Gå til innhold

Ansatt i staten. Ferie i permisjonsperioden?

Anbefalte innlegg

Håper på innspill og hjelp fra andre som kjenner regelverket for oss som jobber i staten. Jeg jobber på Universitetet i Oslo. Jeg er fast ansatt i 100% stilling. Har vært ansatt i mer enn ett år.

Personalkonsulenten min mener at dersom jeg ønsker å ta ut ferie "innbakt" i permisjonsperioden kan jeg kun ta ut inntil 21 feriedager. Ferien må også være sammenhengende - jeg kan altså ikke dele den opp i flere kortere perioder. Stemmer virkelig dette? Dette er ikke basert på hvor mange betalte feriedager jeg har opptjent - det har jeg spurt spesielt om.

Videre mener hun at alle kalenderdager (inkl. lørdag, søndag og helligdager) regnes som feriedager - altså ikke bare arbeidsdager. Slik at hvis jeg ønsker å ta ferie i uke 52 i 2011 bruker jeg opp 7 feriedager.

Merk imidlertid at dersom jeg skulle tatt ferie i uke 52 som ordinær arbeidstaker (altså dersom denne uken ikke var innbakt i foreldrepermisjonen min) ville jeg kun brukt 4 feriedager. Det er dette jeg synes virker urimelig og merkelig. Hvorfor skal man ha mindre gunstige betingelser for å ta ut ferie i permisjonstiden?

Noen som forstår hvor personalkonsulenten får dette fra?

Fortsetter under...

Det er ikke arbeidsgiver som setter begrensningen for ferien - det er nav.. DE godtar ikke at du tar ut mer enn 21 dager ferie og den må såvidt jeg vet ikke nødvendigvis taes ut sammenhengende men du kan heller ikke ta ut enkeltdager.. Nav regner en arbeidsuke som 5 dager så med 21 dager ferie får du 4 uker og 1 dag ferie... Dette med å ta ut feriedager i uker med røddager - det fungerer ikke fordi nav som sagt uansett regner en arbeidsuke som 5 dager med eller uten røddager..

Jeg jobber i staten, og jeg har fem uker ferie når mannen min har pappapermisjon. Jeg har fem uker fordi jeg har overført ferie fra i fjor. Virker ikke som om NAV reagerte på det, de betaler for mannen min og jeg skal egentlig i jobb ( arbeidsplassen betaler), men jeg tar ut ferie isteden for ( arbeidsplassen betaler)...

jeg vet ikke altså, men jeg fikk nå "lov" og jeg kjenner noen andre som har gjort det samme...

Det er riktig at nav tillater å forlenge permisjonen med lovbestemt ferie altså 21 dager (4 uker og 1 dag) pr år

Denne ferien kan tas sammenhengende eller ukesvis her og der. Det er ikke riktig som rådgiveren din sier at du bruker 7 feriedager på en uke, men det er slik at om du tar ferie ifb røde dager så ser ikke nav på det som røde dager, en uke er en uke.

Det er fullt mulig å forlenge permen med både årets og neste års ferie om man er i perm i 2011 og 2012.

Man skal være klar over at om man overfører ferie til neste år, eller tar den ut senere enn vanlig feks i desember og man allerede har fått feriepengene i juni så blir perioden med ferie ubetalt. Man får ikke penger fra NAV eller arbeidsgiver for pengene er jo allerede betalt.

Feks: man jobber hele sommeren og begynner i permisjon i august. i Juni og juli har man fått lønn og feriepenger. I desember tar man ferie og får ikke lønn, feriepenger eller foreldrepenger.

Har man derimot blitt trukket det vanlige i juni juli samtidig som man har jobbet og fått feriepenger skal man ha vanlig lønn når ferien faktisk tas ut.

Om arbeidsgiver tillater det kan man ta de siste 4 ferie dagene (de som har 5 uker ferie i utgangspunktet) etter endt perm og før man begynner å jobbe.

Anonym 13:51, ditt eksempel er ikke sammenlignbart da du tok ferie mens pappaen hadde permisjon.. Da bryr ikke nav seg om hva mammaen gjør og du kan ta ut så mange uker ferie du vil..

Når man ønsker å utsette permisjonen ved å ta ferie derimot gjelder nav's regler om at man maks kan ta ut 21 dager ferie...

Gjest isimagen

Tusen takk for svar, Herkules! Det forklarer jo hvorfor hun er opphengt i de 21 dagene.

Jeg har termin 7. okt, og går ut i permisjon 16. sept.

Jeg tenker å ta ut ferien fom. 15. des -12. jan. = 21 dager.

Fordi jeg ikke har full opptjening fra 2010 (ble ansatt i august 2010) brukte jeg kun mine betalte feriedager sommeren 2011. Jeg har 12 dager ubetalt ferie tilgode, og disse bruker jeg altså fra 15. des og ut 2011.

Så bruker jeg 9 dager av de betalte feriedagene jeg tjente opp i 2011 fra 1. jan til 12. jan. Sammenlagt blir dette 21 dager (12 dager i 2011 og 9 dager i 2012).

Da har jeg tatt utgangspunkt i at jeg kun "bruker" feriedager på alle hverdager inkl. helligdager som faller på hverdager. Jeg vil da naturlig nok ikke få noen utbetaling (verken feriepenger eller foreldrepenger) for de 12 dagene ferie jeg tar i slutten av 2011, men jeg vil få utbetalt feriepenger fra arbeidsgiver for de 9 første dagene ferie i 2012.

Tenker jeg riktig?

Annonse

kan man feks gjøre på denne måten:

Mor tar permisjon + 21 dager ferie på slutten av permisjonen

Far tar ut 21 dagers ferie etter ferien til mor og begynner på 12 ukers fedrekvote.

Er dette noe man må si ifra eller søke om hos NAV, siden man ikke har permisjonen sammenhengende? Får penger fra arbeidsgiver.

Gjest isimagen

Anonym 10:55:

Hvis fars foreldrepengeperiode (permisjon) ikke følger sammenhengende etter mors foreldrepengeperiode, men er avbrutt av f.eks. ferie, må far søke utsettelse av foreldrepengene til NAV.

Det kommer ikke tydelig frem at det også gjelder ferie på NAVs nettsider, men jeg har ringt dem og spurt. Se "utsettelse av perioden" her: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Kombinere+arbeid+og+foreldrepenger

Sammen med søknaden om utsettelse til NAV må han dokumentere at han har feriedager til gode med en bekreftelse fra arbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...