Gå til innhold

Hehe..vært sykmeldt siden 6 juni..det tok Nav 2,5 mnd å fortelle meg at..

Anbefalte innlegg

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

jeg ikke har krav på sykepenger! Vet ikke om jeg skal le eller grine jeg..

Startet opp eget firma i slutten av april, fikk jobbet siste uken i april og hele mai før flaksen slo til, og jeg ble sykmeldt. Var usikker på om jeg skulle ta i mot sykmeldingen, om det var vits i, siden jeg bare hadde jobbet de 6 ukene.

Snakket med NAv, og dette var ikke noe problem, så lenge jeg kunne dokumentere det jeg hadde tjent de ukene, og hadde med kontoutskrifter, kontrakter, osv... Troppet opp på nav med disse tingene og fikk beskjed om at jeg fikk svar innen 2 uker. 3 uker gikk og jeg ringte de, forklarte at det ikke var meningen å mase, men var nysgjerrig (skjønner jo at de har en del å gjøre) Fikk beskjed om at det kunne ta opptil 2 uker til grunnet ferieavvikling osv..helt ok.

Etter 2 uker ringte jeg igjen, fikk da beskjed om at alle papirer var i orden og at betalingen ville komme uken etter. Superlykkelig!! Men så gikk den uka etter, og ingen penger, ringte igjen på mandag for å høre igjen. Neeei, da var det plutselig ikke avklart allikevel, visste ikke om de hadde alle papirene, fikk beskjed om å ringe uka etter. Jeg gjorde så, og da var det ingen som visste noe, men de trodde ikke jeg kom til å få sykepenger. Jeg spurte om det var noe jeg kunne gjøre for å hjelpe til, levere dokumentasjon fra regnskapsfører etc. Men det kunne de ikke svare på, og de "overordnede" var ikke tilbake før 15.august, så jeg måtte vente til da med svar på noe som helst!!!!

Ringte 18.august, da skulle de få fortgang på saken (hehe) og jeg skulle få svar så fort som mulig. Så ringte de meg i dag og sa at jeg ikke hadde rett på sykepenger siden jeg are hadde jobbet de 6 ukene. Man må ha hatt firmaet i 3 år for å beregne sykepenger, og ha jobbet minimum 4 uker FØR sykmeldingen slo til. Det jeg ikke skjønner er - kan det virkelig være så vanskelig å se det for de at jeg må ha hatt firma i 3 år?? Hvor mye jobb kan det være å gi ut RIKTIG informasjon??

Jeg har ikke betalt noe skatt før dette heller, begynte å jobbe som lærling der jeg jobber nå da jeg var 18, rett ut av videregående, og det lille jeg tjente da gikk rett til "sjefen". Hun jeg leier plass av. Så jeg har vel ikke krav på noe?? Huff...Beklager trykkleifer og at det ble litt langt..småfrustrert her se..

Fortsetter under...

Så lenge du ikke har et AS eller er et NUF-selskap så må du ha egen forsikring for å få sykepenger.

Det kan være lurt å sette seg inn i slike ting når man driver eget firma. Ikke slemt ment, men lurt for fremtiden.

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Hehe...det er sant det. Hadde store planer om å skaffe det, nå kommer jeg til å ta en annen jobb uansett, så bestiller ingen forsikring nå. Men jeg er jo ikke sur for at jeg ikke fikk penger, bare helt utrolig at jeg måtte vente 2,5 mnd på svar, med så mange falske beskjeder i mellomtiden.

Ganske utrolig..hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...