Gå til innhold

1,5 år og et enormt sinne.....

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 1,5 år, hun har bestandig vært veldig sta og blir så vanvittig sur når hun ikke får til ting/får viljen sin...

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...hun fikk ikke viljen sin nå og hun ble "putta" i lekegrinda, måtte springe å ta henne ut pga hun står å skaller seg alt hu klarer i grinda(harde stenger på siden).....

Hva skal jeg gjøre?Blir så fortvilt, kjefter på henne når hun blir skikkelig ille og vil skade seg selv...jeg blir redd for henne...:(

Gruer meg til hun skal i barnehage med andre barn...:(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143505558-15-%C3%A5r-og-et-enormt-sinne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig at de dunker hodet og "skader" seg selv. Noen er mer ekstreme en andre. Det hjelper hvertfall IKKE å kjefte på henne. Hun gjør det fordi hun er frustrert. Hun skjønner ikke alt, og blir så sinna, får sterke følelser som hun ikke klarer å formidle eller takle. Annet enn å dunke seg.

Har en gutt på 16mnd som gjorde\gjør det samme om han blir sinna. Jeg pleier å ta han opp når han dunker seg, prøver å forkalre rolig at jeg skjønner at han er sinna og lei men han kan ikke gjøre ditt og datt. Det funker mye bedre enn å kjefte.

Tror ikke du trenger å grue deg til barnehagestart pga det.

Tuuuusen takk for svar:)

Har prøvd å forklare rolig også flere ganger, men da bare vrir hun seg ut av armene mine i sinne og blir helt ustyrlig:( synes det er så vanskelig....

Redd hun skal være frekk med de andre ungene/ta fra dem leker osv....

når hun ble behandlet for kolikk og kiss Kid når hun var 1 mnd sa tilogmed manuellterapauten at hun hadde et ENORMT sinne allerede!!!!!!Det var så ille at jeg måtte ta henne ut av rommet og gå tur med henne UTE for å roe henne LITT...:s

Ja, skjønner at det er vanskelig, men det er heldigvis bare en fase.. :)

Hun kommer nok til å ta andres leker og sånt, men det er jo en del av læringen, og sånn de kommer til å gjøre. Tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Jeg var redd for det samme for min kan være ekstrem på å ta leker og dytte andres unger, men i barnehagen gjør han ikke slik. Ikke mer en normalt hvertfall.. :P

Annonse

Det viktigste du kan gjøre i en sånn situasjon er å være tilstede og hjelpe henne å vise hvordan hun kan takle sinnet sitt. Det viser du ved å være rolig og snakke om det.

Gutten min blir bare enda mer sint hvis jeg forsøker å ta på ham eller løfte han opp, så jeg lar han være i fred. Sitter ved siden av og gir han først litt pusterom. Når han blir litt mer rolig pleier jeg å snakke til ham, si feks "Mamma ser at xxx ble sint. Men vi må ta på klærne nå" Forsøker å sette ord på hva han føler for ham, det er viktig for barn. Når han er tilstrekkelig rolig forsøker jeg å avlede, feks "Oj, se der ligger en ball på gulvet" et eller annet som interesserer ham. Og så pleier det å være mulig å fortsette der vi slapp.

Det tar litt tid (av og til veldig lang tid). Men dette funket veldig bra for oss. De verste anfallene gikk over etter noen måneder. Han blir fortsatt sint, men blir stadig flinkere til å takle det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...