Gå til innhold

5 dager gammel, NAN og amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette innlegget gjelder amming og NAN

Hei alle interesserte i dette innlegget!

Jeg kom hjem fra sykehuset i dag med min 5 dager gamle datter.

Har fra før ei 4 år gammel datter. Den gangen sleit jeg med ammingen, jeg fikk betennelser og streptokokker på begge brystvortene. Jeg gikk til ammehjelp i 4 uker før jeg måtte gi opp. Ammet datteren min med blodige brystvorter og det gjorde så vondt at jeg gråt hver gang jeg ammet. Ble presset til dette av ammehjelpen og av helsesøster. Visste ikke bedre den gangen. Min eldste begynte derfor med NAN rundt 4 uker gamme og jeg kuttet ut ammingen helt.

Som sagt kom jeg hjem i dag og har en rådig brystvorte som blør og en som er veldig veldig sår. Ammer derfor kun på det ene brystet. I går og i dag har jeg kjent at feberen er tilstede, samme som sist da jeg fikk betennelser.

Kjenner derfor at jeg bare har lyst å gi opp ammingen og starte med NAN. Ser ikke noe galt med det i utgangspunktet, men hun er jo bare 5 dager gammel... Jeg trenger synspunkter, noen med lik erfaring kanskje?

Hva syns dere, er hun for lita? Kjenner bare at angsten har kommet og det gjør så vondt når jeg ammer så redd for at det samme skal skje igjen. Tok så lang tid før det leget seg sist.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg hadde samme problemet med mini, ble presset til amming i 2-3 uker av helsesøster som også er ammehjelp. Jeg blødde fra brystvortene, tilslutt utviklet det seg til kraftig brystbetennelse med høg feber. DA ga jeg opp. Har i tillegg hatt en brystreduksjon som gjorde at melka kom ikke skikkelig igang pga manglene melkekjertler, så jeg gav mini nan i tillegg fra fødsel av.

Det blir skikkelige barn av NAN-drikkere også! =)

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Hei hei :)

Startet selv med NAN når gutten vår var 3 dager gammel, prøvde ammingen til han var 2 uker da, men hadde max 40 ml å tilby pr døgn, og det tok seg aldri opp, jeg slet som en gamp for å si det slik, første uka startet jeg å blø og greier, da han sugde så alt for hardt, i håp om mer melk stakar :-/ etter 8 dager vendte han seg bort fra brystet, men jeg truget videre, siden føden og helsesøster sa jeg måtte amme for å få opp produksjonen. Etter to uker med slit ga jeg opp, da samboeren min påpekte at jeg satt å gråt hver gang ungen vår skulle ha mat. Så han fikk jo så og si kun NAN + ca 40 ml mm pr døgn siden han var 3 dager gammel.

Er gravid igjen nå, og vet med meg selv, om melka ikke er steget etter 5 dager, så får det bli flaske barn, nekter å ende opp med lettere depresjoner pga ammenazi..

Så jeg vil da si at dette er opp til deg selv, om du føler det bare blir verre, så er det bedre å starte med NAN, om du vil prøve litt til, så gjør du det. Ikke fokuser for mye på det med ammingen, blir bare slit ut av det vet du :)

Skrevet

Hei! Jeg hadde også svært såre brystvorter og blødde ved hver amming de første ukene med begge mine. Plutselig så gikk det selv til. Det ble en del tårer første gangen, og jeg ble irritert hver gang hun viste tegn til sult.

Det er ikke noe poeng å amme for enhver pris, men det bruker å gå seg til for de fleste.

Lykke til uansett hva du velger!

Skrevet

Hei. Gratulerer med nyfødt barn.

Jeg ville bare dele min erfaring med deg, selv om situasjonen kanskje er litt ulik.

