Gå til innhold

Dentinox - farlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ikke overrasket. Har alltid vært skeptisk til Dentinox. Bruker det kun når det er skikkelig nødvendig. Er jo tross alt 96% etanol eller noe..

Har ikke hørt at det er farlig i seg selv da, men jeg har hørt\lest at man ikke skal ta det på tennene, kun tannkjøtt. Har desverre ingen link.

Helsesøster her fraråder det faktisk, bare til bruk om barnet er VELDIG plaget.

Det bedøver og nummer, føles skikkelig ekkelt (prøv på deg selv), i tillegg har de opplevd at barn har fått litt form mye av det i munnen så det har nummet svelget/tungen så barnet fikk problemer med å svelge spytt og puste. Skummelt!

De fleste barn er litt plaget av tennene, men det tåler de godt. Å bruke dentinox fordi ungen klør i gommene er helt hjernedødt i mine øyne, kan tildels forstå det akkurat det døgnet tannen bryter gjennom, men er jo folk som bruker det i ukesvis fordi ungen gnager på ting, sikler og klør. Det er ikke nødvendig.

Det som står i originalartikkelen er at stoffet i USA har gitt bivirkninger som blant annet fører til at blodet i kke tar opp nok oksygen, noe som kan føre til en blålig eller gråaktig hudfarge.

Det står også at dosen i den norske varianten ikke er like kraftig som i den amerikanske, men at helsemyndighetene likevel vil advare mot å bruke det på barn under to år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...