Gå til innhold

Blir alle med tvillinger satt igang i uke 38?

Fire Diamanter <3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Ja det er vanlig at alle med tvillinger blir satt i gang før tiden. Spesialisten min sa i går at de med toeggede tvillinger blir satt i gang i uke 38, mens eneggede (som jeg bærer på) blir satt i gang i uke 37. Jeg antar det har å gjøre med at da er barna såpass sterke og at det da vil være bedre for dem å komme "ut fra magen" enn å bli lenger i trange forhold inni magen. Jeg regner også med at de setter oss i gang før tiden fordi det er mer risikofylt å ha de "for lenge" i magen etter uke 37 og 38.

Jeg går med eneggede tvillinger og blir igangsatt i uke 36. Dette fordi de har det bedre uten for magen den siste tiden pga økt fare for transfusjonssyndrom. Siden de er blitt så store er det i tillegg vanskelig å se hvordan de har det på ul, vanskelig å få til målingene. Jeg forstod det slik at de med toeggede kunne gå til termin? Det er vel forskjellig fra sted til sted kanskje.

Jeg har to vennepar som har fått toeggete tvillinger ved Haukeland de siste årene, og de har begge gått til et par dager før termin før de ble satt i gang. Praksis ved Haukeland er visst at man med toeggete skal gå så nærmt opp til termin som mulig......

Haukeland er jo også kjent for å ha lengst overtid for enlingfødsler, men den praksisen er de i ferd med å endre på og ingen skal gå så lenge som før. Så håper det også gjelder tvillingfødsler, for jeg venter toeggete i februar og har ikke lyst til å ta noen sjangser bare fordi Haukeland har den strengeste praksisen.....

Annonse

Nei,ikke alle.

Jeg hadde nok gått til termin om ikke det var for at i følge vekstestimering så var tv2 20% under normalen og tv1 var 10% under.

Ble satt igang og de kom i uke 38+1.

Minste var på normalen for 1 og største var over normalen,så glad jeg slapp å gå lengre :P

3575g og 3030g. Begge 2 var 50cm lang <3

Hei.

Fekk nyleg ei god forklaring på kvifor eg skal bli satt i gang seinast i veke 38. Livmora, som er ein type muskel, blir strekt etterkvart som dei to veks. Etterkvart som den strekkast blir den tynnare. Dersom den blir for tynn kan den bli for svak til å gi effektive rier. Normalt sett vil livmora trekke seg sammen under ei rie, og så gå nesten tilbake men ikkje heilt. Dermed krympar livmora gradvis for kvar rie og dette medfører at livmorhalsen blir trekt tilbake/krympar/modnast og at ein etterkvart opnar seg. Ein blir altså satt i gang for å unngå at livmora blir for tynn/svak.

..og så er det sikkert andre årsaker også... :-)

Jordmora understreka at eg på bakgrunn av dette ikkje burde be om å få gå lenger enn til 38, noko eg ikkje har behov for... Er 35+4 no, og på vekstkontroll for 3 dagar sidan var dei 2750 og 2830 gr. så trur magen blir stor nok for min del...

Tusen takk for opplysningen, det var veldig greit å vite :) Fikk beskjed sist om uke 38 (er i 22 nå), men hadde ikke vett på meg til å spørre om hvorfor. Er ihvertfall glad det ikke er på Haukeland, der går de faktisk imot statlige anbefalinger med risiko for både mor og barn.

Kjenner at jeg gleder meg til sykmelding, tre uker igjen, er utrolig mye tyngre enn med bare en og har blodtrykksfall hele tiden...

Lykke til, alle sammen :)

Hvorfor MÅ du vente 3 uker med å sm deg? Hvis DU syns det er tungt syns jeg du burde si i fra om det imorgen den dag og bli sm med en gang. Terskelen for å bli sm er mye lavere enn ved enlinger og noe av årsaken til at tallet på senaborter og fortidlig fødsler har gått ned. Du trenger virkelig alle kreftene du kan "samle opp" og få fremover for det blir ikke akkurat lettere :) Ble sm i uke 20 og er veldig glad for det nå selv om det kanskje har gjort ventetiden litt lenger.

