Gå til innhold

Synes det er mer slitsomt å ha både store og små barn, jeg....

Anbefalte innlegg

Hoi, sånn blir nok jeg også! Bortsett fra mopeden, det får ingen av mine lov til. Men så bor vi slik til at det ikke blir nødvendig heller. Kjente plutselig at tiden går så fort!! De må være små en stund til!!

Fortsetter under...

Her kjører "alle" 16-åringer moped, så ungene hadde nok blitt sett på som noen "raringer" hvis de ikke hadde fått lov til det.

Men jeg kjøpte mopeden i konfirmasjonsgave, og har sørget for at den er orginal (ikke trimmet). Mitt bidrag til sikrere kjøring.... Gutten har godkjent det, men er nok nesten den eneste i vennekretsen som har orginal.

1-0 til mamma :)

Ja, det må være at du er sliten fordi du har både store og små barn, det faktum at det er fire av dem har jo selvsagt ingenting med saken å gjøre ...

Om du er overnervøs for sønnen på moped så er det klart du blir sliten, å legge seg klokken 21?? Jeg mener, omg!

Du MÅ ikke vente på han hele natten. Og om du mener han er for ung til å ikke bli bentet på så gi han en tid han må være hjemme, så lenge han får være ute til 02 om morgenen så kjenner jeg ingen sympati på akkurat det dessverre.

Selvfølgelig kan man legge seg. Er man bekymret kan man enten ha på vekkeklokke for å være våken når barnet kommer hjen eller ha en vekkeklokke som barnet bå slå av når det kommer for ikke å vekke far/mor. Den siste løsningen gjør det mulig for ungdommen å snike seg forbi med rus, men om man ikke er redd for det er det en glimrende løsning. Innetiden blir veldig apselutt når det er en klokke som jomer i hele huset om man er for sen ;-)

HI her!

Blir gannske overrasket over så mange FORSKJELLIGE meninger om dette:)

Saken er at selv om jeg ikke direkte er bekymret for rus så vet man jo at jo mer foreldrene bryr seg, jo senere blir debuten. Og selv om det ikke er unormalt av en 16-åring å teste ut litt alkohol så er det jo ikke noe vi ønsker som foreldre!! Og så lenge han vet jeg er oppe så tør han ikke. Hadde han visst jeg var til sengs så hadde terskelen vært mye lavere. Han er en vilter gutt, men oppfører seg pent, har masse venner og stadig på farten. Egentlig en normal tenåring. Har vært igjennom det samme med min datter, som blir 19 nå. Hun begynte å feste litt etter 18-års-dagen, men har tilgode å se henne synlig beruset. Heldigvis.

Jeg venter på ungene mine(ikke henne største da. Hun må bare gi beskjed om hun ikke skal være hjemme) og det akter jeg å fortsette med så lenge det virker forebyggende.

Men for all del, om noen ønsker å fraskrive seg alt ansvar så fort de er konfirmerte så dere om det, en slik mamma ønsker ikke jeg å være:))

Annonse

Jeg synes ikke det er uforsvarlig å sove mens ungene er ute. Det er fint å ha et system for å vite at de har kommet hjem og eventuelt sjekke at de ikke har drukket for mye, men det er i hvertfal unødvendig å være våken mens ungene er ute.

Det jeg derimot synes er totalt uforsvarlig er foreldre som reiser på ferie i russe og eksamenstiden når ungdommen er ferdig med videregående. Da har mange bruk for noen trygge voksne som både minner dem på at de skal være våkne til eksamen og som kan være der når verden raser pga kjærlihetssorg, overgrep venner som har drukket for mye osv.

Herre min fred. Jeg har nå lest noen av svarene du har fått. Det er bare helt utrolig. En 16 åring er et barn som tror han er voksen men som ikke er det. Dem ser ikke konsekevenser av det dem gjør og de fleste er temmelig egoistiske.

Jeg har selv en 16 åring. Nå bor jeg i Oslo og han har ikke moped. På ukedagene må han være hjemme til kl. 11 og i helgene noe senere, men ikke til langt på natt. Det er ikke snakk om at vi legger oss før han kommer hjem. Ikke sover jeg godt og bikkja ville uansett ha vekket oss fordi han skal skremme bort den skummlingen som kommer inn i haven.

Enn så lenge har han ikke begynt å feste og drikke, men det er vel i grunnen bare et tidsspørsmål før han er i gang.

16 åringen her skjønner heldigvis hvorfor vi har disse reglene og følger dem.

Å forvente at en 16 åring står opp morran etter med yngre søsken er å dra den litt langt.

Gleder meg til dere som ikke har hatt 16 åringer i hus ennå får det. Tipper dere sier noe annet da ja.

Vel, det handler vel om hva man ser seg nødt til å gjøre, selv flyttet jeg hjemmefra som 15-åring, og det var IKKE til det gode for å si det sånn....hadde foreldrene mine visst alt jeg havnet borti.

Vel, det gikk bra med deg (og meg:), men så lenge mine barn ikke trenger å flytte hjemmefra tidlig så ønsker jeg å være den ansvarsfulle omsorgspersonen i livet dems så lenge jeg ser meg nødt til det.

Noe bor jo slik til at man må flytte for å gå på skole, og ungdom er forskjellige også. Men jeg synes 16 år er alt for tidlig å stå på egne ben. Dømmekraften er ikke den samme som fylte 20 f.eks.

Visste du forresten at hjenen ikke er ferdig utviklet på alle områder før fyllte 22?

HI

Har 2 store og 3 små, og er enig med deg at det er slitsomt. Blir aldri ro og fred i huset. Når man har fått de minste i seng, så savner jeg voksentid/alenetid på kvelden. Men da er det gjerne en tenåringsgjeng som okkuperer stua. Må ha litt tid alene, så da blir det litt for lite søvn om natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...