Gå til innhold

magesmerter - luftsmerter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min baby på 10 uker virker å ha veldig mye vondt i magen. har egentlig hatt det slik lenge. vondt før hver eneste tømming, som fremdeles er flere ganger daglig. krøker seg sammen presser og hyler, blir rød i ansiktet. kommer klart takvis og kan være blid mellom. alle sier det bare er luftsmerter og normalt. men d er jo så fælt å se henne ha det så vondt! hun har klart mye luft, raper også endel, men ikke alltid. kan dette være noe annet eller bør jeg ta det m ro? når vil det gi seg? og når vil hun få sjeldnere tømminger? noen m erfaringer?

veldig takknemmelig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår, også 10 uker har også tydelig vondt med ujevne mellomrom i løpet av dagen. Det var ikke sånn for noen uker siden. Vi har begynt å ha litt mer fokus på å rape etter hvert måltid, mulig det har hjulpet litt. Men hun må jo bare lide seg gjennom disse periodene, og når vi bærer og rister henne så gråter hun ihvertfall ikke så mye...

Vanskelig å vite om hun har like vondt som din har det, men vi har ihvertfall ikke tenkt på det som noe unormalt, og hun er ellers veldig bli og glad, så vi tåler litt skriking...

Skrevet

Du beskriver det samme som jeg har opplevd med min 4 uker gamle gutt. Nettene har vært preget av at han spenner seg og kaver med magen. I går kjøpte jeg imidlertid fennikelte og har hektet han av 1-2 ganger for raping under måltidene (han svelger mye luft fordi melka kommer så fort). Det virker som det funker! Han kaver mye mindre, og har ligget i egen seng i natt (tidligere har jeg måttet massere ryggen hans for å få han til å sove igjen om natta.)

Fennikelte: kok 5 dl vann sammen med 2 ts fennikelte i løs vekt i 3-5 min. Ta av plata og la trekke et par minutter før du siler teen og kjøler den ned. Gi 1-3 ml te før hvert måltid (jeg lager istand noen sprøyter kjøpt på apoteket, bruker 2 ml i hver). Gis rett før måltidet. Teen kan oppbevares i kjøleskap i 2 døgn. Kan serveres kald eller romtemp. Kjøpes på helsekostforretning

Kanskje det kan hjelpe? Det er hvertfall ingen bivirkninger med teen, så det er verdt et forsøk:)

Skrevet

Ammer du? Har du tenkt på om det kan være sammenheng med noe du spiser eller drikker? Babyer får gjerne luft i magen av det samme som oss - erter, bønner, taco, og så er det mange som reagerer på kaffe/koffein, kullsyre og sjokolade.

Og så er melk en vanlig ting å reagere på - jeg nevner det sist fordi det som regel er verre å kutte ut enn de andre tingene, så prøv dem først. Skal du kutte ut melk så prøv først å droppe vanlig drikkemelk og brunost/prim (det er mest melkesukker i disse), deretter kutter du ut alle melkeprodukter. Bedring skjer ofte innen et par dager. Det kan ta flere uker for absolutt alle spor av melkeproteiner er ute av kroppen din, så om det ikke blir noe bedre etter et par dager må du vurdere hvor lenge du skal prøve.

Prøv å rap henne godt etter mat, gjerne også undervegs om det er praktisk mulig. Om hun reagerer på noe du har spist så vil dog ikke raping hjelpe, siden gassen blir utviklet i tarmen.

Du kan forsøke å drikke fenikkelte selv, eventuelt også gi 1-2 teskeier avkjølt/lunken te til henne. Det hjelper mange mot luftsmerter.

Jeg er ammehjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...