Jeg har etter eget ønske varlset om at jeg ikke vil gå lenger enn til uke 38 bl.a pga mitt første sv.sk. Legen var enig i det men insinuerte at det var veldig ulik praksis blant legene. Noen mener man skal gå ut tiden, andre er for induksjon i uke 37-38. Her vil jo endel faktorer så klart spille inn. Mine er iflg. målinger -8% i vekst men har vel ikke verdens største tro på disse målingene etter første sv.sk. Masse masse lykke til du oxo Guroh :)

Hei, Kristin!

Jeg MÅ selvfølgelig ikke vente tre uker, men jeg har et fysisk lett yrke med kort arbeidstid (en del av arbeidstiden er hjemmeforberedelse og jeg kan ta litt lett på akkurat det nå). Neste uke er spesielt lett, og to vanlige uker etter det klarer jeg nok. Hvis jeg hadde stelt barn eller eldre i 8 timer hver dag el tror jeg ikke jeg hadde orket, nei...Betyr så mye for meg å jobbe at jeg tror jeg nyter de siste ukene og heller kjører rett hjem på sofaen etter arbeid!

Jeg er klar over at manglende hvile fører til for tidlig fødsel/abort, og er veldig nøye med å hvile. En annen ting er at manglende ernæring og hydrering fører til det samme, og det er det ikke så mange som vet, for det blir ikke opplyst om hos legen! Lurer på om jeg skriver et eget innlegg om det nå :)

• 2 uker senere...

Jeg var på siste ordinære kontroll idag, er 38 uker på onsdag, og skal settes igang på torsdag, spennende med bare 3 dager igjen!

Jeg spurte jordmoren idag hvorfor man settes igang, og hun sa at det var på grunn av morkaken/morkakene. Kroppen vår klarer ofte ikke å pumpe nok blod og gi nok næring til 2 morkaker så lenge, og derfor har man erfaring med at barn født etter uke 38 er svakere og kan tåle en fødsel dårligere, dvs det kan lettere oppstå komplikasjoner under fødsel.

Og det vil vi jo ikke;)

Merkeleg kor forskjellige ting dei begrunnar igangsetting med... Men det er vel ein gjennomgåande faktor på mykje både i løpet av graviditeten og etter fødsel. Merkar at eg gjerne spør samme spørsmåla til fleire for å få med dei forskjellige meiningane og nyansane. ...noko som ikkje har vore noko problem. Sidan eg starta med kontroll på sjukehuset ein gong i veka i slutten av mai, trur eg rekorden er 3 møter med samme jordmor/lege. Dei fleste har eg møtt berre 1 eller 2 gongar... Heldigvis har eg ikkje hatt store utfordringar utover dei normale (kvalme, trøtt, bekken) så det har ikkje medført noko problem for meg. Har valgt å fokusere på at det no er stor sannsynlegheit for å møte nokon eg "kjenner" den dagen det blir action :-)

Annonse

Ja, man leser og hører ulike teorier hele tiden;)

Men det viktigste er jo at man blir fulgt opp og tatt vare på, og at de vet hva de gjør!

Jeg er jo verken fødsels- eller tvillingekspert, så jeg legger villig ansvaret over på fagpersonalet:)

Jeg er så heldig at jeg har hatt samme jordmor hver eneste gang siden sykehuskontrollene startet i mai, og bare 2 ulike ultralydleger. I tillegg var jeg innlagt noen uker på føden i sommer, og har vel omtrent truffet alle. Så når jeg skal settes igang imorgen (!) er jeg ganske trygg på at jeg møter noen kjente fjes! Kjennes godt:)

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...