Gå til innhold

Hvor mange var på operasjonssalen under keisesnittet ditt??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hatt både keisersnitt, og vaginal fødsel.

Ved den vaginale fødselen så var det jordmor og barnepleier tilstede fra og til, men helt tilstede den siste timen, og en lege som kom inn på slutten fordi barnet måtte tas med tang.

Ved keisersnittet så var det, om jeg husker riktig: 1 kirurg, en anestesilege, jordmor, barnepleier, og 1 eller 2 til (sykepleiere?).

Akkurat, jeg tror fort det var 6-7 stk , i allefall 5 stk.. Var en som visstnok ikke trodde meg her i en annen tråd..

De mente at et keisersnitt ikke er dyrere enn fødsel.... Jeg vil no tro at i forhold til antall som skal lønnes (bl.a) så er det vel logisk at det blir dyrere....

HI

Mange. Jeg vet ikke antallet, for jeg var veldig syk, med feber og alt mulig, visst nok. Hastesnitt gjør noe med en vordende mor. Og de sto klar til å ta barnet til behandling, de som skulle gjøre det. De behandlet han som om han skulle ha samme symptom som meg.

Da jeg fødte vaginalt var der vel 3 personer. Jordmor og turnusgynekolog eller hva han var. Og min kjære mor, som var min hjelper :)

Annonse

Nå har ikke jeg tatt KS, men er operert mye ellers. Det som er standard personell under en operasjon er: En kirurg/gynekolog, Evnt en assistentlege, en operasjonssykepleier, en anestesilege som setter igang anestesien, men som går litt til og fra, en anestesisykepleier, og for et KS en jordmor. I tillegg bruker det å være en sykepleier som henter utstyr, tar telefoner ol

Jeg hadde planlagt ks, og disse var tilstede:

- 2 kirurger (pga uvanlig leie)

- 1 ass. lege

- 2 anestesileger (den første var udugelige, og måtte ha hjelp til å sette spinalen... au!)

- 1 operasjonssykepleier

- 1 sykepleier til, hvor jeg er usikker på tittel

- 1 barnepleier

- 2 studenter

+ den vordende far;)

Så ja, det blir fort mye mennesker

Har både ha ks selv og vært med på et som sykepleier student og det er to gynekologer, en anestesi lege (han går igjen etter spinalen er satt) en anestesisykepleier og to operasjonsykepleiere.

Under min fødsel så vare det vel fort en 5-6 personer, leger jordmødre og barnepleiere, mens de prøvde å åpne livmorhalsen min før jeg ble sendt på keisersnitt, hvor de var like mange eller flere. (Men den delen husker jeg nesten ikke, full av infeksjon og rett i narkose.)

Hadde vel en dyr fødsel jeg da...

Grunnen til at jeg hadde keisersnitt var at den forrige vaginale fødselen gikk helt galt (og barnet ble skadet).

Så for min del var ikke antall mennesker tilstede noe forskjellig. Den vaginale fødselen ble mye dyrere!

Da jeg hadde keisersnitt var det vel anestesilege, to kirurger, minst en sykepleier og jordmor, tror det var to sykepleiere egentlig. 4 timer på intensivavdelingen etterpå også klarte jeg meg selv på barsel.

Da jeg fødte vaginalt var det tre jordmødre, to barnepleiere og to leger tilstede på slutten. Da barnet endelig kom ut var det helt livløst så en barnelege måtte ta seg av henne, mens en kirurg måtte sy sammen meg. Vi var lagt inn på barneavdelingen etterpå, og jenta som nå er 4 år har hatt utallige undersøkelser og oppfølgingsavtaler på to forskjellige sykehus, med flyreiser, hotellopphold og det som følger med. Hun har fyrioterapi en gang i uka, trening i varmt basseng en gang i uka og kommer til å trenge oppfølging hele livet.

Vi visste at ungen var estimert til 5 kilo, men legen mente jeg ville klare å føde henne vaginalt. Hadde jeg fått keisersnittet jeg ville ha kunne samfunnet vært spart for mange penger...

Så selv om jeg skjønner regnestykket ditt, er det ikke alltid det blir rett likevel.

Annonse

Det er nok ingen tvil om at det blir dyrere med KS, nei, det viste jo den artikkelen i Aftenposten til. Men ikke glem at ved en vaginal fødsel tar man gjerne opp plass i et døgn før man faktisk føder, og da kreves det endel ressurser til det også, da. (Sengeplass, jm som stadig stikker innom og sjekker på deg, anestesilege hvis du skal ha epidural osv.). Så selv om KS kanskje er dyrere, kan man ikke si at det "bare var en jm og en barnepleier til stede" under den vaginale fødselen.

det er nok mer som spiller inn i regnestykket her også..

en vanlig fødsel kan jo ta laaang tid, og da må en regne med at jordmor og assistenter skal lønnes alle timene de er tilstede, selv om de ikke er aktivt med på fødsel før på slutten..

et keisersnitt som er godt planlagt er over på forholdsvis kort tid og alle de som jobber under forløsningen er ikke der like lenge som ved en vanlig fødsel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...