Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #1 Skrevet 24. august 2011 noen meninger om dette - og hvorfor? Jeg klarer liksom ikke å velge.. og ender opp med en variant hvor jeg bruker litt fra begge.. kutter ut mye karbohydrater, og velger grove produkter (fullkornsris, fullkornspasta), ofte linser, bønner, kikerter i stedet for pasta/ris osv Men velger også magre kjøtttyper osv.. Men føler da at jeg får de negative greiene fra begge metodene, uten de positive greiene :/
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #2 Skrevet 24. august 2011 Det er vel mest smak og behag, egentlig, jeg gjør mye som deg. Passer på høyt proteininnhold men magre produkter. Jeg orker ikke lavkarbo, er rett og slett ikke glad i fettet og er for glad i brød og pasta:-) Dessuten handler det ikke om en kort periode, men resten av livet.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #3 Skrevet 24. august 2011 Du må finne ut hva du skal leve med resten av livet og ikke tenke"kur" Begge deler er like effektive for å gå ned, men lavkarbo gir raskere resultater i starten.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #4 Skrevet 24. august 2011 Jeg har prøvd lavkarbo. Men syns det er mye bedre med en kombinasjon av de to
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #5 Skrevet 24. august 2011 Poenget når du skal slanke deg er energi inn sammenlignet med energi ut, dvs spiser du for mye, så legger du på deg uansett. Med lavkarbo går du ned mer i begynnelsen, men over tid er det ingen forskjell. Det sto nylig om dette i en avis eller i en nettavis, men husker selvfølgelig ikke noe om hvor jeg leste det... Det var to eksperter som hadde uttalt seg, en som var for lavkarbo og en som var for lavkalori.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #6 Skrevet 24. august 2011 Husk da bare at det aller meste av det du taper i starten er vann. Du taper ikke noe mer fett, i hvertfal er det minnimal forskjell, om du går på lavkalori og lavkarbo og får i deg like mange kcal om dagen. En del synes bare det er enklere å spise lite nok og samtidig bli mette med lavkarbomodellen.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #7 Skrevet 24. august 2011 Mitt tips er å prøve deg frem og finne noe du trives med og som funker for deg! Jeg føler ingen av disse kurene slavisk, men er nok mer på lavkarboen enn på lavkalori. Jeg spiser likevel ikke mye fett og velger stort sett lettprodukter. Jeg spiser ikke brød, pasta, ris eller poteter, og for meg er ikke det så vanskelig. Jeg kan unne meg pizza (med tynn bunn) i ny og ne, eller pølse i lompe, men prøver i det lengste å unngå det. Jeg prøver meg frem med hva jeg kan og ikke kan spise, og ser lett på vekta hva som går og ikke går. Jeg har gått ned 15 kilo på 6 mnd, stortrives med kostholdet mitt og tror jeg skal klare å fortsette med dette i lang tid fremover. Noe av det fine med å følge en slags kur er jo at man blir mer fokusert på hva man putter i munnen, tror det har mye å si. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #8 Skrevet 24. august 2011 Leste netopp at med lavkarbo så går du ned i vekt og taper fettprosent, men du på Grete Roede og kaloribaserte slankekurer så taper du muskelmasse i tillegg...
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #9 Skrevet 24. august 2011 Synes Fedon Lindberg har funnet en god middelvei. Det er lavglykemisk mat og stor reduksjon i forbruket av "hvite" karbohydrater, men likevel ikke noe fettbasert som i de rene lavkarbodiettene. Mye belgvekster, som jeg alltid har vært glad i, men likevel har spist for lite av. Jeg gikk veldig fort ned i vekt med denne, økte forbrenningen, fikk mer energi og beholdt vektminskningen selv om jeg nå for tiden ikke er slavisk. Tross alt så har jeg beholdt veldig mye av dette kostholdet fordi jeg liker maten, og det tror jeg er et stort poeng. Kan legge til at jeg sannsynligvis er overfølsom for gluten og det forklarer både en del av vektminskningen og at jeg fikk mer energi. Men verdt å prøve.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #10 Skrevet 24. august 2011 Kan noen forklare meg hva som skjer i kroppen som gir den forskjellen? Det kan godt hende det er riktig, jeg forstår bare ikke hvorfor.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #11 Skrevet 24. august 2011 Legger denne linken til deg, jeg. Men tror nesten du må skaffe deg boken for å få et helhetsbilde. Men hovedprinsippet er en jevn forbrenning og et jevnt blodsukkernivå. http://www.fedon.no/Dr.+Fedon+Lindbergs+kostholdsfilosofi.9UFRzO54.ips
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #12 Skrevet 24. august 2011 så en mellomting er faktisk greit? Mitt mål er faktisk å finne noe jeg kan leve med langsiktig.. og samtidig spise "normalt og sunt.. så da tror jeg at jeg fortsetter på det sporet jeg er nå jeg.. et kosthold basert på magre kjøtttyper, MYE grønnsaker, mindre pasta, potet, ris (prøve å velge fullkornsvarianter + kikerter, linser m.v. når jeg skal ha karbo). Jeg tror nemlig ikke at jeg klarer å gjennomføre et kosthold hvor jeg ikke kan ta en skive eller et knekkebrød.. for meg handler det mye om gjennomførbarhet i dagliglivet. Samtidig vil jeg ikke at min datter skal oppleve at jeg spiser helt annen mat enn henne (Og resten av familien). Og så satser jeg på at dette sammen med et par treningsøkter i uka skal få meg ned i trivselsvekta som er mellom 60-65 kg Ønsk meg lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #13 Skrevet 24. august 2011 Jeg gikk ned 17 kilo på "en mellomting". men det har heller ikke vært en kur, men en permanent omlegging av kostholdet. Jeg kuttet ut alt av sukker jeg kuttet ris/poteter/brød/pasta Jeg spiste ofte og nok, jeg spiste kvelds istedet for snop;-) Jeg begynte å trene og belønnet innsatsen min med nytt treningstøy etterhvert som formen tok seg opp. Jeg var ganske streng med meg selv i begynnelsen Jeg spiste sukkerfri sjokolade og peanøtter om jeg var sugen på noe godt. Jeg økte treningsmengden til 3-4 dager i uken, pluss at jeg sykler til jobben (14 km 3-4 ganger i uken) Nå har vekten holdt seg stabilt lav over et år, og jeg går opp og ned 1-2 kilo. jeg spiser litt grov-pasta, har akkurat spist en bolle, jeg spiser grovbrød til frokost o.l. Men jeg passer på å velge de beste produktene når jeg "skeier ut" og jeg passer på mengden, selvfølgelig. Spiser jeg kake, så jogger jeg på ettermiddagen. Jeg må det! Jeg har byttet ut sukkeravhengighet med treningsavhengihet. Jeg elsker å være slankere og sprekere enn jeg har vært noen gang, og da er ikke sjokolade og godis verdt å ødelegge alt dette..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå