Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #1 Skrevet 23. august 2011 Skulle kjøpe dentinox på apoteket idag da jeg ble fortalt av hun som jobbet der at det var kommet fram bivirkninger i USA og at en derfor skulle være veldig forsiktig med bruk av den. Hadde ikke fått med meg dette og fant dette på nettet etterpå: http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____83105.aspx
2 boys & now pink Skrevet 24. august 2011 #2 Skrevet 24. august 2011 Dette har ikke jeg fått med meg. Jeg bruker dentinox gel på snuppa. Ikke ofte, bare når det står på som verst... Men tror jeg skal gi meg nå ja!
FanteGuri Skrevet 24. august 2011 #3 Skrevet 24. august 2011 Alle legemidler kan jo gi bivirkninger, så det var jo ikke noe nytt! Og det de skriver om at tannfrembrudd gir kløe, hva med smerte da? Tviler på at en kald bitering, hjelper på min hylende jente midt på natta... Synes de må slutte å selge Dentinox hvis det er slik fare for alvorlig bivirkninger..
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 24. august 2011 #4 Skrevet 24. august 2011 Bruker Dentinox her uansett, det er ikke pga kløe, men fordi det sprenger i gommene. Og hadde han reagert på det, så hadde det jo allerede hendt. Uansett, man må jo være forsiktig, ikke ha på så mye at noe kan renne bakover i svelget, skal jo ikke spyle munnen dems med det heller.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. august 2011 #5 Skrevet 24. august 2011 Synes dette er viktig info å spre ut til folk, så dytter litt.. Har alltid vært litt skeptisk til den overdrevne bruken av dette, både i hytt og pine fordi man tror baby klør i gommene sine, og har selv begrenset bruken veldig da storesøster fikk sine tenner (brukte den bare et par ganger). Lillesøster har aldri fått dette, pga det som nevnes i linken ovenfor.
Gjest Madolyn Skrevet 24. august 2011 #6 Skrevet 24. august 2011 Husk å ikke "krisemaksimere" når dere leser. "I USA markedsføres en rekke reseptfrie lokalbedøvende sprayer, geler og løsninger som inneholder benzokain i konsentrasjoner fra 7,5 – 20 % benzokain." Altså - 7,5-20 % i USA. Dentinox i Norge inneholder imidlertid kun 0,5 % benzokain. Videre leser jeg: "De aller fleste tilfeller av methemoglobinemi er milde og behandling er ikke nødvendig." Og det står da vitterlig ikke noe om ikke å bruke medikamentet, men om å begrense bruken. Dvs - ikke bruk mer enn det som står anbefalt, som jeg mener å huske er 5-6 ganger daglig. Mannen min er apoteker, og han sier at bruk av Dentinox IKKE er farlig, så lenge man holder seg til det som står på flaska, dvs tynt lag, max 5-6 ganger daglig ved smerter pga tannfrembrudd. Her driver gutten og får tenner nå, og vi bruker Dentinox daglig, i tillegg til bitering fylt med vann, som vi legger i fryseren med jevne mellomrom. Og så syns gutten det er godt å gnage på fingrene våre
Lykkepålandet Skrevet 24. august 2011 #7 Skrevet 24. august 2011 Har ikke hørt om dette i Norge så jeg venter til norske myndigheter kommer med noe. Men jeg må anbefale dere et produkt som heter Ringley bitering. Utrolig bra og jenta mi er så fornøyd med den treringen. Kjøpte min på www.babyfryd.no Hun bruker den nå som koseklut.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. august 2011 #8 Skrevet 24. august 2011 Legemiddelverket ER norske myndigheter, dvs de er en egen etat under Helse- og Omsorgsdepartementet. Så man bør absolutt stole på informasjonen derfra, som sier i klartekst at bruken bør begrenses. Akkurat hva de legger i det er det ikke så lett å vite, men sånn jeg forstår det bør man tenke seg om to ganger før man bruker det, og ihvertfall ikke pøse på i flere uker fordi man tror baby plages m tannkløe. Slik langvarig bruk har uansett ingen effekt, siden det er et middel som bare virker på overflaten, og det kun tar noen få dager for tannen å bryte gjennom selve tannkjøtthinnen..
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #9 Skrevet 24. august 2011 Jeg har snakket med lege som mener at en ikke bør bruke de pga stoffet som er i det. Bruk heller biteringer!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #10 Skrevet 25. august 2011 Ja, for en j**** bitering lindrer nok smertene når tennene kommer ut!! Er du helt dust eller? Du har tydeligvis ikke hatt unge som har VONDT når tennene kommer ut! Biteringer blir brukt mot kløe, ikke smerte!
Jojo x3 Skrevet 25. august 2011 #11 Skrevet 25. august 2011 Jeg liker ikke når legemiddelverket kommer med slike uttalelser og vil derfor ikke bruke dentinox. Blir det for gale kan jeg gi en paracet heller (på natt)...og avkjølende biteringer (dag). Fant noen gode på reflex som passet til forskjellige aldre og tenner.
Flaggermusa Skrevet 25. august 2011 #12 Skrevet 25. august 2011 De hadde aldri solgt det i Norge om det var farlig. Jeg bruker det på gutten min og kommer til å fortsette å bruke det uansett.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 25. august 2011 #13 Skrevet 25. august 2011 Jeg brukte Oragel fra Usa (samme som dentinox,bare mye sterkere ) på storebror og jeg vet ikke hva vi hadde gjort uten. Han var veldig plaget når han fikk tenner, fikk nesten 41 i feber og sto og i bro i 3 timer og bare hylte. Vi opplevde ikke noe bivirkinger og kommer til å bruke den til lillebror om han blir like plaget .
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 25. august 2011 #14 Skrevet 25. august 2011 Dentinox innholder 96% alkohol så det sier seg selvt at man ikke bør bruke det minst mulig. Jeg hat brukt og kommer til å bruke det når jeg SER tanna, så man ikke begynner å smøre det utover andre plasser. Har selv smakt og tungespissen ble momentant nummen.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 25. august 2011 #15 Skrevet 25. august 2011 Dobbel negasjon der, sorry.
luna85 Skrevet 25. august 2011 #16 Skrevet 25. august 2011 Hei sist jeg var på helsestasjonen hadde akkurat helsesøstra fått dette skrivet om at dentinox i svært sjeldent tilfelle kunne føre til en sykdom, husker ikke hvilken. Hun frarådet oss og bruke det og heller klare oss med kald bitering istedet.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #17 Skrevet 25. august 2011 Det selges mye i Norge som kan være farlig ved overdreven bruk jo, så akkurat det er et svært dårlig argument for å fortsette bruken. Og barn får IKKE høy feber av tenner, det kan de derimot få av f.eks ørebetennelse, halsbetennelse, urinveisinfeksjon eller andre smertefulle infeksjoner som er svært vanlige i barnets første par leveår, og som kan være vanskelig for oss foreldre å oppdage og diagnostisere uten å gå til legen først.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #18 Skrevet 25. august 2011 Jeg tror forsiktig bruk og ikke overdreven bruk er ok. Det blir jo sånn med mange ting at man kan innta eller bruke det i små mengder. Hadde brukt det kun ved de verste smertene og bitering ellers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå