Gå til innhold

ingen reaksjon på bhg-start..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 14 mnd begynte i barnehagen på torsdagen og det har gått over all forventning. Virker nesten som vi bare kunne kastet han av utenfor barnehagen og dratt og han hadde uansett vært fornøyd.

Han har enda ikke felt en eneste tåre i barnehagen, noe jeg nesten synes er rart. Får ingen reaksjon når vi forlater han. Prøver å si klart i fra at vi drar så han vet om det, men han bryr seg lite. Når vi kommer for å hente han er det heller ikke det helt store. Han vil til meg med en gang og vil klemme og kose litt, men etter to minutter kan han finne på å gå bort til en av de som jobber der å forlange kos...

Blir jo litt lei meg og lurer på hvorfor det er sånn. Virker som alle på barselgruppa har hatt et helvete, med skriking og separasjonsangst. Gutten vår virker jo helt likegyldig :((

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke noe å bekymre seg for- Gled deg heller over at du har en trygg unge som stoler på dere som foreldre og andre voksne. Gled deg over at du ikke har en hylende unge som ikke vil at mamma og pappa skal gå og du må forlat den med tårer i øynene og klump i magen. Gled deg over at barenhagepersonalet har en enkel jobb med den greie gutten din og gled deg over at han har det kjempefint i barnehagen.

Ville du virkelig heller hatt "et helvete med skriking og separasjonsangst"?

Skrevet

Gutten min er lik som din, HI. Han blir omtalt som en blid,omgjengelig og trygg liten gutt som koser seg med andre barn og voksne.

Synes det tross alt er bedre en at han skulle hylt,sparket,nektet å spise og blitt forbanna når jeg kom for å hente han pga han har vært utrygg og redd hele tiden mens jeg har vært borte.

Jeg er svært glad for at jeg har lagt til rette for at han skal føle seg trygg blant andre barn og voksne ved å tilbringe mye tid sammen med han i åpnebarnehager og lekeplasser. Veiledet han inn i situasjoner der han må samhandle med andre en meg men samtidig har hatt muligheten til å stabbe bort til fanget mitt om ting blir vannskelig.

Synes vi burde være stolte av de trygge og gode barna våre!

Skrevet

Vær glad du slipper det helvete som de andre må gjennom. Men vær obs på at ditt barn kan få en reaksjon seinere. Det er ganske vanlig at de fleste får en reaksjon en eller annen gang.

Skrevet

Nei, nei ville selvsagt ikke hatt skriking og det der. Hadde bare forventet en eller annen reaksjon på at vi overlater han til fremmede. Men kan jo hende det kommer senere når barnehagen ikke er så ny og spennende lenger?

Virker jo absolutt som at han har det bra og det er jo det viktigste (selv om mammahjertet sliter litt :)

HI

Skrevet

Den kan komme senere.

Min den eldste var som din de første par måneder ca. Etter det var det åpenbart ikke så nytt og spenende lenger så da fikk vi en periode hvor hun gjerne ville avgårde hjemmefra for å komme i barnehagen - men når vi først var der var det hyl og skrik fordi jeg måtte gå......

Bare nyt det. :) Du er heldig!

Skrevet

Det kom senere hos jenta mi. En måned senere begynte hun å skrike når jeg gikk. Intenst. Men så var det bare 4 uker med skriking så sluttet hun. Hjalp også når hun fant seg en yndlings "onkel" der. Hun bare går rett bort og setter seg i fanget hans.

Skrevet

Jenta vår på 13 måneder reagerte akkurat som din sønn den første uka hun var i barnehagen. Jeg ble nesten litt lei meg og tenkte javel, liksom, fint at det er greit at jeg går, men kan du ikke bli LITT glad for å se meg da??

Jommen sa jeg smør... Uka etter var det helt krise. Den fine, blide jenta vår har gått tilbake til kolikkmønsteret hun hadde frem til 6-8 mnd. Gråter hele dagen i barnehagen (sier de som jobber der) stakkar. Våkner 5 og gråter, bruker 1,5 til 2 timer på gråt før hun sovner om kvelden. Mareritt! Så jeg angrer på at jeg ikke bare var superhappy med hennes første reaksjon på barnehagestart! 3. barnehageuke begynner på mandag, så jeg håper det går bedre denne uka. Håper ikke det samme skjer med gutten din!

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Gutten min var som din også, men sånn har han alltid vært. Det kom ingen reaksjon senere, og takk gud for det! Noen av de andre mammaene opplevde hyling og skriking de første to månedene, men jeg - jeg var heldig nok til å kunne si hadet, gå på jobb og være trygg på at barnet mitt hadde det fint :-) Nå har han gått i bhg i litt over et år, og han stortrives enda. Han snakker hele tiden om de andre ungene, og om de som jobber der. Det er tydelig at han liker å være i barnehagen.

Selvfølgelig er det litt sånn kjipt at han aldri gjør annet enn å si "Haaaaadet mamma!" og vinke når jeg drar (en gang fikk jeg applaus!), men det er nå tross alt bedre enn at han gråter. Og jeg føler meg trygg på at han er trygg, både på meg og på barnehagen. Og det er veldig godt :-)

Skrevet

Har jobbet som ped.leder nå i flere år. Må si meg enig med de som sier at det nok kan komme en reaksjon senere. Det gjør ofte det dessverre. Noen av barna bruker lengre tid for å forstå omfanget av barnehagestart og da kan det være en dans på roser i begynnelsen. Etterhvert kan de få en reaksjon og gråte mye.

MEN! Jeg har også vært borti noen (veldig få) barn som aldri får noen større reaksjon. Dette er ofte barn som har søsken i bhg fra før og har skjønt hvordan bhg fungerer før de begynner der. Dersom barna er veldig vant til barnevakt og andre folk kan dette hjelpe på :)

Har selv en gutt på 14 mnd (snart 15) som begynte for 3 uker siden. Han går i samme bhg som jeg jobber i (på en annen avd) og jeg ser han mye i løpet av dagen. Han viste ingen reaksjon de første 3 dagene, men fjerde dagen gråt han mye og var klengete. Ukene etterpå har vært en lek, han storkoser seg der med så mange andre barn og voksne. Jeg synes det er helt storslagent å ha en så trygg og sosial sønn, så jeg ville bare nyte det om jeg var deg :)

Husk at det ofte er foreldrenes atferd som smitter over på de små! Dersom mor nøler veldig og er usikker på bhg, blir ofte barna usikre også. Kanskje du bare har vist barnet ditt at du er trygg på de ansatte og at du tror barnehage er bra for barnet ditt. Han føler kanskje allerede at barnehagen er et godt sted å være :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...