av dem som brukte lang tid på de første cm første gang.

Jeg åpnet meg fra 3-10cm på en time ved første fødsel og brukte ve ca 5-6 timer fra jeg begynte å kjenne noe til jeg hadde 3cm. Før andre fødsel var jeg som deg mye plaget av "rier" om kvelden og nettene, aner ikke hva som skjedde ettersom ingen sjekket, men når jeg etter ca 1-2timer med rier kom på sykehuset hadde jeg ca5cm åpning og de neste 5 brukte jeg 2-3timer på, så hvis man regner aktiv fødsel, så trenger det ikke å gå raskere med nr 2 selvom man har mye smerter på forhånd. Likevel kan det være greit å forbrede seg på å dra til sykehuset forholdsvis raskt, spesielt hvis du har litt vei å kjøre.

Det er så vondt at jeg er litt i tvil om fødselen er i gang, men tenker at så lenge smertene er konstante + at jeg har sammentrekninger innimellom er det ingen fare...Skal uansett til legekontroll kl. 12. Skulle ønske det var JM jeg skulle til. Legen er ikke så behjelpelig, men håper han sjekker om noe er på gang her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...