Jeg fødte et barn i mars 2011 ved KS. Etter KS var jeg i "dårlig"stand til og løfte/Holde/bære babyen i lange perioder om gangen de første dagene. Det var mye fokus på amming, og man ble nermest tvunget til og amme ved det sykehuset jeg fødte.Jeg prøvde og prøvde, men melka kom aldri i gang. En kveld da personalet på fødavd hadde mast nok om amming ble jeg kraftig irritert og sa klart fra om at jeg ikke ønsket og amme mer pga overnevnte ting. Jeg sluttet med "prosjekt" amming etter 3 dager. Jeg vil bare si at det har gått helt fint med gutten og han vokser og trives selv om han ikke har blitt ammet. Det at det er mye styr med flasker ol.er bare tull, det gjelder bare og ligge litt i forkant. For å komme til poenget du bestemmer helt og holdent selv hvor lenge du vill amme barnet ditt.

Når det gjelder bruk av Nan har jeg dårlig erfaring, da dette er en morsmelkerstattning som er tungt fordøyelig for en nyfødt baby. Min baby hadde mye kolikksmerter/mageknip av denne erstattningen. Jeg vil anbefale og bruke Collet.(Bruker ikke vanlige melkeerstattninger lenger da vi oppdaget at babyen hadde melkeprotein allergi).

Skrevet

Takk for alle innleggene deres!

Føler meg mye bedre etter å ha lest at jeg ikke er alene om dette problemet. Selv om man vet at dette ikke er uvanlig, hjelper det alltid å vite at man ikke er alene.

Jeg utviklet svangerskapsdepresjon etter fødselen og ammeproblematikken med eldstemann og vil ikke dit igjen. Kan selvfølgelig hende at det ikke hadde skjedd igjen, men rart med det, det er jo det man husker.

Var hos legen i dag og fikk støtte av han på at jeg i dag starter med ammestopp tabletter, og det var både en stor lettelse og en vond følelse i at jeg ikke skal amme mitt barn.

Men visse ting er man ikke herre over og dette er en av de situasjonene jeg føler er best for meg og for min familie. Vi får det bedre sammen hvis mor er i form:-)

Men lurer litt på hvor ofte spiser barna deres NAN og hvor mye om gangen? På NAN HA1 står det ikke noe om det, kun på den vanlige NAN pakken. Jeg får ringe til apoteket i morgen og forhøre meg der også..

Skrevet

Hei! :)

Vil bare si at jeg har også sluttet med morsmelk, enda mine brystvorter aldri har vært hverken såre eller blødende!

Min mini som nå er to mndr ville aldri ta puppen, prøvde og prøvde, men ble nødt til å pumpe melk hele tiden. De første 3 ukene fikk han så og si bare morsmelk, men jeg merket fort at det ble altfor mye jobb, fikk jo nesten ikke tid til annet enn pumping, vasking og koking, hele prosessen måtte jo straks gjentas og slik gikk dager og netter i ett.

Nå får han bare NAN og han har ingen problemer med magesmerter eller slikt, som noen over her påpeker, så det tror jeg nok er veldig individuelt.

Forøvrig står det en tabell på pakken om hvor mye barnet kan/skal spise og hvor mange ganger i døgnet. Men jeg synes også det er litt vanskelig av og til, men hvis han helt tydelig ikke er mett, lager jeg bare bittelitt mer og så finner jeg ut av det til slutt. :) Mengden øker jo etterhvert som ukene går.

Skrevet

Men hvorfor ikke forsøke ammeskjold eller pumping?

Skrevet

Jeg ga opp og startet med mme da bassebass var 4- 5 dager gammel. Jeg ammet litt innimellom for å få ned produksjonen igjen, men jeg er sååå glad for den avgjørelsen jeg tok, basert på forrige erffaring med storesøster. Jeg ammet for enhver pris og hatet hele opplegget.

Nå koser vi ossw og alt er så mye enklere. Litt mer styr med flaske, men det føles allikevel enklere, på en eller annen måte.

Gjør som du synes er best!

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...